Jefferson Airplane - Volunteers

Jefferson Airplane - Volunteers - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1969

Tracklist:

We Can Be Together
Good Shepherd
The Farm
Hey Fredrick
Turn My Life Down
Wooden Ships
Eskimo Blue Day
A Song For All Seasons
Meadowlands
Volunteers


Obsazení:

GRACE SLICKOVÁ: sólový zpěv
MARTY BALIN: sólový zpěv
JORMA KAUKONEN: elektrická kytara
PAUL KANTNER: akustická kytara, zpěv
JACK CASADY: baskytara
SPENCER DRYDEN: bicí nástroje

+ hosté:

Nicky Hopins: klavír
Stephen Stills: varhany Hammond
Jerry Garcia: pedálová steel-kytara
Joey Covington: percussion
Davis Crosby: zpěv
Ace Of Cups: vokály

 
22.08.2016 Martin H
5 stars

Jedni z nejvýznamnějších hudebních představitelů sanfranciské hippie scény, skupina Jefferson Airplane, na svém albu Volunteers opět představují svou typickou směsici různých stylů a originálních hudebních postupů. Kromě základního sextetu se na vzniku alba podílelo i několik hostů, například Stephen Stills a David Crosby a samozřejmě Jerry Garcia ze spřízněných Grateful Dead.

Mám dojem, že oproti desce Surrealistic Pillow hudba zvážněla a začala získávat především v těch delších kompozicích temnější odstíny. Už to není ten většinou poklidný folk rock. Musíme si však uvědomit, že se nepíše rok 1967 a ideály léta lásky jdou pomalu, ale jistě do háje. Konec války ve Vietnamu je stále v nedohlednu a vojenská mašinérie chrlí jeden povolávací rozkaz za druhým. Do toho skupina Jefferson Airplane přichází s albem, na jehož obalu hudebníci pózují před americkou vlajkou a určitě to nemyslí jako podporu tehdejšímu Nixonovu establishmentu.

Začínáme pěkně zostra skladbou We Can Be Together. Výrazná Kaukonenova kytara vytváří vedle vokální linky další výraznou melodii a žene skladbu kupředu. Hlasy jednotlivých členů skupiny se zde neustále prolínají a vytvářejí tolik typický jeffersonovský sound. Zvolníme písní Good Shepherd s Balinovým vůdčím hlasem jakoby zdálky podbarvovaným zpěvačkou Grace Slick. Píseň je vystavěna na akustické kytaře a nebýt Kaukonenových elektrifikovaných výpadů, tak by country idyla byla dokonalá. To skladba The Farm si na nic nehraje a na venkov nás rovnou odnáší. V závěru jsou zde dokonce slyšet hlasy hospodářských zvířat. A přichází čas, aby Grace Slick ukázala, jak vynikající je to zpěvačka. Ve vlastní skladbě Hey Fredrick ukazuje všechny své vokální přednosti a ve spojení s Kaukonenovou kvílící kytarou odstřeluje posluchače někam do nebeských výšin. Pod tím vším ale něžně probublávají jemné tóny klavíru, aby se v závěru skladby ke kytarovému běsnění alespoň zlehka přiblížily. Je opět čas na vokální kouzlení a proplétání jednotlivých hlasů v písni Turn My Life Down s výraznými hammondy hostujícího Stephena Stillse. Další výraznou položkou na albu je skladba Wooden Ships s atmosférou jako u Crosby Stills And Nash a opět výtečnou sólující kytarou. A tím ta paráda nekončí. Je tu nádherný kousek Eskimo Blue Day, kterýžto jsem svého času poslouchal neustále dokola. V tom jasném ženském hlase jsem cítil něco až tajemného, poselství, jehož odhalení mě snad teprve čeká. Píseň A Song For All Seasons nás opět vrací ke country a představě pohody na venkově. Pohoda je to ale zdánlivá. Brzy je vystřídána instrumentálkou Meadowlands, která by zdánlivě mohla celou desku zakončit. Konečně je však čas na titulní píseň Volunteers, největší nářez z celé desky a také vynikající tečku na konec.

Album Volunteers, stejně jako Surrealistic Pillow, v mé sbírce má nezastupitelné místo. Sice neznám od skupiny Jefferson Airplane jiné jejich desky, pouze znám vystoupení na Woodstocku, ale myslím si, že jako seznámení s tímto vynikajícím seskupením to bohatě stačí.

reagovat

30.07.2013 vmagistr
4 stars

Čtvrté studiové album Jefferson Airplane, z toho třetí, natočené ve shodné kmenové sestavě (Balin, Slick, Kantner, Kaukonen, Casady, Dryden), se do prodeje dostalo v listopadu roku 1969. Od vydání předchozího počinu Crown of Creation uplynul více než rok, během kterého se přihodilo několik událostí, stojících za zmínku. Po podzimu vyplněném množstvím koncertů si kapela musela vybrat několikaměsíční nucenou dovolenou, vyžádanou operací hlasivek zpěvačky Slick. Této pauzy využili Kaukonen s Casadym k vytvoření soukromého, bluesově orientovaného projektu Hot Tuna. V dubnu už ale byli Jefferson Airplane opět aktivní. Jednak se na trh dostalo živé album Bless It´s Pointed Little Head, sestavené z koncertů, odehraných předchozí podzim, jednak se v jejich domovském San Franciscu začal rodit studiový materiál pro nové album. V srpnu se pak kapela coby jeden z headlinerů účastnila legendárního festivalu ve Woodstocku, kde zahrála i některé skladby z přípravovaného alba Volunteers - tak se na něj pojďme podívat.

Úvod desky obstarává hitově znějící skladba We Can Be Together. Na hutném klavírním podkladu hosta Nickyho Hopkinse vyrůstá zvučný vedoucí dvojhlas Balin-Slick, obtáčený kvílivými tóny Kaukonenovy sólové kytary. I přes téměř šestiminutovou stopáž jde o údernou píseň, která se po zásluze stala jednou z "poznávacích značek" kapely. Skladba Good Sheppard, v podstatě překopaný folkový tradicionál, je naopak plně v pěvecké režii Martyho Balina, jemuž Slick a Kantner tentokrát jen sekundují. Doprovodný kytarista má na svědomí také dobře znějící akustické podkladové aranžmá a vyzdvihnout musím i Jormu Kaukonena a jeho kytarovou práci, jež písni dodává psychedelický nádech. Na další kompozici The Farm je hodně znát přítomnost Jerryho Garcii z Grateful Dead, jenž si zde střihl part na steel kytaru a dodal tak skladbě lehce countryový nádech. Přitvrzení přichází s příspěvkem Hey Frederick z autorské dílny Grace Slick. Drtivé unisono vstupy klavíru a elektrické kytary kontrastují se vzdušným autorčiným zpěvem, jen ta více než osmiminutová délka je zde možná už přílišná.

Kaukonenovu akustickou skladbu Turn My Life Down jemně dokreslují hammondky Stephena Stillse, přičemž Jorma sám přispěl také doprovodnými vokály. Na řadu přichází výtečná interpretace písně Wooden Ships, kterou kapele (po odmítnutí od Byrds) daroval David Crosby. Skladbě vévodí magické vokální melodie, jež jsou podporovány hypnotickým rytmem Drydenových bicí a klavírním podkladem skvélého Hopkinse. Kytarové party další skladby Eskymo Blue Sun se chvílemi jen pomalu loudají, ale poháněny údernými bicími nakonec vždy naberou ráznější tempo. Grace Slick zde zpívá až nečekaně uvolněně a klidně, bez nějakého extatického vypětí. Drydenův Song For All Seasons je podle mě největší slabinou alba - čisté country, které zde kapela předvádí, mě zkrátka nijak nebere. To Meadowlands, druhá z upravených "lidovek", má větší sílu. Grace Slick se tu ukazuje i jako instrumentalistka, jelikož klávesové aranžmá této ruské melodie je plně v její režii. A jak deska začala, tak také skončí. Hřmotný rockující základ titulní skladby Volunteers se valí vpřed a do toho Balin sází poloskandovaný text. Za dvě minuty je hotovo, ale na zanechání sympatického dojmu to rozhodně stačí.

Remaster alba z roku 2004 nabízí bonusový materiál ve formě pěti živých skladeb, nahraných v klubu Fillmore East v listopadu roku 1969. Zde za zmínku rozhodně stojí verze Somebody To Love, na hony vzdálená megahitu z alba Surrealistic Pillow. Pulsující Casadyho Basa, Kantnerova sytě ostrá kytara a Drydenovy divoké přechody ukazují, jakou strhující atmosféru dokázala kapela na pódiu vytvořit.

V hodnocení alba jsem rozkročen mezi třemi a čtyřmi hvězdičkami. Kapela už zde bohužel zcela zanevřela na nějaké experimenty a držela se přísně písničkových útvarů, použitý materiál je ale (až na jednu či dvě výjimky) poměrně působivý. Bude to tedy s lehce odřenýma ušima za čtyři, natolik Volunteers svého předchůdce Crown of Creation dle mého jistě překonávají.
reagovat

zdenek2512 @ 30.07.2013 21:51:32
Moc pekne napsane. Tohle album jsem ve svych osmnacti bral jako takovou spravnou americkou desku. Vrchol hippies, proste bomba. S odstupem se mi nejvice libi Wooden Ships a to jeste od C,S & N. Jefferson Airplane pro me skoncili Surrealistic Pillow, jeste mam hodne rad Crown of Creation pro tu atmosferickou naladu a Grace tu nejlip zpiva. S hodnocenim souhlasi i kdyz bych dal asi jen tri hvezdy.

03.06.2011 Petr Gratias
4 stars

Album Volunteers zaujímá v jejich diskografii zvláštní postavení. Nejenom že si získalo přízeň odborných kritiků a fanoušků, jako vrchol svých uměleckých snah, zároveň se kapela jako nositelé svobodomyslných vizí mírové revoluce hippies vyrovnali s okolností, že Amerika dospěla a jejich ideály byly relativizovány. Vietnamské trauma konce šedesátých let zbavilo mládež "čistých a přírodních" ideálů a nastávala kocovina... Album deklaruje proměnlivé stavy své doby a tak se s ním blíže poznejme...

WE CAN BE TOGETHER - úderný úvod, akustické kytary, baskytary a klavíru se základními rytmy přináší ostrý a syrový zvuk elektrické kytary a něj se napojuje pevné vícehlasy sborový zpěv kapely. Jasná a přehledná melodika deklaruje estetiku šedesátých let slunné Kalifornie. Téma se drží základního schématu a úderné zemitosti. Kaukonenova kytara protahuje zkreslené tóny a hlasy se nádherně propojují. Nad nimi ovšem slyšíme výraznou Grace Slickovou s jejím průzračným vokálem znělým především ve výškách. Kaukonen si dopřeje kytarové sólo. Není technicky nijak závratné nebo obecně mimořádné, ale do skladby nádherně zapadne. Sbory jasné jako sluneční svit zvolna přecházejí do další skladby....

GOOD SHEPHERD - velmi dobře pojatá píseň. Akustické kytary se opírají o příjemnou harmonii a Balinův hlas, laskavý a mazlivý vstoupí do vaší mysli. Kaukonen zde krásně prokresluje kytarovým kvílením s dozvukem ornamentální ozdoby, jako elektrické krajky. Jeho kytarové zkreslení s obačasným prošlápnutím wah wah pedálu se propojuje se sestupnými rozklady akustické kytary. Balinovi odpovídá Slicková a Kantner a do melodiky vkládají ležárnost a odevzdanost. Jedna z velmi působivých věcí na albu...

THE FARM - zvonění akustických kytar, klavír a pedálová steel-kytara navodí venkovskou atmosféru countryové pohody venkova. Důležitým aspektem jsou opět nádherné vícehlasy, které se jasně pojí do harmonie a vytvářejí základ celé písně. Kaukonenova kytara s ohýbanými tóny kouzlí jako letící vážka, střední tempo je důrazné, ale nikoliv ubíjející, do pozadí se ozývý bučení krav - rockovější poloha country.

HEY FREDRICK - syrový kytarový úvod s úderným bicími a konečně prvním příspěvkem Grace Slickové jako sólistky. Hopkinsův klavír jemně šeplá, Kaukonenova kytara má deformovaný zvuk wah wah pedálem, ale hlavně Slicková zpívá svým nádherně rozpoutaným vokálem. Přirozeně čistý a zvonivý hlas a ve výškách je prostě famózní, až eroticky přitažlivá. Nic na tom nemění ani destruktivní elektrické zvuky.... svítí jako jasný plamen uprostřed temnoty. Rozechvívaný elektrický kytarový tón prokresluje hustou atmosféru s těžkým spodkem a klavírními proměnami akordů, které v závěru přidávají na větší údernosti a syrovosti. Bigbítová zemitost s psychedelickým odérem a acidovou svíravostí se závěrečnými perlivými klavírními tóny a postupným odezníváním do ztracena....aby se pak celá téma zvolna vracelo zpět s hutným soundem a stejnou naléhavostí.

TURN MY LIFE DOWN - další skladba přináší zklidnění v podobě akustických kytar v úvodu a ve výrazně pomalejším tempu. Z pozadí se hlásí Stillsovy hammondky. Píseň má však spíše vypravěčský charakter se softrockovými okamžiky, jimž nahrávají vokální vícehlasy. Kaukonenova kytara se však nedává zahanbit a její tónové proměny osvěžují celkový sound....

WOODEN SHIPS - nezřetelné zvuky z pozadí, melancholicky pojatá skladba s klavírem, zastřeným kytarovým rejstříkem, která byla napsána při výletě na jachtě v Tichém oceánu, demonstrující osamělost uprostřed nekonečných vzpěněných vln. Skladbu do svého repertoáru zařadili i spříznění Crosby Stills And Nash, kteří na ní mají částečný autorský podíl. Výtečně zaranžované vokály a trochu potemnělé harmonie však jako bič blesku prosvětlí Kaukonenova kytara, pohrávající si s jednotlivými tóny s deformovaným zvukem. Krásný odkaz kalifornských bigbítových písničkářů, který září jako maják i po dvaačtyřiceti letech od svého vzniku...

ESKIMO BLUE DAY - zajímavé rytmické proměny další skladby s údernými bicími a zemitou baskytarou a klavírním doprovodem s Kaukonenovou kytarou. A Grace Slicková je opět před mikrofónem jako sólistka. Ve středních polohách její hlas trochu postrádá znělost, ale v projasněných výškých zaplane jako oheň. Uprostřed písně dochází ke ztišení a akcenty klavíru a baskytary proměňují skladby do jiného tvaru. Rytmika se hrne vpřed jako velká voda, aby se zase zklidnila. Hopkins je výtečný doprovazeč a dokázal to už na řadě alb a zde není výjimkou. Skladba v závěru graduje v opakujícím se schématu do destruktivních zvuků výbuchu...

A SONG FOR ALL SEASONS - klavírní téma nám opět navodí klasickou písňovou formu sborového countryového pojetí. Demonstrují obecnou kapelou vzájemnost a pospolitost. Z omílání schématu vybočuje Hopkins s harmonickými proměnami klavírních běhů. Nic víc, nic míň...

MEADOWLANDS - tremolo Stillsových hammondek hraje známou ruskou melodii, do které se ozývají nezřetelné zvířecí zvuky a lidské hlasy.

VOLUNTEERS - závěrečná skladba je z rodu úvodní kompozice, kdy kapela hraje na plný plyn jako na Woodstocku, hutný rytmický doprovod a Kaukonenova kytara prořezává vzduch a Hopkinsův klavír sází úročné tóny, ale Balin, Kantner a Slicková a za doprovodu ostatních vokalistů vkládají do zpěvu výrazný energetický potenciál...

Amerika konce šedesátých let byla rozporuplná, nekonečná letní stmívání na Kalifornií, odér marihuany a volné lásky, ale také divoké bouře rebelujících odvedenců do Vietnamu a deziluze zmrzačených veteránů... Tohle všechno se v hudbě té doby zobrazovalo a Jefferson Airplane byli jakýmsi "svědomím tehdejší Ameriky".
Jejich hudba je hodně proměnlivá, přesto však stojí na poměrně jasných melodických základech.
Albu dávám čtyři hvězdičky!
reagovat

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 2x
Pumprle, Martin H
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 3x
Petr Gratias, vmagistr, kaktus
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Diskografie Jefferson Airplane


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000