Petřina, Ota - Pečeť [Super-robot]

Petřina, Ota - Pečeť [Super-robot] - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1983

Tracklist:

LP:

01. Hemingway 15:03
02. Čas 5:05
03. Odchod 2:57
04. Phalaenopsis 2:04
05. Kopřiva 3:48
06. Obálka 10:15
07. Syn 1:20

Hudba a aranžmá Ota Petřina
Texty Pavel Vrba

nahráno v listopadu a prosinci 1982 v pražském studiu Mozarteum


Obsazení:

Ota Petřina
a C&K Vocal (1, 6, 7)

Super robot
se smyčcovou skupinou R.Wiedermanna (1-3, 6, 7), řídí Ota Petřina

 
30.06.2012 swenik
5 stars

Musím se přiznat, že dílo Oty Petřiny jsem poznal až v nedávné době. Tento český multiinstrumentalista a skladatel mi ale ihned učaroval. Propracovaná hudba, velmi kvalitní texty pana Vrby, zkrátka něco, s čím se dnes již téměř nesetkáme. Pravda je, že nejdříve si člověk musí zvyknout na jeho dle mě trochu nasládlý "mečivý" hlas. Ale jakmile se to posluchači povede, má vyhráno. Super-robot se mi moc líbil, takže od tohoto alba jsem radši ani nečekal více. Ale hned první píseň mně doslova vzala dech a rázem mám tuto desku posazenou ve svém žebříčku velmi vysoko..

Hemingway - bez jakéhokoliv rozjezdu na nás spustí posmutnělý zasněný zpěv a skladba nás okamžitě vtáhne. Po vláčném začátku se přidají další nástroje a skladba uklidňujícím tempem plyne. Postupně se nabalují další kytary, klavír, smyčce a vše dokonale ladí. Ota Petřina se ukazuje jako velmi dobrý zpěvák, dokáže v člověku probudit emoce a to se mi právě na tomto albu líbí. No a to co přijde od výkřiku "plej", to už snad ani nemá smysl popisovat. Artrock jak z čítanky! Překrásné, spousta zajímavých a nádherných melodií, překvapivých zlomů, mnoho nástrojů, skladba působí místy až nezvykle hravě a uvolněně. Následuje návrat k původnímu tématu a poklidný závěr. "Zrod a skon, ten odvěký fakt, se žádá nejednou. Cenu má jen zázrak mezi tím, světský nájem splácet prožitím, se dá.." Texty jsou opravdu povedené! Pro mě jedna z nejpovedenějších skladeb v historii domácí tvorby..

Čas - relativně méně zajímavá skladba. Ale poslouchá se hezky. Níže byla zmíněna podobnost s Gilmourovou kytarou. Docela bych s tím souhlasil. To sólo jako by si tam střihl sám David..

Odchod - tak tohle je naopak hodně zvláštní píseň. Na první poslech možná tolik neosloví, ale čím víckrát si ji pouštím, tím víc se mi líbí. Souhra bicích a Kulhánkovy baskytary je velmi povedená.

Phalaenopsis - Otova Mood For A Day, překrásná křehká píseň. Jen by mě zajímalo, kde přišel na ten botanický název..:-)

Kopřiva - tak tahle skladba mě dostala. Další "botanické" téma, ale tentokrát s romantickým textem. Velmi uvolněná skladba, s tím by zabodoval asi každý mládenec..

Obálka - konečně se dostáváme k vlastnímu názvu alba. Další složitější kompozice, krásná hudba, opět promyšlený text a dle mě asi největší Petřinův pěvecký výkon. Někteří si zde stěžují na závěr skladby, ale mně vůbec nevadí. Už jen tím, že je kontroverzní, zaujme. Prostě to tak má být, autor si chtěl asi trochu pohrát..

Syn - vzhledem k nedávnému narození potomka mám k téhle písni vztah největší. Hodně dojemné téma, jednoduše zpracované a krásně odehrané.

Teď tady čtu dodatek, že pěti hvězdičkami máme hodnotit jen opravdu výjimečná alba. Jenže pro mě tohle album výjimečné je. Někteří označí jako "zásadní mistrovské dílo" pouze světově významná alba. Nicméně tady se jedná o můj prožitek při poslechu hudby a tohle album je podle mě nádherné. Jasné, dobou vzniku asi nepřineslo nic nového, naopak, spíš je to taková labutí píseň artrocku, za hranicemi byli už úplně jinde (raději nepsat kde..). Ale pro mě je pokaždé zážitek dát si tuhle placku na talíř. Sehnal jsem ji nedávno, prakticky nepoužitou a nedokáži si představit lépe investovaných padesát korun. Pět hvězd navzdory všem, díky pane Petřino!
reagovat

Petr Gratias @ 01.07.2012 20:44:03
Phalaenopsis je latinský botanický název pro orchidej.
Líbí se mi ten příměr k Mood For A Day
Steve Howa na Fragile....
Líbí se mi taky tvůj styl psaní. Dokážeš zaujmout
a možná i nadchnout.... jen tak dál!
Zdravím!

Mohyla @ 02.07.2012 09:00:13
swenik, Ota Petřina - dobrá voľba pre objavovanie kvalitnej hudby. Určite jeden z najlepších aranžérov v bývalom Československu, hudobník s obrovskou predstavivosťou a citom pre jednotlivé skladby, ktorý zanechal výraznú stopu nielen v sólo tvorbe, ale aj ako žiadaný hráč, autor a aranžér vo viacerých projektoch. Píšeš, že si ho spoznal nedávno. V tom prípade si dovolím odporúčať do pozornosti prvé albumy C & K Vocalu/Generace/ a skupiny Bacily /Planetárium/, kde sa výrazným spôsobom podieľal na konečnom výsledku nahrávok. Ak by si mal záujem, mal zopár veľmi silných balád aj s V. Neckářom, kde ukázal, že si výborne rozumie aj so španielkami. /tie by som ale musel vyhľadať doma, z hlavy si presne nespomínam. Zdravím, Mohyla!

swenik @ 02.07.2012 23:06:14
Petr Gratias: Děkuji, pochvala potěší. Rád bych přispíval víc, ale ne vždy je čas. A teď ho bude ještě méně..
Ale nějaký se snad ještě najde..
O té orchideji vím, hledal jsem si ji i na webu. Jen by mě zkrátka zajímalo, proč pana Petřinu (nebo někoho jiného) napadl právě tento název. Aby nedošlo k mýlce, moc se mi to líbí.

swenik @ 02.07.2012 23:10:26
Mohyla: Děkuji za tipy. C & K Vocal už sháním, též jsem na něj zvědavý. Planetárium již dokonce mám, byla to shodou náhod stejná zásilka jako Pečeť, ale ještě jsem si ho nezvládl pořádně poslechnout. Zkrátka jakmile mě něco osloví, chvíli mi trvá, než dám prostor další hudbě..:-)

Petr_70 @ 03.07.2012 12:06:21
Ještě bych k tomu výčtu přiřadil úplně první (a dle mého soudu nejlepší) album Luboše Pospíšila "Tenhle vítr jsem měl rád" na němž měl Ota Petřina zcela zásadní autorsko-interpretační podíl.
Bohužel, pokud se nemýlím album nikdy nevyšlo na CD, pouze na vinylu (Panton 1983). Já sám nemám ani ten - podařilo se mi jen někde sehnat mp3 "vinyl-rip" nevalné kvality...

KlepetoX @ 03.07.2012 18:51:45
Petr_70: Vyšlo, sice ne samostatně, ale komplet je to na výběru "Vzpomínka na jednu venkovsou tancovačku 1977 - 1983" První polovina jsou písničky ze singlů z té doby, pak jsou tam písničky, který nevyšly vůbec a celá druhá půlka je album "Tenhle vítr jsem měl rád".

>> odkaz

Výběr si velice cením, protože obsahuje skutečně to nejlepší od Pospíšila a jeho spolupráce s Petřinou.

Petr Gratias @ 03.07.2012 20:39:17
Zdravím Swenika....
asi se to už nedozvíme přesně,
ale text napsal rockový básník Pavel Vrba
a inspirace mohla přijít od jeho milé paní,
která vedle umění pravděpodobně miluje i květiny a rostliny...
Měl jsem možnost se s ní seznámit na pražské vernisáži. Velice příjemná, laskavá a inteligentní dáma se smyslem pro humor....

Cossack @ 03.07.2012 22:32:53
Jenom drobnost k instrumentálce „Phalaenopsis”, Petře…
Dost pochybuji, že by se na jejím pojmenování nějak podílel Pavel Vrba; textaři obvykle nevymýšlejí názvy instrumentálních skladeb. To bývá záležitost autora hudby, protože těžko kdo jiný může znát jeho pocity a myšlenky při komponování.
Ale to je pouze můj názor, třeba se pletu… Jak píšeš, „… asi se to už nedozvíme přesně…”; ovšem Vrbův text (Tebou zmiňovaný dál) k „Phalaenopsis” neexistuje. ;-)

P. S. Teď jsem si vzpomněl na protipříklad – instrumentálku, k níž text je, dokonce uveden v textové příloze desky, ač na ní zpíván není; jde o debut Cirith Ungol "Frost And Fire" (viz zde, pod příslušným heslem). >> odkaz

26.05.2012 Petr Gratias
4 stars

Druhé sólové album Pečeť pražského kytaristy a skladatele Oty Petřiny jsem v době jeho vzniku sice zaregistroval, ale protože jsem v té době sháněl jiná alba zahraniční a v menší míře i domácí provenience, tak mě nějak uniklo a protože náklady podobných typů alb byly vždycky podezřele nižší než u Gotta, Vondráčkové, Zagorové a vůbec české pop-music, tak se stalo, že najednou nebylo k dostání.
Po mnoha letech bylo digitalizováno a vydáno společně s prvním albem na CD a tak jsem neváhal a album mám ve své sbírce. Pamatoval jsem si, že první album mě docela zaujalo svou koncepcí a tak jsem logicky očekával, že Pečeť se bude držet vyjetých kolejí petřinovské kvality…
Zaregistroval jsem na něm dvě změny: především všech textů se ujal rockový básník Pavel Vrba (Petřina dokonce v nějakém interview prohlásil, že se Zdeňkem Rytířem už nebude spolupracovat) a skupinu Super-Robot představoval alespoň podle bookletu jenom Petřina a baskytaristový démon Vladimír „Guma“ Kulhánek… Zatajen je zde bubeník a hráč na klávesy (patrně si je Petřina nahrál sám).

HEMINGWAY – už první skladba je úctyhodná kompozice o 15minutovém formátu, což bylo v době nástupu krátkých písniček docela kláda na spolknutí. Petřina na rozdíl od jiných kytaristů měl pravdu komplexní myšlení a cítění a jeho vyjadřovací prostor potřeboval jiný prostor. Při poslechu písně mám pocit opravdu rozlehlého hudebního románu, v němž výtečný Vrba píše svoje básnivé a obtížně zapamatovatelné texty ke zpívání a zapamatování. Petřina se zde projevuje jako vynikající aranžér. Myslím, že tohle je jeho nejsilnější devíza, nejen v této dlouhé skladbě, ale i na celém albu vůbec. Potom v druhém plánu jako kytarista a v posledním jako zpěvák. Co se týče kompozičních postupů není to jednoznačný rockový princip, ale jsou zde různé doteky folku a místy i symfonické hudby, na druhé straně minimalismu a místy i postpsychedelie. Skladba vyžaduje silnou koncentraci nejen na zpívaná sdělení, ale i na hudební téma, které se rozvíjí a prolíná v různých nepředvídaných postupech. Podobě jako v případě jiných Petřinových skladeb si nedovedu představit, jak by se dala tato kompozice zahrát naživo. Musel by ho doprovázet „rockový orchestr“ o mnoha instrumentalistech a jeho nastudování by byla náročná práce. Kdybych měl tuto skladbu za každou cenu k někomu u nás přirovnat, tak by mě napadl akorát Dežo Ursíny, který se vyjadřoval ve své době také na širší ploše s komplexním vnímáním tématu, i když Ursíny na rozdíl od Petřiny měl blíže k jazzu. Je to jen příměr – nic víc. Další spojitosti zde nehledám. Skladba Hemingway je náročným hudebním útvarem nezařaditelného typu a odvážným záměrem čelit přiblblým „ambicím“ plytké české pop-music osmdesátých let a oslovit náročnějšího a vnímavějšího posluchače, než tanečně rozdováděného melírovaného seladona… Zajímavé, ale místy příliš rozkošatělé
hudební téma…

ČAS – tikání budíku nám otevírá další skladbu (tentokrát kratšího formátu). Petřina se ujíma role vypravěče a posléze se před námi rozvíjí pomalejší tempo přemýšlivého tématu. Prolínání elektrických kytar v těžko napodobitelných polohách se místy přibližuje gilmourovskému typu hraní. Přesto si nemyslím, že by zde bylo čitelné nějaké pinkfloydovské téma. Experimentování s lidským hlasem v echu a v playi zní zajímavě. Bicí jsou podle mého názoru až příliš stručné a zjednodušené a ostatní instrumentace velmi střídmá, ale opět je třeba pochválit výtečné aranžmá….

ODCHOD – kytarový nástup ve zrychlené podobě a zneurotizovaný deklamující zpěv nažhavuje celé pojetí. Bicí zde hrají v perkusivních proměnách stejně jako kytarové party. Místy mám pocit rafinovaně zaranžované písničky, místy pokus o nějakou hudební progresi a nemohu stanovit jednoznačně svůj vztah k této skladbě….

PHALAENOPSIS – tohle je ovšem paráda. Petřina nám předvede, že vystudoval klasickou kytaru na pražské konzervatoři a jeho hra na tenhle nástroj je prostě brilantní v každém směru. Technicky suverénní, s patřičným výrazem a přitom s porcí přemýšlívé melancholie. Moc krásně se tahle instrumentální záležitost poslouchá…..

KOPŘIVA – dvanáctistrunná kytara ve hře. Typické prolínání petřinovských mollových a majových akordů, které hladí a vytvářejí ten krásné odér romantiky a něhy. Harmonicky je skladba v podstatě čitelně srozumitelná. Prolínání akordické doprovodné hry s flažolety je velmi libé. Zpívat neokázalým způsobem o takovém tématu jako je kopřiva a aplikovat ji do širších souvislostí je už samo o sobě zvláštní a Petřina ji hraje jakoby pro sebe, o čemž svědčí i uvolněné pískání. Zajímavá skladba….

OBÁLKA – tady máme opět delší hudební téma. Tentokrát do deseti minut. Nedočkáme se dravějšího pojetí. Rytmika je velmi krotká a zase až příliš jednoduchá (mám na mysli bicí). Kulhánkův podíl je čitelný, ale tentokrát se nedočkáváme oněch zázračných rytmických spojení, jak jsme jindy u něho zvyklí. Je tady příliv petřinovských smyčců a zase ty zvláštní postupy v natáčení prolínaných hlasů, které vnímám jako souznění lidského Já s jeho druhým Já – jako s vnitřním hlasem svědomí. Petřina si zde vedle rozlamovaných kytarových partů nahrál i flétnu a tohle spojení zní velmi příjemně. Zvukově je to až krystalizující téma se stupňovanou harmonickou strukturou. Místy snové, místy realistické nepředpokládanými proměnami. Například dlouhý sborový tón elektronicky upraveného lidského hlasu, což zní tajemně a velmi ponuře s velmi dlouhým dozvukem. Rytmika se ovšem nemění na rozdíl od aranžérských postupů, které táhnou hudební útvar k divadelnímu vyznění s dramatickým vyzněním. Ovšem to minimalistické téma, s opakovaným „s obálkou svou-ooou“ je hodně úmorné, třebaže nad ním pracují smyčce a nahallovaný hlas napůl zpívaný a napůl deklamovaný znamená pro mě vynaložit hodně energie doposlouchat až do závěru…

SYN – jsem rád, že přichází „úsporné“ téma v necelé dvouminutové délce. Kvalitní Vrbův text nutí k zamyšlení, ale pak je zde opět nástup smyčců a skladbička nabere možná zbytečně patetický odér….

Bonus: MARYLIN, GOODBYE – příklad, že i tříakordové kompozice mohou mít někdy svou vnitřní sdělnou sílu. Tahle skladba o tom přesvědčuje každým coulem. Trochu zde cítím atmosféru jako na Obscured By Clouds (v rozšířené instrumentaci). Ano, cítím, že mě leze mráz po kůži a přemýšlím jestli je to interpretací, obsahem textu nebo tou jednoduchostí. V každém případě velmi zajímavý model balady na dané téma. Nemýlím-li se, tak tuhle skladbu nazpíval i „Karel Gott chudých“ Luboš Pospíšil…. Myslím, že Petřinova verze je mi bližší…

Zvláštní album. První album od Petřiny bylo rockovější v tom bytostném slova smyslu. Tohle je přemýšlivější a možná náročnější na vnímání a poslech, třebaže ty základní paralely obě alba spojují. Je tady málo bicích nástrojů a možná i méně výrazných kytarových partů (absence sól v tom prvním plánu). Petřina ovšem dokázal, že jako skladatel a jak už jsem podotkl především aranžér je prostě mistr ve svém oboru.
Čtyři hvězdičky dám.



reagovat

b.wolf @ 28.05.2012 13:42:55
Psal jsem tu už kdysi o první LP desce, kterou jsem bohužel v r. 1997 nezachránil; naštěstí před třemi lety vyšel k Petřinovu jubileu komplet obou alb a (oproti dobám minulým) v pohodě k mání. Pokud se tohohle alba týče, souhlasím s P. Gratiasem zejména v posledních řádcích. Jeví se mně to také tak, přesto obě desky jsou stále vynikající záležitost. 5/5

20.07.2007 peters
4 stars

Znaje Superrobot prakticky celý zpaměti jsem s obavami poprvé pouštěl Pečeť. Že by se mu měla vyrovnat, to bych velmi pochyboval. Ovšem po 2-3násobném poslechu jsem zjistil a i nyní po letech mohu směle prohlásit, že je to prakticky stejná pecka !
Obě alba jsou vyrovnaná, každé jiné, a tak 1. a 2. místo si každý zvolí pouze podle svého vkusu a zájmu.
Nedávno jsem si to spolu se Superrobotem přepálil z LP na CD a teď je obě smažím pořád dokola - fakt super věc !
Jediný mínus je ou - ou - to Vrba prostě přehnal.
reagovat

12.12.2005 Vlastik
5 stars

S tímhle LP jsem se setkal o mnoho let později po LP Super-robot. Špičková hudba (parádičku jako je Phalaenopsis na svém albu nikdo nemá), texty které mají co říct, To jsou atributy, které si dnešní komerce nemůže dovolit a nebo na ně nemá. Netvrdím, že je to album pro každého, ale každému bych přál ho slyšet. Díky pane Petřina...
reagovat

Ivo @ 10.07.2006 00:00:00
Souhlas s celou recenzí, já jsem si původní LP zvukově upravil v programu Adobe Audition 1.5
a rozdíl je opravdu znát, víc takových hudebně znalých fandů jako jste Vy.

Karel @ 11.07.2006 00:00:00
Mám tuhle parádní muziku moc rád.Jenže LP desky stárnou. Poradí někdo kde se dají sehnat v jakémkoli formátu?

Pavel @ 22.08.2006 00:00:00
Kde můžu sehnat toto album, případně si ho kvůli nedostupnosti poslechnout, v pripade souhlasu pana Petriny zašlu i peníze za autorská práva. Je to velká škoda, že desky takového formátu nejsou dostupné na CD. Rád koupím originální LP.

kEXI @ 25.02.2007 00:00:00
Měl jsem toto album, bohužel při stěhování se někam zatoulalo... Kde se dá koupit? To by mě moc zajímalo! A myslím si, že nejsem zdaleka sám, neboť je to nádherná muzika, která "pohladí". Pane Petřino poraďte prosím.

Fanda @ 03.06.2007 00:00:00
Neni to mozny nekde sehnat v digitalni forme?

Zdeněk @ 01.05.2009 08:23:07
Dovoluji si upozornit,že Supraphon zrovna vydává v reedici 2CD Super Robot +Pečeť. To se nedá nekoupit.

PaloM @ 01.05.2009 08:29:03
Už som čakateľ na dobierku :-) (spolu s 2CD Energit)

Borek @ 01.05.2009 11:08:33
Zdeněk: Dovoluji si upozornit, že zmíněné 2CD je již nějaký čas součástí zdejší Petřinovy diskografie.

Zdeněk @ 01.05.2009 18:08:57
Příště se líp rozhlédnu

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 2x
swenik
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 4x
peters, Petr Gratias, kaktus, Mohyla
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Diskografie Petřina, Ota


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000