Yes - Talk

Reakce na:
TomKas - 5 stars @ 15.10.2007

Předem téhle recenze musím upozornit na způsob, jakým bude předložena potenciálním čtenářům. Vede mne k tomu skutečnost, že Talk v mém životě zanechal nesmazatelné stopy (v tom nejlepším slova smyslu) a znamená tak pro mě mnohem více, než jen výborné studiové album oblíbené skupiny. Ač jsem se ve všech předchozích hodnoceních snažil o alespoň špetku objektivnosti a zachování si „chladné“ hlavy, zde, ač bych chtěl sebevíc, nedokážu to. Nemohu (a ani nechci) se ubránit mnoha vzpomínkám a nostalgii na dobu, kdy jsem album poprvé uslyšel a jméno Yes začalo nabývat na obrovském významu.
Ti z vás, kteří si nijak zvlášť nepotrpí na citové výlevy a zajímají je spíše fakta, klidně protentokrát přeskočte a vrhněte se do čtení recenze dalšího pisatele. Já bych ale rád začal úplně od začátku.
Píše se rok 1994 a závěr dalšího školního roku je tu. Přede mnou se rýsují nádherné dva měsíce letních prázdnin a čím lépe si je zpříjemnit, než pěknou muzikou. Je velká náhoda, že se naši zrovna vracejí z cest, ze kterých mi dovezli kazetu skupiny Yes s podivným obalem a nápisem Talk. Přesto že jsem tuhle kapelu vlastně v oné době začal objevovat a byl jsem napjatý, jak moc mě tahle „věc“ osloví, s poslechem jsem nijak zvlášť nepospíchal. Až jednoho teplého prázdninového rána jsem se konečně „rozhoupal“ a kazetu si pustil. Následujících cca 55 minut způsobilo totální zvrat v mém vnímání hudby a zároveň s tím i k přeuspořádání mého hudebního top žebříčku. Následoval poslech další, poté další a další…. Najednou jsem nedokázal akceptovat, že existují i jiné desky, další kapely. Stal jsem se „obětí“ skupiny Yes a už nebylo cesty zpět. A já byl nepopsatelně šťastný. Kdykoli jsem vyrazil někam ven, v hlavě se mi neustále prolínaly nádherné melodické pasáže Talku s krystalicky čistými vokály. Pro mnohé v kontextu Yes možná zcela průměrná deska, které v porovnání s předchozí tvorbou neznamená žádný významný milník, pro mne je však jakýmsi albem těch nejkrásnějších vzpomínek, které s každým poslechem desky opráším, podvědomě je přivolám zpět a je mi nepopsatelně fajn.
Na ploše necelé hodiny nám Yes servírují neskutečně pestrou paletu hudebních stylů, nádherných nosných a povznášejících melodií a především až neskutečně čistých vokálů, které se jen tak někde neslyší. Autorské duo Anderson a Rabin se opravdu ukázalo v tom nejlepším světle.
Album otevírá důrazná The Calling, během které nás Yes doslova zasypou salvou tónů, předznamenávajících, že právě posloucháme něco opravdu vyjímečného.V této dynamické albové předehře se nám pánové muzikanti představí v plné parádě.
Druhá, nádherná, romantická, možná trochu tesknivá I Am Waiting mě hned při prvním poslechu vzala za srdce. Rabin svou kytarou uvnitř člověka rozezní i tu nejhlubší citovou strunu a Anderson k vám promluví, abyste si vzápětí začali uvědomovat, jak je tahle muzika neskutečně silná a emocionální. Jednoduchý (avšak geniální), opakující se melodický motiv se střetává s agresivními rify, po jejichž odeznění skladba přechází do uvolněné nálady, stejné jako na začátku. Andersonův a Rabinův hlas zde tvoří dokonalý pěvecký tandem. Přitom, jakoby to ani nebyli ti staří známí Yes. Barva zvuku, rejstříky, kytary, všechno zní jinak než na ostatních deskách a přece natolik jedinečně, že to musí být jedině Yes.
Doménou Chrise Squirea je třetí píseň nazvaná Real Love. Na poslech a na dosavadní měřítka kapely nezvykle tvrdá skladba s „kráčejícím“ tempem. Avšak jedná se o další skvělou píseň, bez které bych si album Talk asi těžko dokázal představit. A Chris? Ten nás v každém tónu přesvědčuje, že svůj nástroj mistrně zvládá. Atmosféru celé skladby pak ještě umocňují různé zvukové efekty. No prostě aranžmá nemá chybu.
Jedním z vrcholných zážitků alba je poslech State Of Play. Ještě nikdy jsem Andersona neslyšel zpívat s takovým nasazením a tak přesvědčivě jako právě zde. Tahle svižná vypalovačka je po všech stránkách tou nejlepší vizitkou Yes. Úžasná kytara, nezadržitelná basa, našlapané bicí. Jasný důkaz o tom, že protiklady se přitahují – Andersonův sebejistý, ve výškách a s noblesou neustále poletující hlas a tvrdé řezavé rify Rabinovy kytary. Skvělý hudební kontrast. Nádhera. Energie, která ze State Of Play číší je neuvěřitelná.
Walls – skladba, která byla v roce 94 opravdu hodně frekventovaná i v rádiu. Prakticky denně jsem ji slýchal několikrát. A nikdy se mi neomrzela, protože je další úžasnou věcí, která na desce vystupuje do popředí. Rodger Hodgson (Supertramp) svým vokálem obohatil zpěv Yes a vzniklo něco slovy nepopsatelného. Jestliže na 90125 byla Leave It jakousi ukázkou, kam až jsou Yes se zpěvem schopni zajít, pak Walls dosavadní představu o dokonalosti vokálního „projevu“ lehce smetou ze stolu.
Následující Where Will You Be je výletem do poklidných hudebních vod, je to takový oddechový čas před bouří, která má za pár minut přijít. Žádné rytmické ani melodické změny se nekonají. Skladba se odvíjí stále ve stejné rovině a je podkreslena především klávesovými party. V tomto smyslu se jedná asi o nejslabší skladbu desky, která však celkový dojem z Talk v žádném případě nemůže pokazit.
Závěr desky patří naprostému vrcholu alba. Téměř 15 minutová strhující kompozice Endless Dream, rozdělená do tří samostatných částí je neopakovatelným zážitkem. Tuhle věc člověk nejen poslouchá, ale navíc prožívá. Neskutečně rychlý nástup první části Silent Spring je ukázkou instrumentálního mistrovství pánů Rabina, Whitea, Kaye a Squirea. Dech se tají a rozum zůstává stát nad tím, co všechno jsou tihle muzikanti schopní zahrát. Než se však stihneme vzpamatovat, je tu zklidnění v části nazvané Talk. Muzikálně silným dojmem zde zapůsobí klavír, jímž je rozvíjen ústřední motiv celé kompozice. A začíná zpívat Anderson. Pestrobarevná hudební témata se zde prolínají se skvělými prostorovými zvukovými efekty (že bych přeci jen zainvestoval do lepšího, hi-end nádobíčka?) Endless Dream začíná nabírat obrátky, napětí roste, sílí a celek ústí do nádherného kytarového sóla, aby pak nakonec přešlo do poslední pomalé a hymnické části Endless Dream. Jestliže pomyslnným hudebním Olympem bylo v dobách „klasických“ Yes Close To The Edge, pak není pochyb o tom, co je jím v případě Yes pod taktovkou Trevora Rabina.
Doznívají poslední klávesové tóny, deska končí. A já se vracím zpět do současnosti, do reality. A je mi trochu smutno, protože bych se hrozně rád vrátil zpět v čase do doby, kdy jsem si tohle album poprvé pustil. Chci, aby tu zase bylo to ráno, kdy jsem po odehrání posledních tónů zůstal bez dechu civět do prázdna a přemýšlet nad tím, zda to, co jsem slyšel byla skutečnost nebo jen sen.
Stejně jako nemilosrdný čas utíká svým nezadržitelným tempem, tak i tohle album odeznělo tak nějak strašně moc rychle. Ale vím, že až si jej znovu pustím, vrátím se zpět a budu šťastný.
Obal desky je graficky strohý. Roger Dean se opět nekoná. Možná symbolizuje návrat zpět k sestavě 80 tých let, tedy k obsazení Anderson, Squire, Rabin, Kaye a White.
Ačkoliv je Talk mnohdy považován za vůbec „nejchladnější“ album Yes, „prošpikované“ elektronikou a navíc netypické tím, že autory všech skladeb byla pouze dvojice Anderson a Rabin, znamená pro mne významný kus nejen hudebního života. Po hudební stránce je to dokonalé dílo a jednoznačně vůbec nejlepší album z éry Trevora Rabina. Navíc se ještě může blýsknout jedním prvenstvím. Yes coby průkopníci nových technologií jako první na světě použili pro celý proces nahrávání tohoto alba digitální technologie. Žádné analogové magnetofonové pásky. První nemalé pochybnosti kolem rozhodnutí nahrát album jiným způsobem než bylo obvyklé se rychle rozplynuly. A Yes ukázali světu nový způsob, jakým nahrávat hudbu. Dnes je digital recording zajetou a samozřejmou věcí, ale v roce 1994 to jistě bylo jedno z mnoha dobrodružství, cest do neprobádaných a nevyspitatelných krajin. Album má na svou dobu neuvěřitelně dynamický a čistý zvuk (samozřejmě díky použité technologii nahrávání).
Skládám velký hold Trevoru Rabinovi, jenž je vlastně otcem celé desky. Byl to on, který nejenže muzikantsky přispěl největší měrou, ale zkomponoval drtivou část hudby, staral se o aranžmá nástrojů, psal s Jonem texty a „přesvědčil“ kapelu k rozhodnutí nahrát celé album novým, do té doby naprosto ojedinělým způsobem. Rok po dokončení desky a odehraném turné se tento vynikající muzikant rozhodl skupinu opustit a plně se věnovat komponování filmové hudby. Některým fandům Yes byl tento člověk nepochybně tak trochu trnem v oku a možná si i s jeho odchodem oddechli. Já mezi ně rozhodně nepatřím. Naopak, mu v duchu děkuji za to, že znovu vzkřísil Yes, jeho nemalým přispěním je vrátil tam, kde měli v sedmdesátých letech své místo, na špici světového artrocku, přebírejte si to jak chcete, ale jsem přesvědčen, že bez něj by dnes Yes byli „pouze“ kapelou, která za svou kariéru vydala 10 vynikajících alb a v roce 1980 se rozpadla. Vynikající album, dávám pět hvězdiček.

 

Pro přidání nové reakce musíte být přihlášeni/zaregistrováni.

Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Diskografie Yes

Yes-Yes
1969
Yes

Yes-Time and a Word
1970
Time and a Word

Yes-The Yes Album
1971
The Yes Album

Yes-Fragile
1971
Fragile

Yes-Close to the Edge
1972
Close to the Edge

Yes-Tales From Topographic Oceans
1973
Tales From Topographic Oceans

Yes-Yessongs
1973
Yessongs

Yes-Relayer
1974
Relayer

Yes-Yesterdays
1975
Yesterdays

Yes-Going for the One
1977
Going for the One

Yes-Tormato
1978
Tormato

Yes-Drama
1980
Drama

Yes-Yesshows
1980
Yesshows

Yes-Classic Yes
1981
Classic Yes

Yes-90125
1983
90125

Yes-9012Live: The Solos
1985
9012Live: The Solos

Yes-Big Generator
1987
Big Generator

Yes-Anderson Bruford Wakeman Howe
1989
Anderson Bruford Wakeman Howe

Yes-Union
1991
Union

Yes-Yesyears
1991
Yesyears

Yes-Greatest Video Hits
1991
Greatest Video Hits

Yes-Yesyears
1991
Yesyears

Yes-Anderson, Bruford, Wakeman, Howe: An Evening of Yes Music Plus
1993
Anderson, Bruford, Wakeman, Howe: An Evening of Yes Music Plus

Yes-Highlights: The Very Best of Yes
1993
Highlights: The Very Best of Yes

Yes-Live – 1975 at Q.P.R.
1993
Live – 1975 at Q.P.R.

Yes-Solo Family Album (compilation)
1994
Solo Family Album (compilation)

Yes-Talk
1994
Talk

Yes-Keys to Ascension
1996
Keys to Ascension

Yes-Something‘s coming: BBC Sessions 1969-1970 (live)
1997
Something‘s coming: BBC Sessions 1969-1970 (live)

Yes-Open Your Eyes
1997
Open Your Eyes

Yes-Keys to Ascension 2
1997
Keys to Ascension 2

Yes-Yes, Friends And Relatives
1998
Yes, Friends And Relatives

Yes-The Ladder
1999
The Ladder

Yes-House Of Yes: Live From House Of Blues
2000
House Of Yes: Live From House Of Blues

Yes-The Best of Yes
2000
The Best of Yes

Yes-House Of Yes Live From House Of Blues  DVD
2000
House Of Yes Live From House Of Blues DVD

Yes-Magnification
2001
Magnification

Yes-Yes, Friends And Relatives – Volume Two
2001
Yes, Friends And Relatives – Volume Two

Yes-We Make Believe
2001
We Make Believe

Yes-Keystudio (compilation)
2001
Keystudio (compilation)

Yes-YesSymphonic (EP compilation)
2001
YesSymphonic (EP compilation)

Yes-Symphonic Live (DVD/video)
2002
Symphonic Live (DVD/video)

Yes-Yestoday (compilation)
2002
Yestoday (compilation)

Yes-In A Word (compilation)
2002
In A Word (compilation)

Yes-Live In Philadelphia 1979
2003
Live In Philadelphia 1979

Yes-Yesspeak
2003
Yesspeak

Yes-The Ultimate Yes: 35th Anniversary Collection
2003
The Ultimate Yes: 35th Anniversary Collection

Yes-The Word is Live
2005
The Word is Live

Yes-Keys To Ascension Box Set
2010
Keys To Ascension Box Set

Yes-In the Present - Live From Lyon
2011
In the Present - Live From Lyon

Yes-Astral Traveller (The BBC Sessions)
2011
Astral Traveller (The BBC Sessions)

Yes-Fly From Here
2011
Fly From Here

Yes-Heaven & Earth
2014
Heaven & Earth

Yes-Topographic Drama: Live Across America
2017
Topographic Drama: Live Across America

Yes-Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin, Rick Wakeman ‎– 50th Anniversary Live At The Apollo
2018
Featuring Jon Anderson, Trevor Rabin, Rick Wakeman ‎– 50th Anniversary Live At The Apollo

Yes-Fly From Here - Return Trip
2018
Fly From Here - Return Trip

Yes-Yes 50 Live
2019
Yes 50 Live

Statistika Progboardu


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje GMMedia.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000