Matching Mole - Matching Mole

Matching Mole - Matching Mole - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1971

Tracklist:

1. O Caroline
2. Instant Pussy
3. Signed Curtain
4. Part Of The Dance
5. Instant Kitten
6. Dedicated To Hugh, But You Weren't Listening
7. Beer As In Braindeer
8. Immediate Curtain


Obsazení:

- Robert Wyatt / drums, vocals, piano, mellotron
- Dave Sinclair / keyboards
- Bill MacCormick / bass
- Phil Miller / guitar

Guest:
- Dave McRae / keyboards

 
05.02.2013 Petr Gratias
4 stars

Myslím, že obecně vzato znají dnes Matching Mole víceméně pamětníci, anebo hlubší znalci britského terénu – zejména ti, kteří dokázali naslouchat tzv. Canterbury scene. Jsem rád, že Óin sem Matching Mole zařadil a také k jeho první recenzi provedl důkladnou prezentaci všeho podstatného co s touhle hudbu souvisí. Rád na to navazuji a tak se pustím do poslechu tohoto výtečného a nevšedního alba i já…

O CAROLINE – úvodní téma zní konejšivě a hladivě, jako imaginární výlet po staroanglické krajině plné šťavnatých luk a pastvin, s úhlednými cestami a zdi na hranicích pozemků… Ze skladba sálá klid a pohoda. Klavírní téma nabídne písničkový model s příjemným melancholicky znějícím hlasem v lehkých duetech a sborech. Cítím melancholii a asi nějaké smutnění po jisté Caroline, což už prozrazuje samotný název. Bicí tikají a rovněž baskytara je hodně utlumený, zato sem doléhají tóny mellotronu… Příjemný hudební příběh s epickým tématem, jemuž hudební složka poskytuje potřebné zázemí.

INSTANT PUSSY – baskytara nabídne mírně zdůrazněné téma a do jakoby snové atmosféry vplouvají zvláštní vokální party v doteku pozdní psychedelické vlny. Bicí zvolna zvýrazňují svou přítomnost a méně zřetelně se hlásí i rozjímavé přitlumené kytarové tóny. Není to ani písnička, ani vystavěná kompozice, ale spíše kontemplace impresí a nálad nad krajinou vřesovišť, nad kterou se vznáší mlžný opar..

SIGNED CURTAIN – téma volně přechází do další skladby. Téměř nepostřehnete, kde předešlá končí a kde nová začíná. Nicméně vykazuje větší životnost. Klavírní téma je více zřetelnější a mírně i údernější a Wyattův hlas získává na naléhavosti. Je však úzký, položený do vyšších poloh a možná mírně neznělý. Pojetím však velmi dobře koresponduje s klavírním doprovodem i atmosférou písně.

PART OF THE DANCE – úvod další skladby zní opět melancholicky, pak ovšem zcela nečekaně nastoupí poměrně rozhodná a kreativní instrumentace. Řada hudebních akcentů a změna harmonické struktury, v níž se prolínají elektrické piano, varhany, mellotron a elektrická kytara a občas se přitom prošlapuje wah wah pedál. Tenhle model jde ovšem už do progresivního jazzu – jakési imaginární spojení Soft Machine a Caravan. Dokonce má m místy pocit, že by v podobně laděné hudbě mohl hrát i takový Graham Bond, který pocházel z jinéího prostředí a v šedesátých letech působil v rhythm and blues a zvolna přecházel k odvážnějším jazzovým strukturám. Bicí jsou zajímavé a vynalézavé, ale nelíbí se mi jejich zvuk, nebo způsob, jakým jsou nahrány. David Sinclair dokáže namíchat správné poměry experimentu na klaviatury do celkové atmosféry a baskytarista Bill McCormick hraje suverénní basové party dobře kooperující s Wyattovou bicí baterií. Jasně, tohle nebude hudba pro široké masy a hitparádové klání… ale evidentně o tohle přítomným muzikantům nešlo. O co jim šlo? Chtěli zjevně posouvat hranice vnímání hudby do neznámých a nejistých končin. Riziko, že album neuspěje u většinové publika je zcela určitě nezajímalo. Závěr je pojednán v impresivních astrálních tónech, které se měňavým způsobem vytrácejí v prostoru….

INSTANT KITTEN – nezřetelné elektronické zvuky v úvodu další skladby mě v jistém slova smyslu navodí atmosféru beatlesovského alba The Beatles (1968) – konkrétně Revolution Number 1 – ale hned poté se rozbíhá další model progresivního rockového cítění s jazzovým kořením…. Neuchopitelná melodie, ale opět imprese a práce s dynamikou. Kytarista Miller a klávesový hráč David Sinclair dostávají prostor pro sebevyjádření, ale zase nápadně výrazně nevystupují z tématu, jenom jsou více čitelní. Je famózní, jak dokáže Sinclair pomocí rejstříku varhan Davoli simulovat zvuk fléten…

DEDICATED TO HUGH BUT YOU WEREN´T LISTENING – tyhle zvukové erupce (nijak agresivní) mohou vyvolat dojem horroru, nebo podkres pod nějakou záhadnou nebo dramatickou scénu… Výlet do snového panoptika plného podivných světel a šklebících se hraček v divném přítmí. Tahle strukturu se ovšem díky nástupu rytmiky přetaví v odnož jazz rocku – což demonstruje především nečekaně komplikovaná rytmická struktura. Klávesy se pořád pohybuje v postpsychedelických obrazech, zato elektrická kytara projevuje větší živost. Nesází ovšem divoké tóny, ale pohybuje se v nezvyklých tóninách a Miller přitom stačí ještě ohýbat struny a dotvářet atmosféru až do rázného akcentu v závěru a v dlouhém přeznívání kláves a bicích, které se posouvají až na okraj free jazzu…

BEER AS IN BRAINDEER – v další skladbě se tahle parta dost přibližuje Soft Machine (ani ne tak instrumentací, jako náladami a postupy). Dokážu si představit, jak tahle parta dokázala řádit při koncertě, ještě při patřičně nasvíceném pódiu a dopad na posluchače musel být umocněn tím vizuálním a zvukovým dojmem. Na první poslech možná chaos, ale při dalším vnímání, je zde cítit jakýsi posun vyjadřování emocí podle vnitřního řádu. Zajímavá směsice: trochu psychedelie raných Pink Floyd, něco atmosféry progresivních alb Milese Davise konce šedesátých let…. A v závěru crimsonovský mellotron. Netvrdím, že se začnete bát, ale poslouchat tuhle skladbu uprostřed noci sám v prázdném domě potmě…. Asi bych zatoužil po sdílení lidské přítomnosti, abych se necítil tak vyprahlý a vyhořelý….

IMMEDIATE CURTAIN – poslední skladba je umělou symfonií mellotronu a varhan Davoli
a je příležitostí pro Davida Sinclaira. Znám jeho hru z Caravan, ale tam podobné plochy by patrně uplatnit později nemohl. Atmosféra je zvláštní a můžete si při ní vybavit jak nekonečnost vesmíru, tak cestu hlubokým černým lesem, nebo bloudění v chodbovém labyrintu nějakého podzemí….

Při poslechu alba se mi vybaví polský horror Vlčice (Wylczica) z r. 1983, režiséra Marka Piestraka. Dokázal bych si část hudebního materiálu tohoto alba představit jako soundtrack pro tenhle film. Promítali ho v r. 1984 i u nás v kinech, ale od té doby jsem o něm neslyšel…
Myslím, že Robert Wyatt zde ve spojení s dalšími hudebníky vytvořil zajímavý hudební útvar blíže nespecifikovatelného zaměření. I po letech při správné koncentraci dokážu tohle album poslouchat a vnímat, ale myslím, že na jeho stěžejní opus Rock Bottom (1974) ještě nedosahuje a tak nabízím „pouhé“ čtyři hvězdičky. K poslechu však mohu milovníkům přemýšlivé a impresivní hudby zcela doporučit.
Óin nabízí zajímavý vývoj názvu Matching Mole z „Machine Mole“ („Strojní krtek“) – nemám důvod nevěřit. Já jsem zase nabyl dojmu, že by mohl být vnímán název jako „Hrající si krtek“, demonstruje to už i docela milý dětsky hravý obal alba. Ale pravdu bude mít Óin…




reagovat

luk63 @ 05.02.2013 14:23:44
Výborná kapela, výborné album. Jako příznivec canterburské sceny, zde zvláště Soft Machine a Roberta Wyatta, jsem Matching Mole nemohl minout bez povšimnutí. Ale jak Petr píše, chce to mít tu správnou náladu na poslech této ´prapodivné´ hudby.

hejkal @ 18.05.2015 14:39:43
Canterburská klasika. Už som ju dlho nepočul, musím ju niekedy oprášiť.

zdenek2512 @ 28.02.2013 09:43:03
Pěkná recenze skvělé desky Roberta Wyatta. tady není co dodat

vmagistr @ 16.11.2013 23:28:03
Canterburské scéně už se nějakou dobu snažím přijít na chuť, ale u naprosté většiny albové produkce této rockové odnože se zatím "nechytám". Konkrétně z tohoto alba mě zaujaly jen skladby O Caroline a Signed Curtain (přičemž první jmenovanou vnímám jako jasný singlový hit), v těch zbylých marně hledám nějaký záchytný bod. Matching Mole ale u mě časem určitě dostanou další šanci, přece jenom mi jejich hudba zní o chloupek přístupněji než třeba produkce Soft Machine.

Mayak @ 17.11.2013 07:59:40
vmagistr: "Canterburská scéna" je v skutočnosti širokospektrálna a v dnešnej dobe ... obrovská.
Vplyvy pionierskych kapiel Canterbury Scene zo 70. rokov sú dnes v tvorbe veľmi, veľmi mnohých skupín z celého sveta.
Nebudem tu vypisovať desiatky a stovky kapiel, ktoré sú zásadne ovplyvnené týmto (fenomenálnym) subžánrom.
Ale ak Ti nesedia kapely jazzového charakteru alla Soft Machine a ich odnože, či viac psychedelické (Gong, všeobecne tvorba Daevida Allena), skús počúvať tie melancholicko/melodické (Caravan, ranný Camel).
Ako príklad uvádzam japonskú scénu, kde sa to "mladšími" kapelami na báze (post) Canterbury Scene len tak hemží ...

>> odkaz

>> odkaz

vmagistr @ 17.11.2013 12:59:28
Mayak: Díky, Camel a Caravan určitě vyzkouším.

25.10.2008 Óin
4 stars

Robertu Wyattovi se zdálo, že nedostává v Soft Machine dost prostoru, proto v roce 1971 kapelu opustil a natočil své první sólové album The End Of An Ear. Zároveň s tím se rozhodl založit i vlastní skupinu, jejíž název je vlastně do angličtiny zkomolený francouzský překlad názvu jeho původní kapely (Machine Molle).

Prvotina Matching Mole je výrazně ovlivněna canterburskou scénou, hrají na ní totiž kromě Wyatta i bývalý člen Wylde Flower David Sinclair, kytarista Phil Miller z Delivery a Bill McCormick (Quiet Sun).

Album by se dalo rozdělit na tři části. Po úvodní O Caroline, která je asi největším hitem Matching Mole, pokračují v přibližně stejném duchu další dvě písně, pak přichází na řadu mix jazz rocku s prog rockem, který v závěru alba přechází do experimentální fáze, srovnatelné s projevem kapel hnutí RIO.

Autorsky se na prvním LP Matching Mole nejvíce podílel Wyatt, což mu bylo posléze mírně vytýkáno. Na druhém albu MM už proto dostávají prostor i ostatní členové kapely.

Rozhodně můžu tuhle muziku doporučit všem příznivcům canterburské scény, fandům jazz rocku a především kvalitní hudby. Zasloužené čtyři hvězdičky, možná tak čtyři a čtvrt.
reagovat

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 2x
Óin, Petr Gratias
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Diskografie Matching Mole


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000