Queensrÿche - Empire

Queensrÿche - Empire - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1990

Tracklist:

01. Best I Can (5:34)
02. The Thin Line (5:43)
03. Jet City Woman (5:22)
04. Della Brown (7:04)
05. Another Rainy Night (4:29)
06. Empire (5:24)
07. Resistance (4:51)
08. Silent Lucidity (5:48)
09. Hand On Heart (5:33)
10. One And Only (5:54)
11. Anybody Listening? (7:41)


Obsazení:

Eddie Jackson - basová kytara
Scott Rockenfield - bicí
Geoff Tate - zpěv, klávesy
Michael Wilton - kytara
Chris DeGarmo - kytara, klávesy, zpěv

 
09.02.2017
5 stars

Slavný, geniální a hlavně grandiózní projekt Empire od gigantů Queensrÿche patří mezi nejvznešenější hudební poklady historie. Nejkompaktnější album art rocku, album velkých melodií a příběhů, na kterém si Tateova družina zajistila nesmrtelnost. Raketový vzestup který nastal po stejně geniálním Operation: Mindcrime je dotažen nad rámec možností. Jedenáct skladeb, šestice singlů, chrámový zvuk vytesaný slovutným Peterem Collinsem a pětka kreativních hudebníků obdařena polibky několika sudiček stojícími u jejich zrodu. To je holý výčet faktů doprovázející jednu z nejlepších progresivních nahrávek, jaká kdy byla stvořena. Komu chybí mezi deskami s letopočtem 1990 tahle trojitá platina, nemůže tvrdit že má učebnici progresivní hudby kompletně přelouskanou. Ty vůbec nejlepší z nejlepších skladeb jsou:
Best I Can , The Thin Line , Jet City Woman , Della Brown , Another Rainy Night , Empire , Resistance , Silent Lucidity , Hand On Heart , One And Only , Anybody Listening?.


reagovat

dan @ 09.02.2017 14:10:17
Úpadek kapely který nastal s odchodem DeGarma patří k nejhorším propadům ve světě muziky. Tato skvostná kapela prvoligových hráčů s výborně nastartovanou kariérou rychle klesla až na úplné dno. Chce se brečet při poslechu většiny (všech) desek bez jeho účasti.
Empire je klenot, který stojí na protipólu těch braků.

Mayak @ 09.02.2017 17:17:35
... úpadok kapely nenastal odchodom Chrisa DeGarma, ale práve jeho aktívnou zmenou žánrového nasmerovania celej pätice z vôd hľadačského a priekopníckeho progmetalu do vôd kontroverzného a sotva béčkového grunge (teda v prípade samotných Queensrÿche). Je to forma dane zato, že ostali žiť v Seattle, kde mali rodiny zázemie a priateľov (aj známych už úspešných muzikantov) ... a čo sa začalo diať v hlave a hudobnom myslení DeGarma v rokoch 1995-96 vie len on sám ...

Snake @ 09.02.2017 17:55:14
Spojení Queensrÿche a prog metalu mi nikdy neštymovalo, zvlášť na tomhle albu (možná tak "Della Brown"). Jednou je tak zaškatulkovali a už se to s nima táhne...

Ohranou kazetu už dávno vzala voda a CD koupil jsem si hned, jak to bylo možné. Prastaré původní vydání z roku 1990, ovšem hraje to skvěle. Mými nejoblíbenějšími fláky jsou Another Rainy Nighth, titulní Empire a čarokrásná balada Silent Lucidity. V porovnání s těmito skvosty se mi jeví jako slabší skladby Jet City Woman a Resistance, ale ani ty nejsou žádnými propadáky. Čtyři a půl.

steve @ 09.02.2017 17:55:56
Queensryche otočili kormidlo s deskou Hear in the Now Frontier. Do té doby předváděli originální progmetal, ale všechno zažehl svou změněnou orientací DeGarmo který vždycky skládal 90% materiálu. Tady nejde o bydliště v Seattlu a o grunge, s tím neměli Q.nic společného(možná okrajově na Hear.. a Q2K), Chris kapelu opustil a ta se z těch sraček doteď nevzpamatovala, protože se v jejich řadách nenachází ani jeden trochu schopný skladatel.
Poslechněte si Tribe u kterého se na chvíli Chris ke klukům přidal a hned to šlo o 50% nahoru.

Nejsměšnější na tom všem je, že vznikli dva klony a oba stojí za starou belu. Tate kopíruje a vykráda sám sebe a nezajímá už nikoho.
Nový Queensryche přijali jeho mladšího brášku, kterej nemá žádný charisma a předvádí s ním metal druhé, třetí kategorie se zvukem jak Saxon v osmdesátkách. Líto je mě jen Rockenfielda který desku z roku 2013 vyloženě táhne.

Mayak @ 09.02.2017 18:17:42
ad Snake: V akejkoľvek encyklopédii, či hudobnej literatúre sa dozvieš ( a Ty to nepochybne dávno vieš), že zakladateľmi subžánru progmetal sú v celosvetovom merítku (a nikto to už korigovať nebude) americké kapely Fates Warning a Queensrÿche ...až potom vystrčili aktívne rožky nejakí DT ... a Queensrÿche proste progmetal sú :-)

steve : Ale áno, ide tu AJ o to bydlisko, v starších rozhovoroch Geoff Tate a Michael Wilton často spomínali, že práve Chris DeGarmo mal najviac blízkych priateľov zo širokej scény grunge kapiel v meste a skúšal sa nimi v dobe po "Promised Land" aj inšpirovať ... všetko so všetkých celkom úzko súvisí ...

steve @ 09.02.2017 18:27:15
Mayak: díky za dodatečné informace které se ke mě nikdy nedostali a to jsem Queensrycheolog:)
A jak to nakonec dopadlo, škoda mluvit. V době např.Rage for Order jsem jeho skladatelskou nadvládu nijak výrazně nevnímal, ale o deset let pozděj se ukázala jeho chybějící vůdčí síla. Teď mě připadá že ostatní jsou a byli z velké části pouze figurky, sice kvalitní muzikantsky, přesto figurky.

EasyRocker @ 09.02.2017 18:29:15
Spíš by bylo podivné, kdyby v době, kdy byl grunge na vzestupu, jím nenačichli lidé z jeho hnízdiště.

Antony @ 10.02.2017 13:50:33
Zaznělo zde několik zavádějících informací. Pro objasnění, jak to bylo s vývojem progmetalu:

První album, které obsahuje hudbu splňující kritéria progresivního metalu, je IRON MAIDEN - Piece Of Mind (1983). Většina skladeb jsou kompozice, kde se objevují progrockové postupy v heavy metalovém provedení. Tam to vše začalo, tam zcela nepřeslechnutelně a evidentně nabrali inspiraci QUEENSRYCHE i CRIMSON GLORY. Prvně jmenovaní fungovali zkraje své kariéry jako IRON MAIDEN / JUDAS PRIEST cover band. Není tedy náhodou, že právě QUEENSRYCHE přišli s pokusem o napodobení Piece Of Mind v roce 1984 na desce The Warning, přičemž první EP Queensryche (1983) je čistý heavy metal. Na The Warning je inspirace IRON MAIDEN silně přítomna a není bez zajímavosti, že 4 dny před jeho vydáním spatřilo světlo světa album Powerslave, kde IRON MAIDEN posunuli progresivní postupy ještě o kus dál. Z hlediska vývoje žánru jsou QUEENSRYCHE zpočátku spíše vytrvalými a zdatnými epigony (tím jim neupírám podíl na jeho rozšíření, ale v tom nebyli zdaleka sami, jak by dnes mohlo zdát). Až v roce 1988 našli svůj originální výraz na Operation Mindrime a posléze jej rozvinuli do dokonalosti na Empire roku 1990. Ovšem i to je způsob jak patřit mezi zakladatele. Výše zmínění CRIMSON GLORY měli přinejmenším stejný význam a dle mého názoru byli originálnější než QUEENSRYCHE, taktéž vazba na IRON MAIDEN je zde silně slyšitelná.

FATES WARNING naopak v 1983-1988 netvořili nic mimořádného, jejich první tři studiová alba byla plná standardního amerického heavy metalu bez špetky progresivity. První náznaky se objevují na No Exit (1988) kde se poměrně těžkopádně snaží napodobit to, co slyšeli od QUEENSRYCHE A CRIMSON GLORY. Proto mezi zakladatele stylu nepatří. Až roku 1989 vyprodukují velmi zdařilé Pefect Symmetry, a až v těch dobách vzniká mýtus o tom, že jsou jedni ze zakladatelů progresivního metalu. Přišli ale až ve druhé vlně. Podobný vývoj měli například SAVATAGE, kteří se také transformovali z klasického heavy metalu na progresivní odnož, a to částečně albem Gutter Ballet (1989) a zejména Streets: A Rock Opera (1990).

Ve světle těchto chronologických posloupností přišli DREAM THEATER ještě jako MAJESTY se zcela svébytným způsobem pojetí progresivního metalu (poslechněte se The Majesty Demos, o takové muzice se v té době FATES WARNING ani nezdálo) už v roce 1986. Své první album When Dream and Day Unite natočili v létě 1988 (v tom samém studiu, kde o měsíc dříve vznikalo Operation: Mindrime), vyšlo až o rok později kvůli problémům vydavatelské firmy Mechanic. Byli nezávislí na tradiční metalové scéně, čerpali odjinud. Nešli ze strany heavy metalu postupně doplňovaným o progresivní prvky, ale opačnou cestou. Charakterizoval bych to jako artrockovou hudbu prezentovanou metalovými prostředky. V tom se výrazně lišili od ostatních a v tom byli skutečně první a jedineční.

Proto tvrdím, že progresivní metal, jak ho známe dnes, má dva vzájemně nezávislé tvůrčí zdroje:
1. - IRON MAIDEN --> QUEENSRYCHE / CRIMSON GLORY
2. - art/prog rock --> DREAM THEATER
Tyto zdroje se prolínají a vzájemně inspirují a dále čerpají i odjinud, krásně to dokázali například roku 1992 SHADOW GALLERY albem Shadow Gallery (1992, nahráno koncem 1991).
Podotknu, že to píšu silně zjednodušeně, zúčastněných kapel s různou mírou vlivu bylo pochopitelně mnohem více. Chtěl jsem se hlavně posílit nenahraditelný význam IRON MAIDEN, a popřít zakořeněný mýtus FATES WARNING.

Všechno mám ze své hlavy, nikoli z encyklopedií. Mé poslechové zkušenosti, osobní svědectví dané doby, výsledky dloholetých úvah, vnímání a srovnávání, to vše nadřazuji nad ecyklopedie, které v tomto směru mohou mít mezery. Hudební literatura má svoji hodnotu z různých hledisek (například faktografických), avšak je potřeba vidět události v souvisostech a kontextu. Encyklopedie ti vlastní zkušenost nenahradí, naopak, často mohou být zavádějící. Hlavně je třeba poslouchat a přemýšlet.

merhaut @ 10.02.2017 15:15:06
Dream Theater kopírovali Rush.

Antony @ 10.02.2017 15:27:01
Přesně tak. To jsou ty prog rockové zdroje.

merhaut @ 10.02.2017 15:35:06
Osobně mám radši než prog rock označení art rock, lépe vyjadřuje podstatu této rockové větve, a není třeba u něj dovysvětlovávat, jak je to s onou progresivitou, tak jako u prog rocku:-)

Antony @ 10.02.2017 15:41:31
Máš pravdu. Art rock je původní označení stylu a lépe vystihuje jeho podstatu. Později zavedené slovo prog je trochu nešťastné. Mám k tomu poněkud ambivalentní přístup, uznávám.

alienshore @ 10.02.2017 15:46:10
Iron Maiden sa v 80-tých rokoch rozhodne nestavali do pozície "hej a teraz budeme prog-metalová kapela", je to stále heavy metal v rýdzej podobe, to čo sa odohrávalo napr. na albumoch Somewhere In Time alebo Seventh Son Of A Seventh Son bola predovšetkým nahrávacia technológia a využitie gitarových syntetizátorov ...

Antony @ 10.02.2017 16:01:56
Zase mimo. Vymyslíš si něco, co v textu není, a pak proti tomu píšeš. :)

alienshore @ 10.02.2017 16:24:22
Antony: První album, které obsahuje hudbu splňující kritéria progresivního metalu, je IRON MAIDEN - Piece Of Mind (1983).

Čiže Iron Maiden je podľa tejto vety prog-metalová kapela, nie ? Alebo si zase niečo vymýšľam ???

Antony @ 10.02.2017 16:33:16
První album, které obsahuje hudbu splňující kritéria progresivního metalu, je IRON MAIDEN - Piece Of Mind (1983)

vs.

"hej a teraz budeme prog-metalová kapela"

=

Dvě zcela odlišná tvrzení.

alienshore @ 10.02.2017 16:37:33
ak niečo splňuje kritéria pre progresívny metal, tak to predsa progresívny metal predsa je, nie ? :-)

čiže keď sa nám to hodí tak to prog-metal je a keď sa to nehodí, tak to už prog-metal nie je, no dobre :-) ...

Mayak @ 10.02.2017 17:46:54
Antony: "Všechno mám ze své hlavy, nikoli z encyklopedií. Mé poslechové zkušenosti, osobní svědectví dané doby, výsledky dloholetých úvah, vnímání a srovnávání, to vše nadřazuji nad ecyklopedie, které v tomto směru mohou mít mezery."

... áno celý tejto elaborát na tému "počiatky progresívneho metalu" aj beriem iba ako výsostne subjektívny názor, ani o chlp viac. Názor ktorý úplne rešpektujem ale s jeho majoritou, ba podstatou osobne vôbec nesúhlasím. Nikdy som necítil Iron Maiden, ako kapelu ovplyvňujúcu nástup toho, čomu sa vraví progresívny metal, (teda ani album "Piece Of Mind ", ani "Powerslave") ani som sa s týmto názorom nestretol oficiálne, ani vrámci akejkoľvek diskusie ... (a stejne by som s ním v zásade nesúhlasil). A negovanie vplyvu Fates Warning na vývoj progmetalu .... beriem len a len s úsmevom :-)
Netúžim a nemienim sa na tomto fóre, ktoré denne sledujem hádať, či niečo si dokazovať.
Rozdielne názorové strety sú v pohode, je to súčasťou života aj v podstatne dôležitejších jeho aspektoch ...
Neberiem žiadnu "hudobnú literatúru", či názory trebárs aj etablovaných kritikov a hudobných analytikov ani troch rigídne, či ortodoxne - tiež len buď súhlasím, alebo nie, mám celkom vlastné hudobné cítenie ...

Antony @ 10.02.2017 18:36:31
Mayak:
Ano, je to subjektivní názor. Tak jako je subjektivní názor každá encyklopedie. Každá recenze i úvaha. Záleží jen na tom, zda ten subjektivní názor je podložen zkušenostmi, znalostmi, a logickou argumentační strukturu, nebo je to jen výkřik ze tmy.
Souhlasit se mnou nemusí nikdo, hádat se rozhodně také nechci.

Je hezké, že ses s takovým názorem na vlivem IRON MAIDEN dosud nesetkal, ale to nic neznamená. Všechno je jednou poprvé. Já si každou "oficální" tezi ověřuji, a vím, že encyklopedie často nemají pravdu. Ber to jako můj originální objev, který mám ověřený stovkami poslechů. Není nic jednoduššího, než si Piece Of Mind, The Warning a třeba Crimson Glory pustit hned po sobě. Potom pro srovnání No Exit. A udělej si svůj názor. Moje subjektivní dojmy mají být pouze impulsem pro ostatní.

Ještě odpověď na hádanku, proč si IRON MAIDEN nemohli říci "hej a teraz budeme prog-metalová kapela". Jednoduše proto, že pojem progresivní metal ani prog metal, v té době neexistoval. ;)

Mayak @ 10.02.2017 19:12:38
Antony: Milan, tak ako Ty aj ja som vo svete sofistikovaných foriem hudby ponorený pevne vyše 40 rokov a svoje názory mám už dlhodobo utriedené. Tvoje argumenty si môžem akurát prečítať a urobiť si názor, či okomentovaný, či nie. Ale žiadna zmena, tobôž nie radikálna celkom určite nenastane. Opakujem, žiadny zásadný vplyv Tvoje názory na moje vnímanie hudby a poznatky o nej nemôžu mať, jediné, čo môžem prijať, sú tipy na kapely/projekty a ich albumy, aj to v podstate len relatívne z novej tvorby, či úplných noviniek :-))
... v prípade Fates Warning vs. Iron Maiden a ich vplyv na vývoj progmetalu pohľady nás dvoch ostanú proste navždy rozdielne :-)

Antony @ 10.02.2017 20:55:23
Však ano. Přeju všechno dobré, Miro.

Mohyla @ 11.02.2017 07:32:42
Odporúčam do pozornosti našim "hádačom", ako sa dá vyjadriť nesúhlas!

horyna @ 11.02.2017 09:53:18
Zajímavé Antonyho pojednání o "vzniku" progmetalu mohu jen a jen podepsat. Kdysi jsem tento žánr hodně zbožňoval a začal se o něj zajímat ke konci osmdesátých let. Pak stačilo vrátit se pouze o nějaký ten pátek nazpět a jsem toho názoru že vše odstartovala deska Rage for Order zmiňovaných Queensryche v šesta osmdesátém spolu s o chlup metalovějšími debutními Crimson Glory a deskou Graceful Ingeritance od Heir Apparent. Dávat do souvislosti album Piece of MInd by mě asi nenapadlo, ale proč ne. Oproti předchozím mejdnům vykázalo největší progres a metalovým kapelám ukázalo techničtější stránku a cestu jak se vyvíjet. U Fates Warning je naprosto zřejmé že včetně Awaken... to byl pouze hevík, No Exit spíš pokus o progres a až teprve Perfect Symmetry šlo jinou cestou dalšího a strmějšího vývoje. Také k tomuto progresivnějšímu směru heavy rád řadím oblíbené Savatage, kteří se začínají na Gutter Ballet otevírat mnohem širším okolním vlivů. Všechny ty Dream T., Shadow G., Psychotic W. a mračna dalších se ukázali až daleko za 86- tkovou metou.

Jinak Empire je skvost skvostů s fantastickým zvukem a neuvěřitelně silným písňovým zástupem ohromujících pecek v řadě. Snad jen ke konci Hand... a One... slábnou.

Antony @ 11.02.2017 16:32:39
Horyna:

Jenom pro dokreslení připojím dvě logické úvahy:

1. QUEENSRYCHE přišli s progresivně laděným metalem na albu The Warning. Kde ho vzali? Jak na něj přišli? Rozhodně k nim nepřišel sám od sebe. Logicky museli na něco navázat, něčím se inspirovat, neboť to je přesně ten způsob, kterým se muzika vyvíjí. Rozhodně neproběhlo "hej a teraz budeme prog-metalová kapela", takhle si to představuje jenom ten, kdo nemá o muzice ani páru. Vždycky se z něčeho čerpá, jak já říkám - z velké části kopíruje, viz jedna z mých předešlých úvah. Pohledem do historie QUEENSRYCHE zjistíš, že intenzívně hráli covery IRON MAIDEN. Jejich vlivu se tedy logicky nemohli ubránit. Které album přecházelo nahrávání The Warning? Jasně, Piece Of Mind, progres jako řemen, jen si to připustit. Na Piece Of Mind je zhruba 90% toho, co na The Warning, plus spousta věcí navíc, logicky z něj čerpali. Ani IRON MAIDEN na tuto muziku nepřišli znenadání, sami od sebe. Byl to postupný vývoj v rámci žánru, který částečně definovali právě tím, že zvyšovali nároky na vlastní hudební kompozice. Jak jsem psal, stačí poslouchat a přemýšet, všechno spolu logicky souvisí, je to jednoduché.

2. Jak vznikla fáma, že FATES WARNING jsou jedni ze zakladatelů stylu. Opět můžu jednoduše vysvětlit, byl jsem v podstatě u toho. První náročnější metalová muzika se u metalových fandů objevovala prakticky hned po vydání. Alba Piece Of Mind, The Warning, Crimson Glory byla všeobecně známá. Všichni jsme vnímali, že je tu určitá vyšší liga metalu, odlišná od běžné produkce. Výraz progressive metal ale neexistoval. Pak se objevilo Operation: Mindrime, velmi dobře si pamatuju, jak jsme si říkali, že tohle je nový styl. Kompoziční heavy metal jsme ho tehdy nazývali. Výraz progresivní metal jsem poprvé slyšel v souvislosti s When Dream And Day Unite, ale až o hodně později, než vyšlo. Byl to rok 1990, kdy se pojem prog metal ujal, kdy si ho většina lidí jako samostatný hudební styl vůbec uvědomila. No a protože právě v té době bylo velmi populární a poslouchané Perfect Symmetry, někteří posluchači se z neznalosti historických souvislostí domnívali, že patří mezi zakladatele. Jenže mezi vznikem stylu a jeho současným pojmenováním uplynulo 5 let, to už málokomu došlo. Pak ten omyl někdo napsal do encyklopedie, encyklopedisté od sebe opisují pořád dokola, objevování a revidování údajů se téměř nekoná, mýtus tak zakořenil a byl opakovaně utvrzován. Škoda, že mu někteří jinak dobře informovaní kolegové stále věří, neusmívám se, vážím si jich, připadá mi to smutné... Jenže je to jako s A.O.R. (pro nezasvěcené, nikoli tradovaný omyl Adult Oriented Rock, ale správně Album Oriented Radio), ani tisíckrát opakovaná lež se nestává pravdou. FATES WARNING přišli až ve druhé vlně prog metalu, nepřeslechnutelně kopírovali QUEENSRYCHE / CRIMSON GLORY, tudíž na založení stylu neměli žádný podíl. Ani později nepřinesli žádnou přidanou hodnotu, jako například DREAM THEATER, kteří kopírovali odlišné vzory, než IRON MAIDEN, čímž styl spoludefinovali. Na pozdější rozšíření prog metalu FATES WARNING určitý vliv měli, ale jen jako jedna z mnoha desítek dalších kapel. Poslouchali jsme tehdy progresivní metal masivně, těch skupin byly spousty, a jedna z nich prostě byli FATES WARNING. Nic zásadního. Opakuji, stačí poslouchat, přemýšlet a občas se podívat do kalendáře, jak vlastně všechno postupně probíhalo.

Mayak @ 11.02.2017 18:18:00
Antoty (Milan):
... no dobre a verím, že naposledy...
>> odkaz
>> odkaz
>> odkaz

Kto z čitateľov má trpezlivosť a trebárs si hodí aj prekladač, dozvie sa to isté v podobnom odstavci, a totiž, že kapely Fates Warning, Queensrÿche, Dream Theater, Crimson Glory a Watchtower(teda niečo podobné nájdete aj na Wiki pre DT, resp. Watchtower) sú celkom JASNEa v tomto poradí "flagship bands of progressive metal".
Nebudem už komentovať celý predošlý text, ale tá tvrdošijná ignorácia a odmietanie Fates Warning, ako zakladateľa (resp. spoluzakladateľa) termínu progresívny metal, resp. progmetal ... je istá forma tvdohlavej zaslepenosti a manipulácia s povedomím tých, ktorí príspevky na tomto malom, lokálnom servery (ale veľká vďaka za neho!) čítajú ...
Ešteže zvyšok sveta to vidí celkom inou optikou.

Rešpektujem osobný názor, osobný pohľad na vec, ale predošlý text sa označuje najpresnejšie jednoslovným výrazom FABULÁCIA ...

... inak, mám Ťa rád ...

alienshore @ 11.02.2017 18:34:50
Antony: Opět můžu jednoduše vysvětlit, byl jsem v podstatě u toho.

:-))) ...., nuž keď si niekto pravidelne vycucáva svoje teórie z prsta tak samozrejme vidí všade naokolo konšpiráciu encyklopedistov :-), ešte aj samotný Steve Harris by sa musel nad označením toho že Iron Maiden hrali prog-metal neskutočne smiať, pričom žiaden prog-metal z ich strany nevzišiel, to čo si z nich kto vypožičal je absolútne irelevantné pretože bez Queensryche a Fates Warning by žiaden prog-metal nebol v takej podobe ako ho poznáme dnes ...

merhaut @ 11.02.2017 18:51:34
Geoff Tate (ročník 1959) kdysi odpověděl na otázku ohledně svých hudebních inspirací zhruba takto: "Cítím se velmi šťastný, protože jsem vyrostl v kouzelném období populární hudby, kdy kapely opravdu hodně experimentovaly, a "žánr" nebyl ve skutečnosti dosud vynalezen. Bylo hodně volnosti a kreativity v té době, a muzikanti sbírali vlivy z mnoha různých stylů hudby, míchali je dohromady v novou jedinečnou formu. Bylo co poslouchat s kapelami jako Yes, Genesis, Pink Floyd, King Crimson, Gentle Giant, Emerson Lake a Palmer, Triumvirat a Camel. Tyto skupiny byly opravdu průkopníky nového druhu hudby. Byl to velmi zajímavý čas, a byl jsem silně ovlivněn hudbou daného časového období."

merhaut @ 11.02.2017 19:00:25
Steve Harris (1956ĺ na stejné téma: "No jo - to je vliv přicházející z YES , GENESIS , PINK FLOYD , Jethro Tull. Takové věci. Chtěli jsme začlenit tyto časové změny, plus těžkost Black Sabbath a Deep Purple, s trochou Zeppelin lomcováků a harmonických kytar a la Wishbone Ash či Thin Lizzy.

Antony @ 11.02.2017 21:16:46
Mayak:

Miro, v pohodě. Možná si jenom nerozumíme a každý píšeme o něčem jiném. Nejde mi o vyjmenování výrazných a vůdčích skupin (flagships není founders). Zakladatelé nebývají občas tak výrazní. Prog metal vznikal 1983-1988, tehdy ještě neměl tento název. FATES WARNING naskočili roku 1989 do rozjetého vlaku, který ale neodstartovali. Protože právě v té době se objevil termín prog metal, byli jedni z prvních, kteří byli tímto termínem označeni. Oni, služebně progmetalově jeden rok staří, stejně jako například QUEENSRYCHE, co tuhle muziku tvořili a definovali už šestý rok. To mnohé publicisty/encyklopedisty zmátlo, a házejí je mylně do jednoho pytle. V encyklopediích je nutno sledovat fakta. Data, názvy, jména. I tam se občas mýlí a je nutno vzájemně porovnávat. Ovšem očekávat, že mají pravdu v sociologicko muzikologických souvztažnostech je poněkud krátkozraké. Tvoje odkazy dokladují jen to, že bezmyšlenkovitě opisují. Opravdu více věřím více své zkušenosti, znalosti a úsudku, než názoru zjevně nepřesného encyklopedisty.

Je mi potěšením s tebou psát, mohu si tak tříbit myšlenky, za to děkuji.

Pokud bych měl doplnit další jména, která měla na vznik (zdůrazňuji VZNIK) progmetalu vliv v období 1983 - 1988, musím zmínit především (opět pouze ze svých zkušeností, žádné encyklopedie mi do toho nekecají :) :
SIEGES EVEN - Life Cycle (1988) - prog thrash metal, ovlivnili hlavně německou scénu
VOIVOD - Killing Technology (1987), Dimension Hatröss (1988) prog thrash avantgarde metal
METALLICA - ...And Justice for All (1988) prog thrash metal, zpětně na to Hetfield vzpomíná, jako na album, kde chtěli předvést co nejsložitější kompozice, aby ukázali, jak dovedou hrát. Progresivní experiment.
MEKONG DELTA - Mekong Delta (1987), The Music of Erich Zann (1988) - stejně jako VOIVOD v lecčems předběhli dobu a jsou v podstatě dodnes ojedinělým zjevením
Pro mne je jinak ještě výrazně prog metalový například debut FLOTSAM AND JETSAM - Doomsday For The Deceiver (1986), kde ve dvou devítiminutových kompozicích předvádějí nádherné věci...
Že větsinu těchto jmen encyklopedie nejmenují, není vůbec podstatné, je to naopak příznačné. Ještěže se tam občas vyskytnou ti WATCHTOWER, jenže ani to není žádný objev, zas to jenom opisují. Najít u nich originální, badatelskou a objevitelskou skutečnost bývá nereálné. Čtenář na to není zvyklý a tak těžko pak uvěří jiným teoriím, byť jsou obdařené argumentační strukturou.

Jak jsi psal o progresivitě IRON MAIDEN: "ani som sa s týmto názorom nestretol oficiálne, ani vrámci akejkoľvek diskusie ... ", (mimochodem, co je to oficiálně???) pak ti poskytnu tento odkaz:
>> odkaz
Zde máš možnost se potkat s desítkami diskutujích, kteří prog metalový styl mejdnům přiznávají.

A na závěr, abych ještě popřel všechno, co bylo dosud napsáno, jelikož všechno je relativní a zdánlivě protichůdné, jak to tak v životě bývá. V roce 1979 bylo natočeno album, které totálně zapadlo, tudíž nedalo vzniknout stylu, ale bylo na něm kompozičně všechno, co hráli QUEENSRYCHE / CRIMSON GLORY / IRON MAIDEN a další. Sice nic moc zvuková kvalita, ale hudební postupy jsou 100%. Ještě do toho pištět Tate, a je to dokonalé.. :)
LEGEND - From The Fjords (1979)

Antony @ 11.02.2017 21:19:48
Merhaut:
A ten Harrisův výrok jen podtrhuje skutečnost, že k albu Piece Of Mind vydali singl se skladbou na B straně Cross-Eyed Mary (JETHRO TULL)

alienshore @ 11.02.2017 21:47:53
Steve Harris:
It was more about technology than trying to be a prog band. We started to use guitar synths on Somewhere In Time and we all got fed up of having to run back to press a button or kick a pedal, so we decided that for the next album we’d keep going with those sounds, so let’s just use keys. That was it, really. We didn’t sit down and say ‘We’re gonna write a prog album!’ For me, the prog influence is more obvious on something like Blood Brothers [from 2000’s Brave New World]. I think you can really hear the Jethro Tull influence on that song.

Všetky pokusy, ktoré dovtedy predvádzali Mekong Delta, Watchtower, Savatage, Dream Theater a mnohí iní nedosahovali nadčasovosť a kvalitu dvoch albumov. Jedným z nich je Operation Mindcrime od Queensryche a ten druhý Perfect Symmetry od Fates Warning. Práve tieto dva opusy definitívne zadali kvalitatívne nároky na progresívny metal, či už to bola hráčska úroveň alebo aj vyzretá emocionalita. Metallica nemá s prog-metalom nič spoločné, rovnako ako ani Iron Maiden, napriek tomu že metal ako takí výrazne ovplyvnili, nemajú však podiel na vytvorení prog-metalovej scény, pretože ich tvorba mala inú trajektóriu. Queensryche a Fates Warning sú skutočnými vynálezcami prog-metalu a preto sa o nich píše v encyklopédiách právom.

Mayak @ 11.02.2017 22:45:29
Stručne:
Nepochybne podstatný je termín "flagships" - kto sú vlajkové lode u progmetalu je pomerne jednoznačné.
Trio Fates Warning, Queensrÿche a až na tretej pozícii DT, toto rešpektuje celkom jasne majoritná časť tých ľudí, čo sa o toto interesujú. Do značnej miery mimo zásadného vplyvu na subžáner tento termín zahrňuje aj časový faktor, aj keď nie úzkoprso a rigídne ...
Veľmi diskutabilný termín "founders" ukazuje práve v tejto ... diskusii (istým spôsobom vlastne neproduktívnej), že embryonálne prvky progmetalu môžeme hľadať kdekoľvek (môžem takisto špekulatívne napísať, že pionierským albumom progmetalu je album "Sabbath Bloody Sabbath", keďže mnoho hudobných publicistov berie Black Sabbath ako praotcov metalu a v tomto prípade ide o album nepochybne okate progovo ladený, takže môžem bohorovne tvrdiť, že som "objavil" album práve o 10 rokov staršie, ako Tvoj "Piece Of Mind" a nemám ani o chlp menej pravdy, ako Ty, skôr jednoznačne naopak ...)

Antony @ 11.02.2017 23:05:12
OK, tím považuji za potvrzené, že každý píšeme o něčem jiném. Já celou dobu o způsobu vzniku a prvopočátečním vývoji. Ty o flagships, což je jiná kategorie. Nemohli jsme se tedy potkat, jde o jiné množiny pojmů.
U mne majoritní skupina podobně zaměřených posluchačů preferuje jednoznačně DREAM THEATER, potom QUEENSRYCHE, a někde v pásmu výrazného nadprůměru mezi ostatními také FATES WARNING.

Sabbath Bloody Sabbath - z tohoto úhlu pohledu nabízím IRON BUTTERFLY - In-A-Gadda-Da-Vida (1968), to je v naší dědině široko daleko nejstarší progmetla, to ví ředitel domova důchodců.. :)

Muzice zdar!

Antony @ 11.02.2017 23:16:49
Jen mi teda pořád nejde na rozum, proč první 4 řadové desky FATES WARNING a první dvě QUEENSRYCHE, znějí jako klon IRON MAIDEN, když tito neměli s prog metalem nic společného. To je fakt divný.

alienshore @ 11.02.2017 23:26:46
inak ranný Mekong Delta, Flotsam And Jetsam alebo Watchtower znie ako technický power/trash, nie ako progresívny metal :-), kým ten prvý štýl mi pripomína skôr honcovanie s nástrojmi, tak ten druhý je o sofistikovanom prejave, čiže spojenie hráčskeho umenia a teatrálnej melodiky, v tom mali jednoznačne navrch Queensryche a Fates Warning, ostatné kapely nevedeli nájsť správnu formulu, točili sa skôr v kruhu agresívnejšieho metalu, história samozrejme nezabúda ani na tieto kapely, ale ich kvalitatívny prínos je skutočne diskutabilný keďže zvuk ich albumov bol dosť zlý ...

Mayak @ 11.02.2017 23:27:51
OK, koniec ťažko neproduktívnej debaty.
Spochybnil si Fates Warning, ako spoluzakladateľa a spolulídra odnože submetalu.
Resumé: Hlboko s Tebou nesúhlasím (a zďaleka nie som jediný) a "fakty" a "argumenty", čo si v jednotlivých textoch pod túto recenziu na "Empire" napísal celkom slušne hodnotím len a len, ako Tvoj subjektívny pohľad, nič viac ...

alienshore @ 11.02.2017 23:30:30
Steve Harris to myslím vyjadril dosť jasne, prekladať to hádam netreba :-) ..., to že Queensryche a Fates Warning si niečo od Iron Maiden vzali netreba zvlášť rozoberať, tá inšpirácia tam je jasná, ale samotní Iron Maiden nie je prog-metal :-) ...

Antony @ 11.02.2017 23:46:04
No výborně, nakonec se k tomu přece jenom dostaneme. Celou dobu píšu, jak IRON MAIDEN ovlivnili a inspirovali prog metalovou scénu. To byla podstata mého sdělení. A najednou: "to že Queensryche a Fates Warning si niečo od Iron Maiden vzali netreba zvlášť rozoberať, tá inšpirácia tam je jasná,"
Ts, ts, ts, laik žasne, odborník se diví.
A nikde nepíšu, že IRON MAIDEN jsou prog metalová kapela, vůči tomu se není třeba vymezovat. Jen píšu, že album Piece Of Mind "obsahuje hudbu splňující kritéria progresivního metalu", což je něco jiného. Právě tím a ničím jiným je inspirovali. A ten kdo to neslyší aspoň ve skladbě To Tame A Land, toho je mi upřímně líto.

Antony @ 11.02.2017 23:48:33
Mayak:
Miro, pojďme nacházet společné, a ne rozdílné. Už v tomto dále mlčím. Díky za pokec.

jirka 7200 @ 12.02.2017 11:39:11
Také přispěju svým názorem do zdejší mlýnice názorů. Na počátku chci uvést, aby bylo jasno, že deska „Empire“ se mi osobně líbí a dávám ji plný počet bodů. Co se týče škatulkování, či pojmenování žánrů, já bych už tuto desku jako progresivní metal či art rock neoznačoval. Tu prog metalovou nálepku bych raději použil u jejich předešlé desky.
Nemyslím si, že každá píseň se složitější hudební kompozicí a klávesy nutně musí být takto označována. Pro mne je to prostě jen výborná rocková nahrávka, občas dochucená hard and heavy kořením.

Na této, čtvrté desce Queensryche naopak směřovali od hutnějšího a členitějšího metalovějšího pojetí nahrávek spíše k masovějšímu, komerčnějšímu, či líbivějšímu zvuku. Proto ten průzračný zvuk kytar, klávesy. A ta nablýskaná produkce.
Nezapomeňme, že v USA kulminovala obliba street,glam, sleaze metalu.
Klasičtí metalisté většinou tehdy desku zatracovali, skupinu obviňovali ze zaprodání se komerci. Naopak, vnímaví posluchači, jako zde na Progboardu nyní, po letech dokáží ocenit kvalitu písní, vychvalují výborný zvuk desky a vzdušné aranžmá. :-)

exte @ 12.02.2017 21:16:46
Kdysi davno (cca 1990) v jednom rozhovoru Harris novinarum rekl, ze si mysli, ze IM jsou.. cituji: "Iron Maiden were a "dark/heavy progressive rock band"".

Iron Maiden v dobe vydani svy klasiky Piece of Mind byli povazovany za Nr.1 - za vudci kapelu novy vlny Heavy Metalu (NWoBHM) na svete. Ostatne hlavne podle tyhle kapely byl tenhle zanr (Heavy Metal) takhle pojmenovan:-)

Kdyz si pustite treba Saxon nebo Judas Prest a pak Iron Maiden, tak ano, IM jsou oproti Saxon velice "progresivni", kdyz si ale pustite IM a Dream Theater, tak zjistite, ze IM zadna "progresivni" kapela neni a nikdy nebyla.

Ja taky vlastne ani nechapu, co onen nazev "prog" znamena.. Ja si pod timhle nazvem v oblasti hudby predstavuju neco opravdu prukopnickyho :-( Kdyz jsem se napr. dozvedel, ze deska Petera Hammilla - Nadirs Big Chance (kterou znam uz skoro 35 let nazpamet¨), je povazana za prvotni "prog" desku punkrocku vsech dob, tak jsem se musel akorat usmat. A ja mam punkovou klasiku opravdu rad - treba DK primo miluju:-)


-Iron Maiden se ve dobe svy nejvetsi slavy libili hlavne fanouskum Deep Purple.
-Prvky onoho "progrocku" se daji vystopovat mnohem dal - nektery skladby LZ - Phys. Graffiti, BS - Sabotage, Rainbow - Rising atd..
-Ja prestal metalovou hudbu poslouchat uz v nejakym 86 - a prave z duvodu nedostatku ty opravdovy "progrese"
-Kapely aka Queensryche (na mne prilis komercni) nebo Fates Warning jsem v ony dobe znal spis jen podle nazvu, tyhle kapely pro me v ty dobe byly neco jako kapely II. nebo dokonce III. kategorie.. A plati to dodnes - ted jsem si na Youtube pustil nekolik jejich desek a prohlasuju, ze tahle hudba jde absolutne mimo me:-) Kazdopadne coververze Queensryche od Dalbello je velice sladka :-)

Tahle diskuze mi kazdopadne pripada, jako by byl onen "progmetal" neco vic nez Heavy Metal:_) Ne, opravdu neni..

EasyRocker @ 02.03.2017 15:50:57
K tomuto skvostu, odlehčené, přesto skvělé formě Queensryche, není co dodat... dávají mi podobnou energii jako Magnum... 5/5!

05.09.2011 StrýčekAntoňýn
5 stars

Geniální album. Zvláště dobře se poslouchá v autě. V ruce volant na němž je znak nějakého toho itala, ať už s koníkem, nebo s hadem, to je jedno... Takhle jsem sám zažil několik velmi magických chvilek.

A co že tohle album dělá geniální? Kompaktnost! Celé jede v jednom zvuku, v jednom konceptu, v pevně uchopené dramaturgii. Ona někdy ta pestrost je spíše známkou tápání... Tohle je prostě vybroušený diamant. Nic nepřečnívá, nic nekazí dojem... Album se odehrává v pozvolném rytmu, kdy temné melodie pohlcují posluchače a krmí jeho mozek příjemnou melancholií. Vše hráčsky zvládnuté, ale žádné exhibice mladých onanů, kteří chtějí demonstrovat rychlé prsty... Tohle je progres profesorů. Hrátky s účinnými motivy místo chaotických sóliček. Vycizelovanost! Jasný názor...

Pusťte naplno, až bude větrat ten svuj osmiválec, zajeďte si třeba do Švýcarska a až vyjedete do nějakého průsmyku a před váma bude v dlouhém údolí zapadat slunce za třitisícovky, tak tam hoďte song Empire...a plný plyn a dolů... třeba dobýt svět a vybudovat nějaký ten Empire...


reagovat

23.07.2004 Tool
4 stars

Tak tady musím souhlasit. Co skladba- to pecka. z každé jednotlivé skladby by mohla být hitovka. Empire se mi též líbí nejvíc z toho co Queensryche udělali, i když podle mne to na 5 hvězd není. Ani Q2K není špatné, ale už je to muzika z jiného soudku.
reagovat

23.06.2004 brown
5 stars

Jedno z najlepsich albumov ake som kedy pocul.Kazda piesen pecka a ten nadherny a priezracny zvuk ved o produkciu sa postaral Peter Collins (mimo ine RUSH).Celi album sa nesie v nenasilnom tempe a tie sola! Musim vyzdvihnut hlavne The Thin Line,Della Brown,Anybody Listening.Geoff je tu v zivotnej forme takisto ako cela kapela.Skoda ze od Queensryche uz album takychto kvalit (tak isto plati aj o Promis Land) asi v tejto dobe cakat nemozme
reagovat

PiKey @ 15.05.2008 13:21:59
Hm... no a mne sa prave ten zvuk nepaci :( Na moj vkus privelmi az sterilne krystalicky...

jirka 7200 @ 09.02.2017 23:42:43
Já naopak ten zvuk musím pochválit, dlouho jsem desku neslyšel a dnes si ji znovu poslechl. Zvuk kytar je hodně vzdušnej, ale Queensryche nikdy neměli nějakej metalovej sound.A nejde jen o zvuk, materiál je vyjímečně vyrovnaný. Jediná deska Queensryche, kterou mám. Dynamický rozsah u mého CD je skvělých 13.

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 5x
StrýčekAntoňýn, brown, PiKey, , Snake
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 2x
Tool, kaktus
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000