Profil uživatele kedul adnavs


Pro prohlížení profilu uživatele musíte být přihlášeni/zaregistrováni.

Recenze:

Bohemia - Zrnko písku
2011-10-28

Bohemia / Zrnko písku

4 stars

Tak tento ansámbl pro mne ve své době znamenal strašně moc.
Ve 2. polovině 70. let sice ještě komunistické ledy ani zdaleka tát nezačaly, nicméně situace na naši scéně začala být, oproti předchozí pětiletce, přece jen o poznání snesitelnější. Někteří hudebníci začali opouštět teplá místečka v doprovodných bandech, více, či méně úspěšných interpretů pop music a vrhali se do značně nejisté existenční situace, na poli rockovém.
Mezi těmito dobrodruhy byli i Jan Kubík a Vladimír Guma Kulhánek, dlouhá léta nerozluční parťáci, kteří to spolu táhli od Flamenga, přes kapelu Evy Pilarové, Kroky Františka Janečka a já nevím co ještě, až po Blues band Luboše Andršta.
Ale to už trochu předbíhám. V roce 1975 se tito dva protagonisté sešli s Leškem Semelkou a Josefem Kůstkou, z čerstvě rozpadlého Blue effectu, sestavu doplnili o vyníkajícího, dnes už téměř zapomenutého bubeníka Pavla Frištenského a nová kapela byla na světě. Zpočátku fungovali pod názvem Veteráni, ale záhy se přejmenovali na Bohemii. Chtěli navázat na „mišíkovské“ Flamengoa to se jim vcelku úspěšně podařilo.
V poměrně krátké době vznikl zcela nový, původní repertoár - hudbu psal Jan Kubík, o texty se postaral Boris Janíček, alias Eduard Pergner.
Krátce se v Bohemii mihnul ještě trumpetista Jindřich Parma.
Tehdy ještě vlasatý Lešek Semelka se v oné době nacházel na absolutním vrcholu svoji kariéry. V Bohemii ještě nepoužíval syntetyzátory - hrál jen na elektrické piano Korg, u kterého napůl seděl na vysoké, barové stoličce a obstarával vtipné, průvodní slovo. Doprovodné vokály mu zpívali Kubík s Kulhánkem.
Josef Kůstka kapelu opustil poměrně brzy - nedokázal odmítnout finančně lákavou nabídku do Neckářových Bacilů.
Nějakou dobu se pak na kytarovém postu alternativně střídali Luboš Andršt a Pavel Fořt, než se našla stálá náhrada v podobě slovenského Andreje Horvátha. Ten posléze odešel k Mariánu Vargovi, do kapely Collegium Musicum a jeho místo zaujal mladý, nadějný kytarista Michal Pavlíček, ze skupiny Expanze.
A právě v této sestavě, s novým bubeníkem Pavlem Trnavským (Frištenský posílil ETC) a s hostujícími klávesisty Janem Hálou a Michalem Kocábem, vzniklo album Zrnko písku, které bylo tehdy možné si v Pantonu zakoupit, nikoliv za obvyklých 44 Kčs, nýbrž jen za 36 Kčs.
Na tu desku jsem tehdy hrozně dlouho a netrpělivě čekal. Jejich muziku jsem měl naposlouchanou z četných koncertů a tak jsem byl hrozně zvědavý, jak to bude znít ze zvukové konzervy.
A první šok jsem zažil hned, když jsem si z obalu přečetl názvy skladeb. Ty názvy mi totiž vůbec nic neříkaly a to jsem měl repertoár Bohemie, dá se říct, v malíčku. Vysvětlení přišlo vzápětí. Ty skladby byly totiž přetextované, na což jsem si dlouho nemohl zvyknout. Tak například skladbu Horké letní stmívání jsem znal z koncertů pod názvem Svítání, Milence před Pollockovým obrazem zase jako Zoufalství a tak bych mohl pokračovat dál. Teprve až později jsem plně ocenil kvalitu nových Vrbových textů.
Nepříjemné je, že dlouho očekávaná reedice na CD, byla koncipována k příležitosti 70. narozenin výše zmíněného a nedávno zesnulého poety, takže obsahuje výhradně jeho texty.
Tím pádem zde mezi bonusy nenajdeme dvě velmi zásadní skladby, s texty Borise Janíčka - Kam jdou a Přístav žíznících. Tím byl tento vydavatelský počin poněkud znehodnocen.
Další reedice se se mi bohužel jeví jako velmi nepravděpodobná.
Singl Co mi brání a Vina Křídel je zde naopak tak trochu nadbytečný. Je sice pravda že vyšel pod hlavičkou Bohemie, ale spíš se jedná o sólový projekt Leška Semelky. S Bohemií to opravdu nemá mnoho společného.
EP King Kong a U studánky, pocházející z pantonské edice Mini jazz klub, nám představuje závěrečné období kapely, kdy Leška Semelku vystřídal Jan Hála. Bohemia se v té době přiklonila ještě více k jazzrocku, než kdykoliv před tím. Zajímavostí je, že zpěvu se místo Semelky ujali Jan Kubík a Guma Kulhánek - unisono.
A tím to vlastně celé skončilo.
Veliká škoda, že už se nic jiného nezachovalo, třeba nějaký živý koncert. Materiálu měli minimálně na 3 další alba.

» ostatní recenze alba Bohemia - Zrnko písku
» popis a diskografie skupiny Bohemia


Juventus - EP deska edice Mikrofóra: Juventus
2011-10-27

Juventus / EP deska edice Mikrofóra: Juventus

3 stars

Zdravím touto cestou Luka63 a krajana Petra Gratiase. Potěšilo mne, že si konečně také někdo vzpomněl na tuto lehce pozapomenutou kapelu, o které toho na internetu mnoho nenajdete.
Mám k nim docela nostalgický vztah, neboť jsem v dětství jejich muziku, mimo jiné, často „sjížděl„ na cívkovém magnetofonu B4, patřícím mému, o 8 let staršímu bratrovi.
Zmíněné EP se mi později (asi v roce 1974) podařilo sehnat přímo ve skladu Pantonu. Domnívám se, že to byl možná definitivně poslední výlisek.
Po kapele Juventus toho k naši škodě moc nezbylo. Pár nahrávek s Karlem Černochem, které vyšly jednak na singlech a jednak na první straně debutového Černochova alba Páteční. Z těchto věcí je jednoznačně nejvýraznější takřka psychedelická skladba 18 minut, při jejímž poslechu jsem jako dítě zažíval nedefinovatelný pocit strachu.
Druhá strana pak už nemá s bigbítem mnoho společného, neboť ji tvoří vesměs písně středního proudu, s velkokapelovým soundem. I přes tento fakt si myslím, že by deska rozhodně měla vyjít v reedici, na CD. Karel Knechtl už to jaksi nestihnul.......
Po Černochově odchodu visel nad další existencí kapely velký otazník a kdekdo nad nimi lámal hůl. Juventus se nakonec rozhodl pokračovat dál i bez svého dosavadního leedra. Zpěvu se logicky ujal kytarista Petr Rezek, který měl jisté pěvecké ambice již za Černochova působení, což mu Karel až do konce svého života neodpustil.
V tomto krátkém období vzniklo pár vlastních skladeb, z nichž se 6 zachovalo v podobě SP a nyní zmiňovaného EP, vydaného firmou Panton v edici Mikrofóra, což byl v té době úctyhodný vydavatelský počin, mapující český bigbít 60. let, v dnešní době pak vyhledávaná sběratelská rarita.
Velmi těžko lze z tohoto torza usuzovat, kam by se jejich hudba ubírala, nebýt nešťastného normalizačního období po roce 1970, které zcela zničilo slibně se rozjíždějící kariéru nejednoho talentovaného umělce.
Zcela neznámé jsou pak i další osudy Ladislava Tučka a kapelníka Vladislava Heráčka, o nichž už nebylo nikdy slyšet.

» ostatní recenze alba Juventus - EP deska edice Mikrofóra: Juventus
» popis a diskografie skupiny Juventus


Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Facebook

Reklama


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000