VARIOUS ARTISTS - Josef Kainar - Obelisk

Reakce na:
Petr Gratias - 5 stars @ 09.08.2011

V dobách tuhé normalizace sedmdesátých let, se dokonce v roce Charty 77 podařil producentovi Hynku Žalčíkovi opravdu husarský kousek. Prosadil na labelu Supraphon vydání osobitého vyběru českých blues, pod kterými byl jako autor textů podepsán básník Josef Kainar. V daném roce by totiž český básník, novínář a hudebník oslavil šedesát let, kterých se bohužel nedožil (Zemřel v r. 1971) a proto byl důvod Kainara, jako bývalého předsedu Přípravného výboru českých spisovatelů - komunistu připomenout. Asi to n eměl Žalčík tak úplně jednoduché Kainara připomínat. Byl sice součástí KSČ a ani za Dubčeka se neodchýlil, ale jako intelektuál pamatoval třicátá léta v nichž vstřebával jazz a blues a hrál na kytaru v ostravském hotelu Imperial. V poválečných letech sice velebil vítěství Sovětské armády nad nacismem a v padesátých letech byla jeho tvorba hodně poplatná době, ale ten vztah k černošskému blues do sebe nasál a proto mu "amerikanizace" českého jazzu a později bigbítu a rocku nebyla tak cizí, jak by se snade dalo usuzovat.
Když se vymanil z těch komunistických agitek, tak napsal řadu zajímavých vešů a básní, které se orientovaly k sociálnímu existencionalismu a proto řada zpěváků, ale i skupin nalezla v jeho osobitých literárně-textařských obrazech živnou půdu pro zpracovávání.
Tento velmi zajímavý výběr nabídl jazzovou, rockovou a folkovou podobu písní, pod jejichž melodiemi byly nazpívány Kainarovy texty.

Když vyšlo tohle výběrové album českého blues, považovali jsme to za malý zázrak své doby. Rok Charty 77 nebyl nakloněn nějakým velkým vydavatelským počinům, které nebyly vyloženě socialistického smýšlení. Ale producent Hynek Žalčík byl dobrý diplomat a obchodník a přesvědčil zkostnatělé soudruhy, že vydat zpívané písně otextované komunistickým básníkem bude ten „správný“ čin, nehledě k tomu, že Kainar by to době oslavil svoje životní jubileum…
Tím zázrakem myslím okolnost, že se zde po letech objevily na legálním nosiči písně z tzv. trezorových alb Město Er od Framus Five a Kuře v hodinkách od Flamenga. Vzhledem k tomu, že na obou albech hráli hudebníci, kteří v sedmdesátých letech emigrovali na Západ, tak už „jenom proto“ byl důvod tato alba nevydávat a eventuálně jména jako Erno Šedivý, Káša Jahn, Ivan Khunt nepřipomínat – nehledě na okolnost, že vydání obou alb bylo do poslední chvíle ohrožováno zákazy a nebezpečím, že budou uloženy k ledu. Naštěstí se tak nestalo a zapracovalo jednou také štěstí….
Ten výběr byl volen nesmírně citlivě – propojování standardních zpěváků s rockovými se ukázalo jako životné a také to ukázalo rockerům odlišnou variantu blues v pojetí tzv. bigbandového nebo chcete-li velkokapelového jazzu. Byly tu ale hlavně vynikající texty, protože Kainar byl hudebník a jeho veršování mělo melodické metrum se kterým si profesionální hudebník a aranžér dokázal poradit a danou hudební formu zhudebnit tak, aby se dobře zpívala, což se zde výtečně podařilo…

MĚSTO ER – úvodní introdukce na varhany Hammond navodí téměř chrámovou atmosféru a je zároveň jakousi předehrou před daným tématem, na něž volně navazuje téměř dvacetiminutová kompozice Město Er. Krátký vstup na zobcovou flétnu předjímá aranžérsky silně pojaté téma, ve kterém se snoubí rock, blues, soul a jazz podle všech dobových pravidel. Skupina Framus Five doprovázená dechovou sekcí stojí na prahu hudebního pojetí skupin jako Blood Sweat And Tears, C.C.S. nebo Chicago. Sugestivní téma je podepřeno skvělým pěveckým výkonem expresivního Prokopa (obdivovatele zpěvu Ray Charlese, ale i Stevieho Winwooda), který Kainarovu poezii dokázal přijmout za sobě vlastní a přesvědčivě interpretovat na velmi vysoké úrovni. Přesné Jahnovy bicí nástroje (v přechodech cestujících ve stereofonním efektu prostorem) a kreativní Eliášova baskytara zdatně sekundují Trnkovým hammondkám a Andrštově už tehdy velmi nadějné elektrické kytaře, která stejně tak jako v rocku, blues i jazzu získala známku kvality. Snaha rockovou hudbu zintelektualizovat byla pro někoho vrcholem směřování k hudebnímu Parnasu, pro někoho zase příliš patetickým gestem nebo méně stravitelným počinem. Nicméně zde bylo dokázáno, že vývoj posunul rockové principy na úroveň vzdálenou na míle jednoduchému rock and rollu a že do budoucna se jeho ambice budou dále zvyšovat… Skladba byla ale s ohledem na svou dlouhou stopáž pro album Obelisk editována a byla zde zkrácena její instrumentální pasáž…

BOMBARDOVACÍ BLUES – výtečný bigbandový sound! Nejsem sice specialista na jazz třicátých a čtyřicátých let, ale pověst Bromova big-bandu i ve světovém slova smyslu byla vždycky výtečná… Jiří Suchý není nijak zvláštní zpěvák. Je to divadelník, komik a dramatik. Úžasný smysl pro češtinu a jasný a srozumitelný až divadelně dikční projev, kterému je vždycky rozumět. Jeho smysl pro blues potvrzuje i vynikající frázování a smysl pro melodickou linku a jazzovou harmonii, aniž by poklonkoval nějakým „amerikánováním“. Myslím, že tenhle Kainarův text pro mě znamená vrchol. Válku jsem nezažil (narodil jsem se deset let po válce), ale po poslechu této skladby a vnímání války prostřednictvím Kainara a Suchého mám válku pod kůží a leze mi z ní mráz po těle a nemusejí k tomu vybuchovat granáty, střílet tanky a samopaly a válka je se mnou doma v pokoji a je mi z ní nanic…. Přesto ale skladbu poslouchám vždycky rád a s velkým napětím a s velkým respektem k Mistru Kainarovi.

ČERNÁ KÁRA – Eva Olmerová je u nás podle mého názoru nedoceněná zpěvačka. Neměla lehký život a sama o sobě byla hodně rozporuplná osobnost, ale blues, jazz a dokonce i country cítila tak jako téměř nikdo jiný. Její projev hladí a pálí, řeže a konejší a pokud bych měl jmenovat hvězdy českého žánru tohoto stylu, byla by paní Eva určitě mezi prvními. Výtečné spojení zpívaného projevu textu i hudebního soundu….

JÁ A DÝM – nádherná balada z legendárního alba Kuře v hodinkách. Za mikrofonem je Vláďa Mišík a Flamengo je ve velké formě. Vynikající flétna Jana Kubíka, kytara Pavla Fořta, koncertní kytara Zdeňka Bierhanzla, dunivé basy Vladimíra „Gumy“ Kulhánka, bicí nástroje Jaroslava „Erno“ Šedivého a samozřejmě instrumentálně dominujícího Jana Kubíka na elektrický saxofon, který preparuje wah wah pedálem. Nádherná melancholie si zde podává ruce s nostalgií a je obrazem doby potemnělé normalizace zákazů, šikanování, omezování a nejistoty do budoucnosti. Bigbít může být poezií a poezie může být bigbítem, tady tahle opakující se formule platí bezezbytku!

STŘÍHALI DOHOLA MALÉHO CHLAPEČKA – Kainarova báseň, která zhískala až s Vláďou Mišíkem nesmrtelnost a dodnes ji můžeme slýchat dokonce i v rádiích. Nádherný svátek městského folkloru a kainarovské existencionální poezie. Moje generace se ve skladbě najde, ale i těch ještě starších. Nádherný příklad, že i na akustické kytary lze zahrát a zaranžovat za pomocí klouzavé foukací harmoniky a akordeonu skladbu, při které se vám jaksi mimoděk občas sevře v hrdle a vy možná ani nevíte proč. Akustických kytaristů je tady hodně: Mišík, Kalandra, Merta, Petřina, Fořt a všechno to do sebe krásně zapadá. Prostě malý svátek akustického blues…..

IMPERIAL BLUES – a je tady zase swing třicátých let a za mikrofonem je Jiří Suchý. Jakobych viděl přítmí velkého sálu a dámy jsou opravdové dámy a pánové jsou elegantní a uhlazení…. Ale odněkud je pozoruje Kainar, nemá kravatu a možná si půjčil na večer i sako, kouří viržinku a v očích má nepokojné ohně a zpívá a hraje na kytaru ve velém orchestru, kde mají samozřejmě prim trubky, saxofony a trombony a vytvářejí tu stylově unylou atmosféru, která má s touto dobou co do činění. Přesto ty nástroje mají svoje ostré hrany a po bromovou výtečně dokáží ohýbat tóny a trubky mají i dusítka. Zapomenutá doba…

BLUES ŽELEZNIČNÍHO MOSTU – zůstáváme v podobných žánrových polohách a kapela ještě více swinguje s výraznějším klavírem a nad hlasem přesvědčivé Evy Olmerové se nesou kreativně dechové nástroje se svými akcenty a přesnými nástupy pod tepajícími bicími a kontrabasem. Téma nádraží, vlaků a odjezdů posledních vagonů je pro blues hodně typickým zdrojem nostalgie, stesku, smutku, loučení a cesta do nenávratna. Márně přemýšlím, jestli by někdo ze současných rychlokvašených zpěvaček dokázal v podobném stylu zazpívat – třeba až za několik let, až by dalo hovořit o nějaké zralosti…. Přiznám se, že mě nikdo nenapadá….

MRTVÝ VRABEC – swing pokračuje v podání Jiřího Suchého. Doprovod se přizpůsobí atmosféře textu i vokálnímu projevu a tak není tak agresivní a ryčný, ale spíš zde máme co dělat s jemnými proporcemi klavírní hry a dlouhých tónů, kde skvěle vyniknou ty nejjemnější nuance hry a pěvecké výpovědi a velmi účinnou úlohu zde sehrává marimba (nebo vibrafon) a závěrečné téma instrumentální téma, které jakoby přivolávalo déšť…..

OBELISK – zazvoní akustické kytary a percussion a je zde opět Vláďa Mišík a za zády má vedle hostujících kytaristů i kapelu Etc… Krásné proporce pro hraní v akustických polohách a i v té výraznější rockové, kde už slyšíme elektrickou kytaru Petra Pokorného a výraznou baskytaru Vladimíra Padrůňka s Anatoli Kohoutem za baterií bicích nástrojů. Sólo na akustickou kytaru má ale Ota Petřina a zvonění dalších akustických kytar tepe a zvoní – ideální muzikantské propojení a nad tím Vláďův hlas, který zpívá něžně a vroucně s pokorou, ale i s drsným a až obžalovávajícím hlasem. Člověk nemusí rozumět poezii a najde se zde, jako by poezii odjakživa vnímal a poslouchal. Nádherný hudební počin….

KUŘE V HODINKÁCH – na závěr přichází ústřední skladba - trochu v zádumčivém tónu a zase to kouzlení flétny a elektrické kytary v pozadí. Za mikrofonem je opět Vláďa Mišík. Nádhera. Téma loučení, odpoutání, hledání, tápání, objevování a obnažování. Flamengo hraje ve velké pohodě a „stále dál“ ve velkém nasazení. Prokreslování jednotlivých témat se děje ve velkém stylu. Všechno zní samozřejmě, logicky, přehledně a s velkým nasazením. Flétnové hadovité tóny a závěrečné rockové běsnění je velmi důrazným a přesvědčivým epilogem, mírně zkráceného (editovaného) formátu….


V roce 2000 vyšel projekt Obelisk znovu, obsahoval celkem 22 skladeb, některé z původního konceptu zmizely, ale objevily se i nové skladby. Záměrně jsem ovšem připomněl to původní album.
Škoda, mohla se sem vejít i neznámá akustická verze skladba Kuře v hodinkách, která původní rockovou skladbu promění v téměř latinskoamerický odvaz. Nádherný příklad alternativního pojetí slavné skladby. Ta se na původní vinyl snad vejít mohla, ale nevešla…
Album je jedinečným projektem, který má řadu předností a stává se tak přehledem pohledu na česky zpívané blues s vynikajícími texty.
Mám pro album slabost, ale přesto bez sentimentality vnímám jeho uměleckou sílu do samého nitra a proto je pět hvězdiček úplně namístě.





 

Pro přidání nové reakce musíte být přihlášeni/zaregistrováni.

Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Diskografie VARIOUS ARTISTS

VARIOUS ARTISTS-2. československý beat-festival
1969
2. československý beat-festival

VARIOUS ARTISTS-Bumpers
1970
Bumpers

VARIOUS ARTISTS-Bumpers
1970
Bumpers

VARIOUS ARTISTS-Jesus Christ Superstar (original version)
1970
Jesus Christ Superstar (original version)

VARIOUS ARTISTS-Bumpers
1970
Bumpers

VARIOUS ARTISTS-Tommy - As Performed by the London Symphony Orchestra & Chamber Choir
1972
Tommy - As Performed by the London Symphony Orchestra & Chamber Choir

VARIOUS ARTISTS-Tarzan
1972
Tarzan

VARIOUS ARTISTS-Music from Free Creek
1973
Music from Free Creek

VARIOUS ARTISTS-La Biblia
1974
La Biblia

VARIOUS ARTISTS-Proton 1
1974
Proton 1

VARIOUS ARTISTS-Peter and The Wolf
1975
Peter and The Wolf

VARIOUS ARTISTS-Gubec-Beg (rock opera)
1975
Gubec-Beg (rock opera)

VARIOUS ARTISTS-Marscape
1976
Marscape

VARIOUS ARTISTS-Josef Kainar - Obelisk
1977
Josef Kainar - Obelisk

VARIOUS ARTISTS-Andrew Lloyd Webber - Variations
1978
Andrew Lloyd Webber - Variations

VARIOUS ARTISTS-Miniatures (edited by Morgan Fisher)
1980
Miniatures (edited by Morgan Fisher)

VARIOUS ARTISTS-Lanzas Coloradas (Opera Rock)
1982
Lanzas Coloradas (Opera Rock)

VARIOUS ARTISTS-Sub Pop 200
1988
Sub Pop 200

VARIOUS ARTISTS-Fast 'N' Bulbous: A Tribute to Captain Beefheart
1988
Fast 'N' Bulbous: A Tribute to Captain Beefheart

VARIOUS ARTISTS-Enchantement
1990
Enchantement

VARIOUS ARTISTS-Dali: The Endless Enigma
1990
Dali: The Endless Enigma

VARIOUS ARTISTS-Seven Days Of A Life
1993
Seven Days Of A Life

VARIOUS ARTISTS-Zarathustra´s Revenge
1997
Zarathustra´s Revenge

VARIOUS ARTISTS-Bigbít: Československý jazz rock 1970-1976
1998
Bigbít: Československý jazz rock 1970-1976

VARIOUS ARTISTS-Bigbít: 1987-1990
1998
Bigbít: 1987-1990

VARIOUS ARTISTS-Bigbít: 1968-1969
1998
Bigbít: 1968-1969

VARIOUS ARTISTS-Bigbít: Průkopníci českého rock'n'rollu
1998
Bigbít: Průkopníci českého rock'n'rollu

VARIOUS ARTISTS-Keyboards Triangle
1999
Keyboards Triangle

VARIOUS ARTISTS-Excalibur: La Legende Des Celtes
1999
Excalibur: La Legende Des Celtes

VARIOUS ARTISTS-Downer rock genocide
2000
Downer rock genocide

VARIOUS ARTISTS-Leonardo - The Absolute Man
2001
Leonardo - The Absolute Man

VARIOUS ARTISTS-Back To Peru
2002
Back To Peru

VARIOUS ARTISTS-Kalevala - A Finnish Progressive Rock Epic
2003
Kalevala - A Finnish Progressive Rock Epic

VARIOUS ARTISTS-Salute Zappa
2003
Salute Zappa

VARIOUS ARTISTS-Odyssey - The Greatest Tale
2005
Odyssey - The Greatest Tale

VARIOUS ARTISTS-(The) 7 Samurai
2006
(The) 7 Samurai

VARIOUS ARTISTS-The Bearded's Project: Hope | Omid
2007
The Bearded's Project: Hope | Omid

VARIOUS ARTISTS-Excalibur II: The Celtic Ring
2007
Excalibur II: The Celtic Ring

VARIOUS ARTISTS-The Spaghetti Epic 3
2008
The Spaghetti Epic 3

VARIOUS ARTISTS-Inferno The Divine Comedy - part 1
2008
Inferno The Divine Comedy - part 1

VARIOUS ARTISTS-The Empire And The Rebellion
2008
The Empire And The Rebellion

VARIOUS ARTISTS-Purgatorio The Divine Comedy - part 2
2009
Purgatorio The Divine Comedy - part 2

VARIOUS ARTISTS-Bratislavský nárez
2009
Bratislavský nárez

VARIOUS ARTISTS-Wondrous Stories
2010
Wondrous Stories

VARIOUS ARTISTS-The Tales of Edgar Allan Poe - A syNphonic Collection
2010
The Tales of Edgar Allan Poe - A syNphonic Collection

VARIOUS ARTISTS-Iliad, a Grand Piano Extravaganza
2010
Iliad, a Grand Piano Extravaganza

VARIOUS ARTISTS-Česko-slovenská pocta 2011 - Jiří Schelinger (1951-1981)
2011
Česko-slovenská pocta 2011 - Jiří Schelinger (1951-1981)

VARIOUS ARTISTS-Decameron: Ten Days in 100 Novellas (Part 1)
2011
Decameron: Ten Days in 100 Novellas (Part 1)

VARIOUS ARTISTS-Excalibur III: The Origins
2012
Excalibur III: The Origins

VARIOUS ARTISTS-The Prog Collective
2012
The Prog Collective

VARIOUS ARTISTS-The Fusion Syndicate
2012
The Fusion Syndicate

VARIOUS ARTISTS-The Rome Pro(G)ject
2012
The Rome Pro(G)ject

VARIOUS ARTISTS-The Stories of H.P. Lovecraft: A SyNphonic Collection
2012
The Stories of H.P. Lovecraft: A SyNphonic Collection

VARIOUS ARTISTS-The Age Of Twilight
2013
The Age Of Twilight

VARIOUS ARTISTS-The Prog Collective-Epilogue
2013
The Prog Collective-Epilogue

VARIOUS ARTISTS-More Animals at the Gates of Reason - A Tribute to Pink Floyd
2013
More Animals at the Gates of Reason - A Tribute to Pink Floyd

VARIOUS ARTISTS-Bazarem proměn - Tribute To Vladimír Mišík
2015
Bazarem proměn - Tribute To Vladimír Mišík

VARIOUS ARTISTS-Beatline 1967-1969
2016
Beatline 1967-1969

VARIOUS ARTISTS-Big Beat Line 1965-1968
2017
Big Beat Line 1965-1968

VARIOUS ARTISTS-MARIÁN VARGA 70 + 1 LIVE (tribute)
2018
MARIÁN VARGA 70 + 1 LIVE (tribute)

Statistika Progboardu


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000