Plastic People Of The Universe, The - Muž bez uší

Plastic People Of The Universe, The - Muž bez uší - tracklist alba, hodnocen?, recenze

2002

Tracklist:

1. The Universe Symphony And Melody About Plastic Doctor (Part 1) (11:58)
2. Muž bez uší (3:22)
3. The Universe Symphony And Melody About Plastic Doctor (Part 2) (fragment) (0:32)
4. The Sun (fragment) (1:16)
5. Rosie Rottencrotch (3:52)
6. The Song Of Fafejta Bird About Two Unearthly Worlds (4:50)
7. Magor umravňuje publikum ve Slivenci (1:42)
8. Never Seek To Tell Thy Love (3:04)
9. Magor umravňuje publikum ve Zruči nad Sázavou (0:25)
10. Magor umravňuje publikum v Krči (2:58)
11. Indian Hay (7:10)
12. Růže a mrtví (8:18)
13. The Fairy Queen (7:32)
14. The Tyger (6:40)
15. Magor informuje o incidentu s PS VB (0:40)
16. Na sosnové větvi (4:15)
17. Fuddle Duddle Osh Kosh (7:50)
18. Magor se loučí s publikem (0:44)

Total time: 77:08

Nahráno na koncertech:
[1-3]: Dům kultury, Praha-Smíchov, 6. 5. 1969
[4]: Horoměřice, prosinec 1969
[5-6]: Music F Club, Praha-Smíchov, 26. 2. 1971
[7-8]: Praha-Slivenec, 11. 12. 1971
[9]: Společenský dům, Zruč nad Sázavou, 24. 6. 1972
[10-18]: Závodní klub ČKD Polovodiče, Praha-Krč, 29. 6. 1972


Obsazení:

Milan Hlavsa - bass [1-6, 8, 11-14, 16-17], vocals [4, 11-13, 17], choir [1, 3, 5, 16]
Michal Jernek - vocals [1-4], clarinet [1, 2, 4], mouth organ [1]
Jiří Števich - guitar [1-4, 11-14, 16-17], choir [1, 3, 4]
Pavel Zeman - drums [1-6, 11-14, 16-17], tubular bells [8]
Josef Janíček - guitar [4-6, 8], keyboard [11-14, 16-17], vocals [5, 6, 8, 16], choir [4, 11, 13]
Jiří Kabeš - violin [5, 6, 8, 11-14, 16-17]
Paul Wilson - vocals [5, 6, 12-14], tambourine [5, 12], mouth organ [11], kazoo [12]
Jan Jílek - trumpet [12, 16, 17]
Ivan Martin Jirous - speeches on concerts [7, 9, 10, 15, 18]

 
04.05.2016 bubak
5 stars

Příběh skupiny, která se stala legendou jen na základě svých koncertů, protože desku jim komunistická mašinerie nedovolila vydat. Každý, kdo se tehdy zajímal o rockovou hudbu tuhle skupinu znal, ale málokdo je viděl a slyšel. Jejich první album vyšlo v roce 1977 ve Francii na labelu Boží mlýn. Ta deska se jmenovala Egon Bondy Happy Hearts Club Banned a nahrávala se v improvizovaných podmínkách na hradě Houska, ale výsledné album je skvost nejen obsahem, ale i provedením obalu s rozsáhlou textovou přílohou v angličtině doplněné výstřižky z tuzemského tisku k případu Magor. Po revoluci se hodně změnilo a tvorba skupiny se objevila na různých nosičích, nejprve firma Globus vydala boxy 8LP a 8CD, následně vycházely desky na CD a počátkem 21. století vyšel dřevěný box v počtu 100 kusů s 15 CD. V současné době je v podstatě celé dílo této jedinečné skupiny nedostupné mimo desek co nahrála skupina bez Milana Hlavsy a vydala firma Guerilla Records.

Deska Muž bez uší obsahuje nejstarší nahrávky skupiny od roku 1969. Jedno z prvních vystoupení skupiny Plastic People Of The Universe se uskutečnilo v rámci II.českého beatového festivalu v roce 1969. To ale na této desce nenajdete, co tu ale z tohoto období je úvodní blok skladeb z kterého ční úvodní suita The Universe Symphony And Melody About Plastic Doctor ve dvou částech, přičemž první část má téměř dvanáct minut a druhá půl minuty. Mezi tyto dvě části je vložena titulní skladba s parádním textem. Tyto skladby zpívá bývalý zpěvák The Primitives Group Michal Jernek česko anglicky. Vsuvka v prvním díle, kde skupina postupně zahraje úryvky skladeb od Beatles, Kinks, Rolling Stones, které odmítne jako „for Plastic People nothing“ a po zahrání úryvku Motherly Love prohlásí „Frank Zappa to je ono“. Poslední blok z koncertu v hale ČKD polovodiče zpívá Paul Robert Wilson a skladby jako Indian Hay, The Tyger jsou neuvěřitelné tvrdé a hrané s ohromným nasazením. Tahle část je díky Paulu Wilsonovi zpívaná pouze anglicky. Mezi jednotlivými bloky hovoří Martin Jirous a skvěle dotváří atmosféru té pro skupinu nelehké doby. Celá deska trpí špatným zvukem, ale kdyby to někdo vyčistil a zkulturnil, tak by to ztratilo na autentičnosti. Skupina se těmito koncerty, jak už jsem napsal českou undergroundovou legendou, je docela zajímavé, že skupina režimu vadila a trpěla perzekucemi, ale když Milan Hlavsa na konci osmdesátých let založil skupinu Půlnoc, tak mu dovolila odjet turné v USA. Mimochodem tohle turné bylo poměrně úspěšné a o skupině se psalo i v americkém tisku.

Tahle deska je pro mě artefakt toho co dokázala parta kamarádů a když si ji pouštím tak jen proklínám tehdejší režim, který nejen mně zabránil poslechnout si Plastic People naživo a nejen tuhle kapelu. Pro mě je tohle album za pět hvězd.

reagovat

b.wolf @ 04.05.2016 15:32:12
Poslední dobou jsem na tzv. "postihované" umělce za totality, kdy si neustále stěžují, jak se nemohli "umělecky" vyjadřovat, hodně alergický. Měl jsem spolužáka, který patřil mezi velké obdivovatele tohoto uskupení, takže jsem pár poslechů absolvoval. Bohužel tihle kašpárci mě nijak nezaujali a jejich projev souhlasil s jejich jmény, konkrétně Magor, to sedělo přesně. Komáry jsem nemusel, nic dobrého mně ani mojí rodině neudělali, ale že tyhle "veledíla" zakázali, žádný div.

luk63 @ 04.05.2016 15:46:15
b.wolfe: Rockoví kašpaři byli Katapult, Turbo, Franta Čech, Olympic etc... Ale rozhodně ne PPU! Pokud jejich hudbě nehovíš, tak se radši nevyjadřuj a rozhodně si odpusť invektivy na adresu těch, kteří byli ochotní za to, co a jak hrají, pykat i ve vězení. Jiní ochotně podepisovali proticharty a jezdili na festival do Sokolova, jen aby si zase přístě brnkli. Fuj tajbl!

EasyRocker @ 04.05.2016 16:45:51
Já si nemůžu pomoct, ale souhlasím s b.wolfem, byť to možná napsal ostře, ale je to tak. Politické, dobové a společenské konotace mě, jak už tu zaznělo milionkrát, moc nezajímají, jen a jen hudba. A je fakt, že drtivá většina produkce PPU je pro mě na, ale spíše za hranou poslouchatelnosti. Holt tenhle underground nemusím, a s tím se nedá hnout. Takže - možná jsou urážky na jejich hlavy nadbytečné, ale stejně tak je zcela legitimní kritika jejich produkce. Vkusu a citům se zkrátka neporučí, kam se mají ubírat.

Jarda P @ 04.05.2016 18:48:54
Pro mě rovněž neposlouchatelné. Když jsem jel loni z Colossea v Kunovicích, kde si kamarád koupil CD PP, byl jsem je nucen poslouchat celou cestu domů. Tehdy bych byl raději "mužem bez uší".

PaloM @ 04.05.2016 20:16:09
Môj názor presne vystihuje reakcia EasyRockera.
Je tu rovnaká situácia ako k recenzii Pašií.
PPU by som dnes úplne nezatratil, napr. Půlnoční myš
a obzvlášť Maska za maskou sa mi páčia.

Petr_70 @ 05.05.2016 08:04:28
I já souhlasím s b.wolfem. V plném rozsahu...

merhaut @ 05.05.2016 14:20:33
Pánové, vy s tímhle výrokem: "ale že tyhle "veledíla" zakázali, žádný div." souhlasíte?

EasyRocker @ 05.05.2016 14:22:58
merhaut: je to osobní názor příspívatele. Můžeme, či nemusíme souhlasit. I kdybych s tímto konkrétním výrokem nakrásně nesouhlasil, nesouvisí to ani vzdáleně s mým hodnocením jejich hudební produkce.

b.wolf @ 05.05.2016 14:51:35
luk63: o tomhle nebyla řeč, bohužel tihle vyjmenovaní prorežimní tragédi, o nichž jsem po hadráku věřil, že už je nikdy neuslyším, jsou ještě aktivnější než za totáče. Že PPoU komanči solili, není divu, stačí poslech takové Zácpy, že. Zkrátka "umělce" jako jsou PPoU, Kuličky aj., jejichž "tvorba" se vyznačuje naprostým hudebním neumětelstvím (záměrně nepíši amatérismem, jelikož do některých amatérů mají hodně daleko), snažící se většinou kanálním výrazivem nahradit nekvalitu hudby. To bohužel není výjimkou ani dnes, stačí si poslechnout "hudebníky" typu Morčata na útěku. Že byli ochotni se za svou produkci nechat zavřít, to je sice smutné, naštěstí to dnes nejde, ale to nijak kvalitu jejich výtvorů nezvyšuje. Nejsmutnější ovšem je, že Tebou jmenovaní prorežimní kašpárci včetně popového odpadu, jakým je např. V. Štancl, důvěrně nazývaný Miška Zadávit, o nichž jsem věřil, že už je nikdy neuslyším, natož abych je viděl, jsou plné rádia a bedny...

bubak @ 05.05.2016 15:13:23
b.wolf: když se ti tvorba PPU nelíbí, tak se nedá nic dělat, ale vysvětli mi proč je album Egon Bondy Happy Hearts Club Banned zařazeno mezi 1001 alb, která musíte slyšet než zemřete.

b.wolf @ 05.05.2016 15:24:17
bubak: tak to skutečně nemám ponětí, mezi 1001 alb? Mám tedy hodně dobrých známých a kamarádů, co poslouchají kdeco, ale velice silně pochybuji, že zrovna tuhle fošnu by tam zařadili...

bubak @ 05.05.2016 15:34:54
b.wolf: tam ji nezařadili žádní kamarádi, ale kniha od Roberta Dimeryho kde je tohle album uvedeno se tak jmenuje. Ta kniha vyšla i u nás.

Zdeněk @ 05.05.2016 17:11:56
Ne že bych všechna alba Plastic People obdivoval ale souhlasit s komunistickými zákazy tak to je silná káva.

EasyRocker @ 05.05.2016 17:18:35
bubak: podobné ankety a žebříčky jsou vždycky relativní.. v každé takové anketě by každý z nás našel dílo, které by tam asi sám nezařadil. Proto jsem je, upřímně řečeno, nikdy nějak nesledoval, i když třeba tady na PB první pětici sleduju. A určitě najdeš i nějaké lidi, kterým se některé z těch alb nebude zamlouvat :) Egona Bondyho mám jako jediného doma a jednou za rok podstoupím jeho poslech. Problém je, že nevyhledávám programově nemelodickou hudbu, takže všichni ti Beefheartové, PPU, ale třeba i takoví Velveti (i když ty jsem v minulosti poslouchal) mě míjejí...

bubak @ 05.05.2016 17:25:00
EasyRocker:já se taky řídím svými pocity a různé ankety jsou mi ukradené. V téhle knize, kterou jsem si pře pár lety koupil je tahle deska od PPU, jako jediné album z české scény. Nutno podotknout, že se tam nenachází jiné album z tak zvaného lidodemo bloku.

Jarda P @ 05.05.2016 19:12:22
Že by měl jeden dříve zde přispívající popleta pravdu, že jsou PPU nejlepší československá kapela všech dob? To by ta kniha tomu nasvědčovala :-)))

vmagistr @ 06.05.2016 09:09:20
Ad žebříček 1001 alb... za posledních cca 60 let bylo v oblasti populární hudby vydáno tak obrovské množství nahrávek, že žádný, ani sebevíce erudovaný hudební kritik nemá šanci pokrýt svou osobní zkušeností celé toto spektrum. Tím pádem jsou jakékoli takové žebříčky buď jenom výběrem z toho, co autor zná (a oceňuje), nebo naopak kompilací někým jiným ceněných děl, která autor ale ve skutečnosti neslyšel (případně pak kombinací obou možností). Proto bych z faktu, že se v nějakém žebříčku objeví jedno album a jiná ne, rozhodně nevyvozoval jakékoli důsledky ohledně jeho kvality/nekvality.

Ad PPU - rozhodně neznám jejich kompletní diskografii, ale z alb, které jsem měl tu možnost slyšet a z dobového kontextu usuzuji, že pro ně hudba byla primárně aktem vymezení se vůči zvůli vládnoucí komunistické moci a až sekundárně prostředkem vlastního uměleckého vyjádření. Jakkoli pak obdivuji občanskou statečnost členů kapely, kteří se režimem nenechali "ohnout", na dojmy, které ve mě jejich hudba zanechává, nemá toto žádný vliv a ty proto zůstávají z větší části negativní.

adam @ 06.05.2016 09:39:42
Sila tejto kapely sa viac prejavuje inde ako na tomto vybere. V prvych 5 rokoch existencie vznikali ojedinele kvalitne skladby, ale az EBHHCB zacala mat ich hudba tvar.
Pre mna osobne Pasije ostavaju velmi hodnotnym pocinom, podobne i porazka, pulnocni mys a co znamena vesti kone. Z pocitoveho hladiska ma masakralny existencny naboj obesel ja poli pet/jak bude po smrti.

Nejake hodnotenia ci vedeli nevedeli hrat mi pridu scestne. Tak ako i hodnotenia ci su najlepsi alebo najhorsi a kto vlastne je najlepsi a kto je niemand.... detske porovnavacky nehodne dospelych chlapov.


Ryback @ 06.05.2016 09:57:17
Tak kompilaci raných nahrávek Muž bez uší bych 5 hvězdiček asi také nedal. Ale kdo chce, může dát šanci např. výbornému koncertu Do lesíčka na čekanou z roku 1973, na 2CD takto vyšel celý neprostříhaný koncert a posluchač tak má možnost slyšet, JAK tehdy skutečně zněl jeden celý koncert Plastic people. Ani kvalita nahrávky není špatná. Zejména druhý disk je úžasný – dlouhé, temné, hypnotické instrumentálky založené na Mejlově tepající base nemají chybu. Trochu to připomíná Zappu, trochu krautrock… a do toho příjemně free jazzově šílený Vratislav David Jackson Brabenec…
Za mě – výborná, originální kapela, jedna z nemnoha, za kterou se v malém českém rockově zahnívajícím rybníčku nemusím stydět. Upřímně řečeno jsem trošku překvapen/zklamán, že třeba nad popem, metalem… takovým třeba Semelkou tu nikdo moc nos neohrnuje, ale nad kapelami jako Psí vojáci nebo Plastici ano… Ale respektuju to – sto lidí, sto chutí…

bubak @ 06.05.2016 10:52:08
vmagistr: tu knihu 1001 alb...... jsem uvedl jenom proto, že tam je uvedena tahle deska, knihu se hodí prolistovat, tak pro zajímavost, které desky jsou tam uvedené a které ne a které by tam uvedeny být měly.

Největší legrace je to, že tuto kapelu uznávají profesionální muzikanti a v podstatě laici a amatéři nad ní ohrnují nos. Nic v zlém.

vmagistr @ 06.05.2016 11:25:52
bubak: O vydání z jakého roku přesně mluvíš? Protože v tom, do kterého mám možnost nahlédnout (r. 2006) není o PPU ani zmínka.

A ani fakt, že jakékoli album či kapelu "uznávají profesionální muzikanti" pro mě při mém subjektivním hodnocení nehraje vcelku žádnou roli.

Voytus @ 06.05.2016 11:41:33
Kritérium "umí hrát/neumí hrát" bývají v některých případech zcestná, viz, nahrávky černošských bluesmanů z 20. a 30. let. Tam je "špatně" z našeho pohledu často úplně všechno, přitom stačí jen otevřít uši a uvědomit si, že jde o jiné cítění, ať už rytmu, či způsobu intonace, navíc, jim nikdo neříkal, jak mají hrát, nebo zpívat, mají základ úplně jinde, než jsme zvyklí my (bílí evropani, že?).

Pak třeba interpreti jako Bob Dylan, nebo Nick Cave, tam se také nedá mluvit o nějaké "čistotě" a přesto jsou světově uznávaní.

U Plastic people je podobné. Vzhledem k tomu, jak se nahrávalo (nejčastěji naživo bez možnosti dotáček), kde se natáčelo (kde se dalo, žádné profi studio s techniky, natož nějaký producent). Ono, když si pustíte jejich novější alba, zjistíte, že se to nedá s těmi starými vůbec srovnat, úroveň koncertů byla v posledních letech také úplně jinde. A to nejsem zrovna vyhledavačem undergroundu.

bubak @ 06.05.2016 13:12:03
Vmagistr: Robert Dimery : 1001 alb která musíte slyšet, než umřete Volvox Globator 2009, strana 405 sedmdesátá léta, spolu s deskou The Residents Duck Stab.

vmagistr @ 06.05.2016 20:04:19
Bubak: Já tam spolu s Residents mám album 3rd od Big Star.

bubak @ 07.05.2016 06:56:37
vmagistr: oni se asi liší obsahem jednotlivá vydání. Tyhle knihy jsou dobré jako vodítko v případě, že člověk hledá reprezentativní desku od nějakého interpreta, nebo k prolistování a konstatování co tam pole něj není a mělo by být a co tam je a podle něj by tam být nemuselo.

vmagistr @ 07.05.2016 08:19:52
bubak: Liší, určitě. Pro mě má tenhle typ publikace spíš informační hodnotu ve věci zasazování nahrávek do dobového kontextu - o tom si čtu rád. Pokud u nějakého mně neznámého interpreta hledám reprezentativní desku, kterou bych se s jeho tvorbou seznámil, porovnám mezi sebou radši více hodnocení (rateyourmusic, progarchives, jazzmusicarchives, samozřejmě tady progboard atd.) a až pak vyberu, čím začnu. Anebo jedu na náhodu - vybírat naslepo má taky své kouzlo.

bubak @ 07.05.2016 10:34:49
vmagistr: rozumím, jseš mladý takže si svou sbírku tvoříš. Já už spíše doplňuji sbírku.

yngwie3 @ 10.05.2016 21:11:51
Tak som si vypočul Muže bez uší ... neviem, či som počúval hudbu, ale ak áno, tak najviac ma po hudobnej stránke zaujali tieto kusy ...

Magor umravňuje publikum ve Slivenci
Magor umravňuje publikum ve Zruči nad Sázavou
Magor umravňuje publikum v Krči
Magor informuje o incidentu s PS VB
Magor se loučí s publikem

bubak @ 11.05.2016 09:32:49
yngwie3: je dobře, že jsi si tento klenot českého bigbítu poslechl. Každému se líbí něco jiného, alespoň víš, že to příště nemáš poslouchat.

yngwie3 @ 11.05.2016 12:02:15
to bubak:
1/ ak chcem niečo hodnotiť, musím si vypočuť ...
2/ už nebudem počúvať PPU ...
3/ KLENOT ??? o čom, to do čerta hovoríš ?

bubak @ 11.05.2016 12:53:33
yngwie3: klenoty českého bigbítu jsou všechny desky Plastic People Of The Universe na rozdíl od Katapultu, nebo Olympicu, stačí si je jen poslechnout a být naladěn na stejnou notu. Jak už jsem ti napsal mně se tahle skupina líbí a tobě se nelíbí, naprosto npormální stav.

EasyRocker @ 11.05.2016 13:22:17
Pak by měl být jistě také naprosto normální stav napsat, že je to klenot pro mě a z mého pohledu. Jak je vidět i z této debaty, nezdá se, že by to byl zrovna názor většinový :-) Pro mě to rovněž klenoty nejsou, ale píšu to zásadní "pro mě"...

luk63 @ 11.05.2016 13:28:35
Naprosto zbytečná a nekončící debata. Mě se některé desky PPU líbí, jiné nemusím. Ale takhle o tom sáhodlouze diskutovat a pořád něco druhé straně vysvětlovat a dokazovat fakt nemusím.

bubak @ 11.05.2016 13:45:26
EasyRocker: jestli si přečteš moji poznámku k tomuto albu, tak ta udávám přesně to co chceš "pro mě", v diskusi už jsem to bral jako samozřejmost. Jestli jsem tím neuvedením sloganu "pro mě" v diskusi někoho popudil tak se mu omlouvám.

EasyRocker @ 11.05.2016 13:58:05
Už nemám co dodat a souhlasím i se zbytečností debaty. Ta se totiž netýká jen PPU, ale je obecná.

Brano @ 11.05.2016 20:33:28
Od PPU mám najradšej túto skladbu a púšťam si ju denne >> odkaz

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 5x
Tomi, zdenek2512, bubak, GMvW, Petr59
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje GMMedia.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000