Plastic People Of The Universe, The - Passion Play / Pašijové hry velikonoční

Plastic People Of The Universe, The - Passion Play / Pašijové hry velikonoční - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1980

Tracklist:

1. Exodus 12 (2:17)
2. Nebo jití jest Hospodinovo (7:00)
3. Kázání na hoře (4:50)
4. Nepotřebujeme krále (3:32)
5. Čist jsem od krve (1:20)
6. Zhřešil jsem (5:21)
7. Trojjediná (4:49)
8. Otče (10:39)
9. Noc temná (9:08)

Total time: 48:56

Nahráno v domě Václava Havla, Hrádeček, květen 1978.


Obsazení:

Milan Hlavsa - bass [2-6, 8-9], choir
Vratislav Brabenec - alto saxophone, soprano saxophone [3-4, 6-9], vocals [2, 5], choir
Josef Janíček - keyboard [2-9], vocals [6], choir
Jiří Kabeš - viola [2-9], choir
Jan Brabec - drums, percussion [2-9], choir
Pavel Zajíček - vocals [1, 4, 7-9], choir
Jaroslav Unger - vocals [3, 7], hammer [6, 7], tambourine, choir
Ladislav Leština - violin [2-9], choir
Ivan Bierhanzl - contrabass [2, 6], choir
Jan Schneider - percussion, vocals [7], choir

 
30.04.2011 adam
5 stars

Keď som to počul prvýkrát, tak som nevedel čo si mám myslieť. Mal som 9 a bol rok 1989. Úplne ma to znechutilo. Nechápal som ako to dakto môže počúvať.

Je 2011 a nechápem ako to niekto v tej dobe dokázal vytvoriť. Emotívny album na vysokej úrovni. Nahrané v podmienkach aké boli. Klobúk dolu. Predvčerom som bol na koncerte PPU a stále to tam je. Energia, chuť žiť a hlavne skvelá hudba.

Pašijové hry hlavne skladba čist jsem od krve je nabitá silou a energiou akú necítiť na žiadnej bohoslužbe.

Ďakujem
reagovat

Mirek Kostlivý @ 30.04.2011 15:40:53
Adame, naprosto souhlasím! Ta energie v něm je neskutečná! Není moc alb původně přijímaných s rozpaky, které by se mi s dalším poslechem více a více líbila, jako je toto. A hlavně je to album neoposlouchatelné, sám jsem si ho v uplynulém týdnu dvakrát pustil.

Jarda P @ 31.03.2016 12:55:08
Kaliho bych v tom nehledal, ten by se projevil jinak. Nebo se mýlím?

ruprecht @ 31.03.2016 17:36:05
Koukám, že ten kali je nějaký zdejší oblíbenec. Něco jako yetti, všichni o něm vyprávějí a nikdy ho nikdo neviděl. Asi se odstěhoval do Humpolce či co.

yngwie3 @ 31.03.2016 18:09:40
Pašijové hry velikonoční - po hudobnej stránke, nula bodov ... po textovej stránke, plagiát ...

Produkt som si vypočul niekoľko krát, ale necítil som ani emócie, ani energiu ... vlastne, okrem rozčarovania, nič ...

alienshore @ 31.03.2016 18:12:50
ruprecht/kali s tým yettim máš naozaj pravdu :-) ..., ostatní nech ti veria, ale mailová komunikácia je trochu iná káva zlatúšik, tak sa tu zatiaľ kľudne rozťahuj :-)

yngwie3 @ 31.03.2016 18:27:06
Btw ... do Humpolce, sa odsťahoval Hliník ..
A Slavo, má zasa pravdu ... a nie, nikam sa mu nepchám ...

ruprecht @ 31.03.2016 18:41:33
alienshore neustále napadá jiného člena, žádám pro něj ban. jeho příspěvky v diskusi se absolutně netýkají hudby, jen rýpe.

Snake @ 31.03.2016 18:47:53
ruprecht - speedy jebalis - kali - a další nicky jsem už zapomněl...

ale nezapomněl jsem na to, co jsi tady spolu s několika dalšími napáchal. s velkou slávou jste rozjížděli lmrks, tak nechápu, proč se nerealizuješ tam a pořád se vracíš jak dobře odhozenej bumerang.

ruprecht @ 31.03.2016 19:02:16
aj jaj...ještě jebalis...to se fakt bavím, páni.
A už si dávám stop.

PaloM @ 31.03.2016 19:20:28
Že je ruprecht = kali, je mi jasné do začiatku jeho "kariéry". Pokiaľ píše o hudbe, kašlite na neho.
Je to jeho závislosť a nemôže za to, že bez Progboardu nevydrží.
No na jeho mieste by som si nebol tak istý, že časom sa to zistí a dvojité členstvo tu je proti pravidlám.
Kôli vulgárnym mailom od "kali" som musel zrušiť kontaktný e-mail a dúfam, že to nebudem musieť robiť znova.
Ovšem tie "skvosty", ktorými ma častoval, mám stále v archíve doručenej pošty.

Baxter @ 01.04.2016 13:13:45
No ja hlavne nechapu, kterej dement priradil k album PPU tyhle nesmyslny roky.. Album Egony Bondy = 1978, Hovezi porazka - 1997 atd.. To je nejakej vtip???

Mirek Kostlivý @ 01.04.2016 14:55:10
No dement to nebyl, já sám Hejkala pokládám za hudebního odborníka :-). Když jsem jednotlivá alba na Progboard v roce 2007 vkládal, tak jsem je uváděl podle data jejich natočení (Bondy 1974, Hovězí porážka 1982). Tehdy jsem byl asi za dementa já, protože většina zde pokládá za důležitější to, kdy album vyjde. A můj argument, že to za Husáka nešlo, tak ten byl tenkrát marný. Ale dneska musím uznat, že to není důležité. Znalec to ví, a ostatní, kteří si do dnešních dnů myslí, že Plastici neumí hrát, mají aspoň radost :-).

Baxter @ 01.04.2016 16:04:11
Clovek, kterej priradil k album PPU tyhle roky je proste a jednoduse bud totalni neznalek anebo hlupak.. a je mi uplne jedno jak velkej odbornik na hudbu to podle tvyho nazoru udajne je.

To, ze jsem si treba vcera koupil napr. nove remasterovany CD Led Zeppelin I. (1969) s plno novejma bonusama, tak ho rozhodne nebudu radit pod rok 2016 (kdy to CD vyslo) ale stale pod rok 1969.

U PPU proste v tomhle smeru nikoho nezajima kdy v CR vysla nejaka jejich prvni oficialni LP nebo CD, tam je dulezity, kdy byla ta jejich nahravka nahrana a kdy se masove treba na pascich dostala mezi lidi.

Prosimvas opravte to uz konecne nekdo..

Baxter @ 01.04.2016 16:14:37
Mirek Kostlivy: dulezity to rozhodne je.
Ja se za poslednich x let treba setkal se spoustou mladych nemcu, svedu, holandanu, kteri psali diplomky o komunismu v Ceskoslovensku nebo celkove vychodnim bloku a pomoci google translatoru hledali vsemozny informace o PPU na ceskych webech.. a vsude se docetli neco jinyho.

vmagistr @ 01.04.2016 17:01:47
Baxter: Řadit veškeré nahrávky (studiové, koncertní - i oficiálně vydané bootlegy) v diskografiích skupin či umělců podle roku jejich PRVNÍHO oficiálního vydání je běžná věc. Zrovna u PPU je třeba spousta vydaných alb poskládaná ze skladeb s různými daty nahrávání a zjištění (pokud je vůbec možné), od jakého roku se neoficiálně šířily mezi lidmi, nemá z encyklopedického hlediska (a progboard má snahu být takovou hudební encyklopedií) valnou hodnotu. Řazení podle roku prvního oficiálního vydání (se zmíněným datem nahrávání uvnitř konkrétního albového profilu) je tak asi nejpřehlednější cestou.

Baxter @ 01.04.2016 17:20:41
Zaradit klasicky PPU 60's album Egon Bondy Happy.. pod rok 1978, nebo treba LP Hovezi Porazka (82) pod rok 1997 pricemz album Pulnocni mys teprve do roku 1987 (ac vysla az po Hovezi porazce) je proste totalni diletantismus.

Tady pro "tvurce" (mouly, blby,..) teto diskografie proste neexistuje zadna omluva..

Mirek Kostlivý @ 01.04.2016 17:33:41
Baxter: Tak jenom doufám, že všichni ti, co hledají na internetu informace o PPU, najdou i tyto stránky. A jak vidím, tak jsem ke každé desce sepsal doslova podle bookletu autora sleevenote Jaroslava Riedela vše podstatné (kdy, jak kde, s kým se to vše nahrávalo).
A že je pro nás oba důležité vždycky první nahrání desky, tak to jsme bohužel menšina. Ideální by bylo vedle roku vydání uvádět v záhlaví i datum nejstarší nahrávky (případně rozmezí od - do). Ale opravdu nevím, zda by to šlo softwareově vyřešit. Mám o tom pochybnosti, asi by na to odpověděl jedině administrátor. Takže případné dotazy bych směroval na něj.

Mirek Kostlivý @ 01.04.2016 17:38:00
No dobrá, Baxtere, našel bych si jiné stránky, kde můžeš někoho urážet. Zde na Progboardu pro to opravdu není místo.

vmagistr @ 01.04.2016 17:46:43
Baxter: Půlnoční Myš ale r. 1987 opravdu vyšla, viz >> odkaz

Progjar @ 01.04.2016 17:48:32
Baxter, trochu slušnosti vo vyjadrovaní by ti nezaškodilo. Skús sa ospravedlniť.

ruprecht @ 01.04.2016 19:27:06
Baxter je asi kali.

alienshore @ 01.04.2016 19:39:10
Baxter je Baxter a ruprecht je kali :-) ...

Zdeněk @ 01.04.2016 19:53:25
Kali, Baxter a ruprecht jedno jsou. Ještě že máme Apríl!!

bubak @ 02.04.2016 04:54:32
Ta diskografie PPU je zpracována dokonale a nic bych na ní neměnil. Uvedené roky odpovídají datu skutečného vydání alba.

PaloM @ 02.04.2016 11:47:28
Veď tu bola pred pár rokmi dlhá diskusia o chronologickom radení albumov v diskografiách. Súhlasím s tým, ako to vyriešil hejkal a ďalší moderátori.
V takých prípadoch ako PPU si to doma značím tak, že ako aj tu, najskôr mám rok prvého oficiálneho vydania, potom názov albumu a za názvom v zátvorke rok nahratia albumu.

22.04.2011 Mirek Kostlivý
5 stars

Pašijové hry velikonoční začaly vznikat již na podzim 1977, kdy již všichni členové skupiny měli pobyt ve vazbě nebo výkon trestu za sebou. Hudbu složil Milan Hlavsa, ale jednalo se vlastně o jeho první větší hudební celek, když předtím skládal pouze krátké rockové písně. Libreto vytvořil nedostudovaný teolog Vratislav Brabenec na základě volného zpracování Starého a Nového zákona, mnohé citace jsou podle Matoušova evangelia z původního vydání Kralické bible (1579-1593).
Zkoušení probíhalo v naprostém utajení v bytech přátel. Každou skladbu nosil podle vzpomínek bubeníka Jana Brabce Milan Hlavsa pečlivě rozepsanou do notových partů. Skládal u malého popelníčku jen s obyčejnou tužkou, gumou a akustickou kytarou a trpělivě hodiny a hodiny plnil notové osnovy. Tehdy dle jeho slov nebylo úplně jednoduché se soustředit, neboť všude se jako mávnutím proutku zjevovali estébáci. Při zkoušení nešlo o žádné tápání či omílání písní pořád dokola. Každý z hudebníků měl svoje pasáže nacvičené už z domova a na zkouškách se jen dolaďovala dynamika či konce a začátky.
Pečlivě utajovaná koncertní premiéra proběhla 22. dubna 1978 na Hrádečku Václava Havla. Tato deska vyšla v roce 1980 pod názvem Passion Play u kanadské firmy Boží Mlýn založené Paulem Wilsonem. Nahrávka vzniká během jednoho květnového víkendu opět na Hrádečku. Mixážní pult a magnetofon Revox A 77 zapůjčil Martin Kratochvíl, nahrával zvukař Jazz Q Lubomír Nováček.
Těžko popsat, jaký šok ve mně tato nahrávka způsobila, když jsem ji někdy v roce 1979 poprvé slyšel. Znal jsem samozřejmě předešle skladby s texty Egona Bondyho, ale toto bylo něco úplně jiného. Náboženská kázání jsem vlastně ani neznal. Výjimkou byla krátká českobratrská kázání, která jsem slyšel v barokní kapli sv. Maří Magdaleny /nedaleko Úřadu vlády - pod svícnem bývá největší tma :-)/, kde krátce po odchodu z Extempore hrál během mší na kytaru její člen "bratr" J.J. Neduha. Ale při nich se více zpívalo než kázalo.
Hudebně se jedná téměř až o barokně pojaté oratorium, které úplně vybočuje z hudebních hranic, které jsem do té doby znal. Zde se opravdu hudba a text vzácně doplňují, jedno bez druhého by toto dílo zásadně devalvovalo.
Nejsilněji na mě působí skladba Trojjediná, kde do citace: "Nepotřebujeme krále v ustanovení římského impéria dost je nám Pilát hejtmanem a klid v zemi klid ..., Ježíši Nazaretský, králi židovský rouhal ses pořádku světa a kněžím za chudého krále na oslátku za beránka božího se vydával za Mesiáše jenž přijíti má ..., nepotřebujeme lásku a slepých kteříž vidí nepotřebujeme uzdravených je klid a pořádek impéria přednější kněžím i lidu" fantasticky kvílí Brabencův saxofon, do toho slyšíme výkřiky davu "Ukřižovat!" V hudbě lze zaslechnout nejen středověké litanické pasáže, ale skrz nejrůznější hluky takřka scénickou ozvěnu jeruzalemských ulic včetně hlomozu tržiště!
Velice těžko se toto dílo popisuje. Já sám si každoročně v období Velikonoc tuto desku pouštím, stal se z toho téměř rituál. Nejsem znalec hudby s náboženskou tématikou, která mě vlastně ani nikdy nezajímala. Ale tuto desku pokládám za vrchol rockové hudby, do které byla zakomponována naše křesťanská tradice. Poslechnout si tuto desku by měla být pro věřícího rockera téměř povinnost. Pochybuji, že něco silnějšího v našich končinách s touto tématikou vůbec kdy v rocku vzniklo.
A jak vzpomíná Jan Brabec: "Plastici měli obecně pověst primitivních opilých vlasáčů, ale třeba můj otec, teolog a bývalý politický vězeň, při poslechu Pašijí dojetím plakal."
Milan Hlavsa se měl o své hudbě vždycky vyjadřovat ostýchavě. Často tvrdil, že jen obyčejným "řeznickým učněm" z Břevnova. Svým dílem se ale stal (aspoň pro mě) nesmrtelným. Milan Hlavsa byl věřící, nechal se pokřtít v roce 1974. Bohužel je to již deset let, co nás opustil. I jako nevěřící bych mu ten pobyt na věčnosti moc přál.
reagovat

luk63 @ 24.04.2011 16:38:26
Opravdu svérázně pojaté téma Pašijí, což je určitě dobře. Také se mi líbí.

bubak @ 27.03.2016 11:28:10
Tahle deska patří k velikonočním svátkům, zapadá do atmosféry oslav myslím, že by se hodila jako doprovod protestantské velikonoční bohoslužby. Skladby Neboť jití jest Hospodinovo, Čist jsem od krve nebo Otče jsou originálně pojaté Žalmy. Jedno z nejlepších českých alb.

PaloM @ 28.03.2016 17:13:50
bubak: rozumieš pravej podstate Veľké piatku a Veľkonočnej nedele?
Nech sa na mňa nikto neurazí, ale toto je odpad.
Je to na rovnakej úrovni ako pazvuky a vŕzganiny, aké tu predčasom propagoval zdenekxxx.
Som primitív, nepochopil som "génia"...
Táto kapela zohrala historickú úlohu ako symbol rebélie, texty na danom albume sú prevzaté z bibie a tie samé o sebe sú cenné, no zvyšok je preceňovanie a teda hluboké nedorozumění, jak pravil klasik.

bubak @ 28.03.2016 19:52:44
Nejsem věřící, na Velký pátek byl Ježíš ukřižován a třetího dne v neděli vstal z mrtvých (Boží hod velikonoční). Pašije byly nahrávány u Václava Havla na Hrádečku v polních podmínkách, tuto nahrávku vydal v Kanadě Paul Robert Wilson někdejší člen skupiny na labelu Boží Mlýn. Hovězí porážka, Půlnoční myš tahle alba už vznikla v profi studiu, že se ti album nelíbí je mi líto, já mám na tuhle desku jiný názor.

PaloM @ 29.03.2016 09:46:34
bubak správne a prepáč, že som ťa skúšal :-)
PPU som nemal možnosť zažiť, inak by som mal asi iný pohľad (som ročník 57). No v poslednej dobe som začal počúvať ich diskografiu a nachádzam albumy, ktoré si chcem pridať do zbierky CD. Napr. Půlnoční myš a Maska za maskou, uvažujem aj nad albumom s textami Egona Bondyho - Egon Bondy's Happy Hearts Club Banned. Páči sa mi aj Muž bez uší (no zlý zvuk).

bubak @ 29.03.2016 09:58:17
PaloM: ten zvuk je špatný, ale kdyby to někdo vyčistil, tak by to nebylo tak autentické a bezprostřední. Hovězí porážka je taky výborná i zvukově. Mám je bohužel jen vypálené prošvihl jsem Levné knihy.

PaloM @ 29.03.2016 12:10:18
Ja to mám zatiaľ iba v počítači, ale tie, čo ma doteraz zaujali, ponúka napr. musicrecords.cz , kde rád nakupujem. Levné knihy som vždy na pracovnej ceste do Bratislavy navštívil, no žiaľ v SR skončili >> odkaz

bubak @ 29.03.2016 13:04:02
PaloM: díky za odkaz, z musicrecords jsem už něco kupoval. Díval jsem se a oni tam mají některé desky skladem.

ruprecht @ 30.03.2016 20:43:04
Když někdo tuhle desku nazve "odpad", vraťme se do totalitního "Husákova".

Věznění, domovní prohlídky, trestný čin výtržnictví.

Bojanovice u Prahy, únor 1976, hudební festival Druhý festival druhé kultury, 300 návštěvníků.
Původně to byla svatební hostina Jirouse a jeho tehdejší manželky Juliany Stritzkové. Vše povoleno MNV.

Pavel Zajíček, Milan Hlavsa, Ivan Jirous, Svatopluk Karásek, Vratislav Brabenec, Pavel Zajíček, Jiří Kabeš, Josef Janíček, Zdeněk Vokatý.....vazba.

Nebožtík Otakar Motejl byl právním zástupcem Sváti Karáska.

Soudní proces a rozsudek - objektivní hrubá neslušnost.

Jirous - 18 měsíců nepodmíněně
Sám jednou řekl: "To není revolta, my jsme prostě takoví. Začalo se to nazývat alternativa, což je myslím dost výstižný termín. Je to prostě
alternativa k státnímu způsobu života, jímž žije většina populace. Já jim to nemám za zlé, protože jsou mi u prdele, je mi jedno, jak žijou...."

Zajíček - 12 měsíců nepodmíněně
Karásek a Brabenec - 8 měsíců nepodmíněně

Po rozsudku následovala stížnost renomovaných právníků (Jičínský, Rychetský, Mlynář...),
jmenovalo se to "Otevřený dopis ústavním orgánům ČSSR".

Červen 1976 sepisují Havel, Klíma, Černý, Vaculík, Kohout prohlášení ve smyslu:
"...budou-li dnes bez povšimnutí odsouzeni mladí lidé s dlouhými vlasy za svou nekonvenční hudbu jako kriminální delikventi, pak o to snadněji mohou
být zítra tím způsobem odsouzeni kteříkoliv jiní umělci za své romány, básně, eseje a obrazy - a už k tomu nebude dokonce ani zapotřebí, aby měli dlouhé vlasy jako dekorum kriminálního obvinění."

Tady někde vzniká Charta 1977. The Plastic People Of The Univ erse jsou toho přímou příčinou.

A téma vulgarismy vysvětlil nositel Nobelovy ceny, PAN Jaroslav Seifert:

"Vážený pane doktore, požádal jste mě, abych si poslechl ukázky písní, které píše pan Svatopluk Karásek. Udělal jsem to a tu je několik vět, které mě při četbě napadly. Jde většinou o ohlasy černošských písní, tzv. spirituálů. Jako autoři těchto spirituálů, také pan Karásek používá lidové řeči. Aby vystupoval lidový charakter a přesvědčivost svých písní, aby zdůraznil jejich hlas, dostávají se mu tam, zcela logicky, i tzv. sprostá slova. Jsou použita naprosto funkčně a
vynutila si je naléhavost ostatního textu. Považuji tyto písně za seriózní pokus básníka, který usiluje o nový tvar. Ukázky svědčí o talentu nábožensky zaujatého autora, vnitřně hluboce přesvědčeného o svém kněžském poslání."

Zdroj: vlastní archiv, dobový tisk Rudé Právo, Práce, Obrana lidu, Svoboda, digitalizované a přístupné archivy StB.

Nejsem tak starý, ale hodně pamatuji.

alienshore @ 30.03.2016 21:17:39
myslím si, že ruprecht by mal dostať ban :-) ...

vmagistr @ 30.03.2016 21:30:36
ruprecht: Nic z toho, co jsi zmínil, není v otázce subjektivního vnímání kvality/nekvality tohoto hudebního celku relevantní. Mimohudební skutečnosti nedovedou hudbu učinit "lepší"/"horší" - to, že něco totalitní režim postihoval, ještě automaticky neimplikuje jeho hodnotnost. Pokud někdo toto (a vlastně) jakékoli dílo nazve odpadem, nemá to s totalitními praktikami nic společného - tou by naopak bylo nucené nekritické obdivování jakéhokoli díla.

alienshore @ 30.03.2016 21:42:17
takýto nezmyselný elaborát vypotí len človek, ktorý sa rád hrabe v minulosti namiesto toho, aby sa sám na seba pozrel v zrkadle kým v skutočnosti je ...

yngwie3 @ 30.03.2016 22:00:49
Aký ďalší dôkaz treba k pochopeniu toho, že ruprecht tu nie je kvôli hudbe ... to sa Vám vážne páčia tie vracajúce sa temné mračná, nedávnej minulosti ?

vmagistr @ 30.03.2016 22:19:36
Abych nebyl špatně pochopen - absolutně si nemyslím, že by se uživatel ruprecht projevoval mimo rámec pravidel progboardu.

alienshore @ 30.03.2016 22:52:28
princíp demagógie a diskusie sa v zásade rozlišuje ...

Petr87 @ 30.03.2016 23:56:58
Chlapi, neblbněte... I kdyby byl ruprecht nějaké to "temné mračno z nedávné minulosti", tak jak to chcete zjistit?
Že po každé jeho reakci do něj začnete rýpat v domnění, že jednoho dne mu rupnou nervy, pošle vás všechny do p.dele, a o to pak bude snadnější jej zabanovat?
Může to být někdo z minulosti nebo taky nemusí...
At' je to jak chce, tak se mi zdá docela přiblblé žádat ban pro někoho, kdo nijak (zatím) neporušil pravidla tohoto webu.
Dýchejte zhluboka a nechte ruprechta ruprechtem.

PaloM @ 31.03.2016 06:12:49
Len na vysvetlenie. Uplatnil som si slobodnú vôľu a poctivý názor na obsah albumu. Kritizoval som kvalitu, či skôr nekvalitu hudobnej stránky.
Absolútne som sa nedotkol legendy odboja proti komunistickému režimu a utrpeniu členov skupiny, pred ktorým sa skláňam.
Samozrejme každý súdny človek uzná, že osobná statočnosť
umelcov a propagácia slobody za komoušov ešte nikomu automaticky nepridalo na invencii a na kvalite hudby, ktorú tvorili.
Nerobme posvätnú modlu, kritika musí byť tolerovaná na akúkoľvek skupinu či sólo umelca na Progboarde.

PaloM @ 31.03.2016 06:15:25
.. a pozrite na moje poznámky k iným albumom PPU - aj som pochválil :-)

ruprecht @ 31.03.2016 07:40:29
Deska začala vznikat na podzim 1977. Všichni Plastici za sebou měli pobyt v kriminále. Tak těžko mohli skládat a zpívat na veselou notečku, jako Helenka s Haničkou.

Reakce některých členů mě nechávají ledově klidným a žily som si nepreťal. Kdo vyhrožuje banem, sám by ho měl koupit.

PaloM @ 31.03.2016 09:59:46
Posledná moja poznámka k obsahu albumu: asi ide zo strany ruprechta o nedorozumenie. Okolnosti a atmosféra vzniku nahrávky sú pochopitelné a vôbec nie je reč smútku či radosti. Reč je iba o kvalite kompozícií a tá je podľa môjho názoru po hudobnej stránke úbohá.
K banu - objektívne si myslím, že za výroky v reakciách k tomu albumu ruprecht žiadne pravidlá neporušil.

alienshore @ 31.03.2016 12:25:20
kali, píš ďalej, si dobrý :-))) ...

Mirek Kostlivý @ 31.03.2016 22:02:18
Jak je vidět, tak pochvala jakékoliv hudby, která se mi osobně nelíbí nebo kterou nemusím, tu i po letech zvedá nesmyslné emoce. Takže všem, kteří při ní tak trpí, doporučuji: NEPOSLOUCHEJTE JI!

EasyRocker @ 01.04.2016 07:11:21
Ano, tak to s PPU, abych se přiznal, mám také - neposlouchám. Jednou za rok si pustím "Egon Bondy´s...", ale ne a ne se do toho dostat. Rozumím sice společenským konotacím, ale mě holt vždy zajímá hudba, a ta se u mě moc poslouchat nedá, byť uznávám, že jsou tam zajímavé momenty. Ale to je na mě málo. Vlastně úplný souhlas s letitým komentářem Filozofa - "úchylné a nemelodické". Tentýž případ je u mě Captain Beefheart - inspirace pro PPU určitě není náhodná.

PaloM @ 01.04.2016 09:15:09
EasyRocker: skús album Maska za maskou, odporúčam.

EasyRocker @ 01.04.2016 11:57:49
PaloM: díky, zkusím... :-)

yngwie3 @ 01.04.2016 14:49:13
Mirek Kostlivý - Myslím, že základný rozdiel je v POSLECHNUTÍ a POSLOUCHÁNÍ ...

Počúvam, ak sa mi niečo páči ...

Vypočujem si, a ak sa mi nepáči, nepočúvam ... ale to neznamená, že na daný výtvor, po aj keď jednom vypočutí, nemusím mať názor a ten zdieľam ...

Veľa vecí počúvame na základ akéhosi doporučenia, prečítaním pozitívnej reakcie ... ale nás to predsa nemusí tak zasiahnuť, ako povedzme autora recenzie ...

Takže "zvedání nesmyslných emocí", je večné ...

Mirek Kostlivý @ 01.04.2016 15:17:27
Vlado, chápu, názor samozřejmě nikomu neberu. On je někdy problém s tím, že v minulosti někteří recenzenti úmyslně parodovali tvorbu kapel pouze z toho důvodu, aby toho druhého naštvali. Já sám to, co se mi zde nelíbí, nijak nekomentuji.

bubak @ 01.04.2016 16:42:41
Desky Plastic People vycházely hodně dlouho po nahrávce a potom pod různými názvy. Oficiálně v Čechách vyšly všechny desky až po revoluci. Na discogs je řazena diskografie dle vydání desek v zahraničí, jako první vyšel Egon Bondý´s Happy Hearts Club Banned (Boží mlýn) v roce 1978 ve Francii, druhé album bylo Passion Play (Boží mlýn), ale v Kanadě v roce 1980 na stejném labelu vyšlo album Leading Horse v roce 1983 a v roce 1987 vyšlo na labelu Freedonia Music album Midnight Mouse. Po revoluci v roce 1992 vyšel box 8LP a 8CD na Globus International , tento box obsahoval desky Francovka, Eliášův oheň, Egon Bondý´s Happy Hearts Club Banned, Passion Play, Slavná Nemesis, Leading Horse, Hovězí porážka a Půlnoční myš. V roce 1993 vyšel koncert s názvem Bez ohňů je underground a pak následovalo v roce 1997 Hovězí porážka na CD, 1997 Live a Vožralej jak slíva, v roce 1998 CD Jak bude po smrti, v roce 1999 singl For Kosovo s Muchomůrkami, v roce 2000 CDs Ach to státu hanobení a Kolejnice duní, v roce 2001 Líně s Tebou spím (s podtitulem In Memoriam Mejla Hlavsa) a v roce 2002 Muž bez uší a Trouble Every Day (covery) . Podom toto všechno vyšlo v dřevěném boxu s knihou s historií skupiny. Další desky už vyšly bez Mejly a jedná se o Pašijové hry velikonoční s Agon Orchestra, Maska za maskou, Obešel já polí pět a Non stop opera. Tohle by dal dohromady pouze kouzelník.

PaloM @ 02.04.2016 12:02:10
Mirek Kostlivý, mám (seriózne) odbornú otázku a poznámku.
1. zaznelo tu, že hudba na albume je preto taká ako je, lebo členovia PPU boli kruto prenasledovaní a trestaní a preto im nebolo (nemali chuť) do veselých melódií. Včera sme album preberali s kolegom a dospeli sme k názoru, že celkovo hudba PPU je drsne nerytmická a nemelodická s mnohými ťažko stráviteľnými zvukmi ako výraz protestu proti komoušami schaľovanému domácemu popu a aj proti zákazom účinkovania PPU.
Čo myslíš, je to naše vysvetlenie presné alebo to bolo inak?
2. Píšeš "Poslechnout si tuto desku by měla být pro věřícího rockera téměř povinnost."
Veriaci som, rocker v pravom zmysle asi nie. No za povinnosť si považujem vypočuť v období Veľkej noci pašie J.S.Bacha - podľa sv.Jána alebo podľa sv.Matúša.
A mám to aj na DVD. Tieto diela považujem za absolútny vrchol v hudbe v danom žánri.
V rockovej histórii som vrchol v žánri pašií nenašiel, ale veľmi sa mi páči originála nahrávka aj film Jesus Christ Superstar.

bubak @ 02.04.2016 13:22:55
Já bych se s dovolením vyjádřil. Plastic People of The Universe vznikli a hráli v době hippies a undergroundu a já bych v tom moc politiky nehledal. Jejich hudba vycházela z hudby na deskách Velvet Underground, Mothers Of Invention, Fugs, Doors a v neposlední řadě Captain Beefhearta. Dlouhé vlasy a tento typ hudby v té době hodně pobuřoval politické vedení nejen u nás.
Jak už jsem napsal výše příběh smrti Ježíše Krista ztvárněný Plastiky mi dokonale zapadá do té doby surové, kruté a hudba atmosférou zapadá do temných svatyní, kde si první křesťané připomínali jeho smrt. Klasiku neposlouchám, tak nemůžu posoudit verzi pašijí J. S. Bacha, ale Lloydova rocková opera se mi sice líbí, ale cítím ji spíše jako parodii a hlavně vytvořenou s cīlem komerčního úspěchu.

Mirek Kostlivý @ 02.04.2016 13:38:54
Palo, pokusím se o to:

1. Ten názor pravděpodobně vychází nebo je komentářem k Ruprechtovu příspěvku (viz výše), který ale s hudbou, jak k ní dvorní skladatel PPU Milan Hlavsa přistupoval, nemá nic moc společného. Domnívám se, že by takovou hudbu Mejla skládal a Plastici hráli, i kdyby nebyly zavřeni. Kapela vycházela v počátku z Velvet Underground (později i Beefhearta), na zábavách ale uměli zahrát i něco od Rolling Stones. Hlavně byli naprosto apolitičtí. Jejich manažér Jirous jim zakazoval o politice mluvit i v hospodě! Politickou kapelu z nich udělal bolševický režim, kterému vadila jakákoliv hudba, kterou někdo provozoval bez jeho schválení (však se po té nestačili divit, kdo se jich při procesu v roce 1976 začal zastávat). Na festivalech II. kultury v Postupicích 1974 nebo v Bojanovicích 1976 (po té je zavřeli) se hrála i dechovka. Tu měl rád jak Jirous tak i saxofonista Brabenec (jediný z PPU byl odsouzen k nepodmíněnému trestu).
A nerytmičnost jejich hudby? Tam je zase Hlavsa a odkaz na první desky Velvetů (i v Melodii o její 2. desce psal kritik, jehož jméno si nevybavuji, že mu zní jako jeho lednička v kuchyni). Konečně znáš album Maska za maskou, kde je autorský přístup jednotlivých hudebníků PPU i bez Hlavsy velmi podobný.

2. Na tuhle otázku Ti vlastně odpověděl ve své recenzi Adam, kde uvádí k tomu albu:

"Keď som to počul prvýkrát, tak som nevedel čo si mám myslieť. Mal som 9 a bol rok 1989. Úplne ma to znechutilo. Nechápal som ako to dakto môže počúvať.
Je 2011 a nechápem ako to niekto v tej dobe dokázal vytvoriť. Emotívny album na vysokej úrovni. Nahrané v podmienkach aké boli. Klobúk dolu. Predvčerom som bol na koncerte PPU a stále to tam je. Energia, chuť žiť a hlavne skvelá hudba.
Pašijové hry hlavne skladba čist jsem od krve je nabitá silou a energiou akú necítiť na žiadnej bohoslužbe."

A protože předpokládám, že je též věřící, tak se v té poslední větě příliš nemýlí. I na mě to album působí neuvěřitelnou silou a energií. A jinou hudbu si ani k tomuto výtahu z Matoušova evangelia představit nedovedu. Takové geniální spojení textu a hudby by dokázalo přitáhnou k víře i mne, nevěřícího.

PaloM @ 02.04.2016 18:05:58
Mirek, ďakujem za vysvetlenie. Veľmi si cením odpoveď, aj keď máme rôzne názory na tento album. Je to ako vždy - na rôznych ľudí to pôsobí rôzne.
Bubak, podobne, ďakujem za odpoveď.

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 5x
Mirek Kostlivý, Le Fantak, Petr59, urzug
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 1x
ruprecht
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 1x
PaloM
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje GMMedia.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000