Alice Cooper - Love It to Death - tracklist alba, hodnocen?, recenze

Glen Buxton - guitar
Dennis Dunaway - bass guitar
Neal Smith - drums
Bob Ezrin - keyboards

16.08.2019 Martin H
4 stars

Když se mi dostala do ruky deska Love It to Death, hned mne zaujal její černobílý obal, z něhož na mě civělo pět prapodivně vyhastrošených týpků. Říkal jsem si, že to by mohlo být to pravé ořechové. Do té doby jsem z tvorby pana Furniera znal pouze album Trash a ze starší tvorby desku School's Out. Přiznám se, že ani jedna z nich mě úplně nepřesvědčila o kvalitách předloženého materiálu. První byla na můj vkus příliš vyšperkovaná, no a ta druhá mě až na pár skladeb nějak nedokázala zaujmout.

A najednou držím v ruce desku, jejíž název zavání morbidností a šílenstvím. Samozřejmě jsem již znal asi ten největší hit, který tato fošna nabízí, tedy doslova návykovou skladbu I'm Eighteen, ale musím otevřeně přiznat, že i zbývajících osm kompozic na albu obsažených stojí za to. Hned první píseň Caught in a Dream mě okamžitě chytne a nepustí. Především ten refrén je doslova návykový. Když jako následující zazní výše zmíněná hitovka, tak jsem již dokonale lapen. Hudebníci spolu s producentem Ezrinem na to však šli chytře. Než by posluchače zahltili svižnými kvapíky, tak od čtvrté skladby začnou pracovat s trochu jinými ingrediencemi, než jsou tvrdost a rychlost. Nasazují tajemno, úzkost a děs. Skladba Black Juju toto naplňuje měrou vrchovatou. To už není hard rock, ale psychedelie v tom pravém slova smyslu. To zklidnění v polovině skladby před Cooperovým jekotem je perfektně načasované. I když jsem měl zpočátku s touhle šíleností problém, nakonec jsem si ji doslova zamiloval.

Opět to chce něco pěkně řízného, což splňuje pecka Is It My Body. V následující skladbě Hallowed Be My Name cítím opět to děsivé tajemno. Možná je to díky Ezrinovým klávesám, nevím. Ale určitě vím, že tím nejlepším na desce je dvojblok navzájem propojených Cooperových skladeb Second Coming a Ballad of Dwight Fry. Především ten klavírní přechod z jedné do druhé je vynikající. A tady už se opravdu propadám až k samé hranici šílenství, Cooperův hlas se mi tu sladce a vemlouvavě, jindy ostře jako zubní vrtačka zavrtává do mé ubohé hlavy. Pomalu si říkám, že není úniku, a pravdou je, že vlastně ani uniknout možná nechci. Vysvobození nakonec přijde díky závěrečné skladbičce Sun Arise. Vrtačka v mé hlavě přestává pracovat a vše se radostně a jásavě snad vrací do normálu.

Někdo asi namítne, že album Love It to Death není tím nejlepším, co Alice kdy vytvořil. Jistě, biliony a noční můry teprve přijdou. Pro mne však tato deska zůstane velice důležitá, protože bez ní bych se k těm Cooperovým majstrštykům asi nedostal.

reagovat

northman @ 17.08.2019 06:05:44
Recenze se mi líbí. Z prvních čtyřech desek se mi tahle líbí nejvíce. Black Juju je výborná skladba, stejně jako ostatní tebou jmenované. Pro mě je Killer poslední dobrá deska Alice Coopera, School´s Out je deskou jednoho hitu a Billion Dollar Babies je komerční záležitost s unikátním obalem. Muscle Of Love má rovněž unikátní obal, ale nezajímavý obsah a z Welcome To My Nightmare se mi líbí výborná titulní skladba, další desky už šly mimo mě.

Martin H @ 17.08.2019 11:44:30
Northmane, děkuji za postřehy. Jen k té komerčnosti. Osobně nemám tento výraz v oblibě, protože mi jeho obsah nic neříká. Buď se mi hudba líbí, nebo nelíbí. Zda je komerční, tak to neřeším.

northman @ 17.08.2019 15:40:28
Slovo komerční se dost užívalo a mělo to spíše hanlivý význam. V době vydání se mi deska Billion Dollar Babies líbil, už kvůli megahitu Elected, ale s odstupem se mi deska jako celek nelíbí.

Martin H @ 17.08.2019 16:36:35
No vidíš, mně se práve Billion Dolar Babies hodně líbí. Horší je to s Welcome to My Nightmare, ta mě jako celek úplně neoslovila. A pozdější tvorba už jde mimo mě.

10.08.2011 vmagistr
4 stars

O existenci stvoření jménem Alice Cooper jsem se poprvé dověděl v souvislosti s jinou americkou legendární kapelou KISS. Právě jejich nejslavnější (a nejrozporuplnější) alba má "na triku" Aliceho dvorní producent Bob Ezrin a sami KISS prý byli s Cooperem velcí kamarádi (rozuměj: nasávali s ním jako o život). Na radu Apache v jeho recenzi jsem s tvorbou Alice Coopera a jeho kapely rozhodl začít "právě zde" a myslím, že jsem nechybil.

Deska dostává hned od začátku slušný odpich, což je zásluha úvodní svižné pecky Caught in a Dream. Kvílivá sólová kytara, podbarvující piano (Ezrinova specialita) a Aliceho chraplavý zpěv dobarvují tenhle jinak příjemný rock´n´roll divočejšími odstíny. "Sociální baladě" I'm Eighteen by dle mého názoru slušela foukací harmonika, ale i bez ní se jedná o výbornou, do nálady alba výtečně se hodící skladbu. Rozhodně ji nevnímám jako nějaký vyčnívající megahit, album mi naopak přijde co do kvality velice vyrovnané. Po kvapíku Long Way to Go přijde znatelné zpomalení do tíživě psychedelické Black Juju. Samozřejmě se nejedná o žádné hody hrůzy, při kterých by z reproduktorů kapala krev - o to asi ani Alicemu nešlo, ale v temné místnosti osvětlené pouze srpkem Měsíce tenhle kousek taky vykoná svoje. It Is My Body a Hallowed Be My Name vnímám skoro jako dvojskladbu - první část zní kytarově řízně, zatímco v té druhé kapela opět popustí uzdu fantazii a přidanými hammondkami opět zabrousí do tajuplnějších vod. Za další dvojičku, tentokrát stylově ještě markantnější, lze označit skladby Second Coming a Ballad of Dwight Fry. Zvláště ten klavírní přechod se zde chlapcům povedl na výbornou. Ballad of Dwight Fry je pak asi mojí nejoblíbenější skladbou alba, za což může určitě Aliceho procítěný (pokud se to tak dá v tomto kontextu nazvat) zpěv a hlavně skvělý námět (zpověď šílence), který Alice nadupanou vizuální prezentací dotáhl k dokonalosti. To už se ale rychle blížíme k samému závěru, který obstarává halekačka Sun Arise, jediná to neautorská věc na desce.

Love It To Death je deska plná poctivého rocku, za kterou si ode mě Alice a spol. vysloužili nejenom čtyři hvězdičky, ale také upřímné díky za spoustu skvělých chvilek při poslechu.
reagovat

pito63 @ 11.04.2014 14:00:56
Ak by si bol začal s prvým albumom, nedovolím si odhadnúť ako by dopadlo Tvoje randenie s heslom Alice Cooper. Pri neznámych kapelách sa snažím začínať od začiatku a mám vo veľkej obľube debutové platne. V tomto prípade to neplatí. Myslím, že si zvolil vhodnú alternatívu.
vmagistr, vďaka za recenziu!

03.11.2008
5 stars

Smazano na prani autora
reagovat

Borek @ 03.11.2008 16:09:17
Tvoje recenze budiž dalším potvrzením platnosti přísloví 'kdo hledá - najde'. I když to někdy trvá hodně dlouho.

@ 03.11.2008 17:33:06
Borek: Recenze bude co nevidět upravena, neboť věci se evidentně pohly správným směrem. :-)

Palo: Rozhodně doporučuji dát si rovnou celou tu slavnou šestici alb, jak jdou za sebou: Love It To Death / Killer / School's Out / Billion Dollar Babies / Muscle Of Love / Welcome To My Nightmare. To jsou zlaté roky Alice Coopera - určitě to stojí za to. Ono tam nakonec ani tak o hity nejde. Kdo propadne kouzlu těch desek, bere to jako jeden výživný celek. Alespoň u mě to tak bylo. Chci postupně napsat recenze na všechna výše jmenovaná alba.

Voytus @ 03.11.2008 18:46:50
Rozhodně jejich nejlepší deska. Já se nejdřív dostal k Hey stoopid a k Trash, ty se mi ale dost brzy oposlouchaly, pak přišlo tohle. Stejně tak můžu pár následujících alb a dvě první šílenosti,produkované Frankem Zappou. Co dělá Alice Cooper (myšleno Furnier a najatí hráči) už nesleduji. Ale tohle je klasika.

Cossack @ 02.04.2014 21:04:43
Voytusi, to děláš (anebo dělals) chybu! ;-)

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)