Eloy - Dawn

Eloy - Dawn - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1976

Tracklist:

01. Awakening 2:38
02. Between The Times 6:08
a) Memory Flash
b) Appearance Of The Voice
c) Return Of The Voice
03. The Sun-Song 4:55
04. The Dance In Doubt And Fear 4:25
05. Lost!? (Introduction) 5:18
06. Lost?? (The Decision) 5:02
07. The Midnight Fight/The Victory Of Mental Force 8:10
08. Gliding into Light And Knowledge 4:13
09. Le Réveil Du Soleil/The Dawn 6:49

All titles composed and arranged by Eloy, lyrics by Jürgen Rosenthal

Originally released 1976 EMI Electrola 1C 064-31 787
Symphonic orchestra: conductor & arranged by Wolfgang Maus
Recorded 1976 at Tonstudio Nedeltschev, Cologne
Engineered by Georgi Nedeltschev
Produced by Eloy


Obsazení:

Frank Bornemann - lead vocals, acoustic guitar
Jürgen Rosenthal - drums, percussion, voice
Klaus-Peter Matziol - bass, vocals
Detlev Schmidtchen - keyboards, synthesizer, piano, guitar

 
29.09.2017 horyna
5 stars

Frank Bornemann to měl se svými Eloy vždy složité.
Po několika prvních albech, jim byla nejpozději v půli let sedmdesátých přiřknuta nálepka "kopie Pink Floyd" a ta se od nich neodlepila takřka dodnes. Další věc, která jeho kapelu pronásledovala jsou posměšné útoky a uštěpačné poznámky. Ty velice často naráželi na ne úplně dokonalou angličtinu svého leadera, jehož německý akcent v písních občas prosakoval jako nedobrá chuť u dlouho otevřeného vína.

Komu ale tyto chyby na kráse Eloy nevadí, vždyť je to přec jejich originální vývozní značka, dokáže tuto hudby ocenit v plném rozsahu. A ať už Eloy zní jako parta sdružená okolo R. Waterse nebo ne, jejich hudba zní zatraceně šibalsky a náramně rozkošně. Sytetizátorové plochy se rozprostírají od východu na západ, od severu k jihu a ve společnosti třpytivých akustických kytar tkají překrásné závoje z brokátu. Jde o art rock nejvyšší kvality a spaceové vlivy, které se do jejich muziky často vtěsnávají, budují vedel orchestrálních doprovodů ladné vzdušné chrámy. Jestli mám zvýraznit alespoň jedinou skladbu z alba, bude to věc nazvaná Lost, kde si kapela do atmosféry půjčila i kostelní chorál a v části druhé varhany a překrásný akustický " déšť".

Kdepak, Eloy nejsou ztráta času a patetická slátanina jak si mnozí myslí teké ne. Kdyby se jejich členové narodili za kanálem La Manche, nikdo by jejich původ a hudební prezentaci dávno neřešil.



reagovat

steve @ 29.09.2017 14:48:09
Kapele Eloy jsem dlouho nemohl přijít na chuť. V poslední době se to pomalu obrací, ale některé nahrávky - třeba ty první - nepotřebuju. Dawn je klasika, určitě patří do nejlepší trojky. A zpěv, no...

@ 29.09.2017 18:35:01
První desky Eloy bych nezatracoval. Jde o dřevnější hardrock, ze kterého už prosakují budoucí vesmírné výpravy. Co se týče Bornemannova hlasu, tak mě nikdy zvlášť nevadil, ale že by mě zrovna impooval.. Po zeměkouli běhá tisíce lepších pěvců.

Snake @ 12.12.2017 20:00:06
Pomaličku klestím si cestu rozsáhlou diskografií Eloy a dneska jsem to zapíchnul právě u "Dawn". Po dvou ochutnávkách si netroufám hodnotil, ale tím, že je to výborná deska jsem si docela jistej. Pravděpodobně si ji aj koupím, ale počkám s tím do příštího roku...

Jarda P @ 13.12.2017 06:44:04
Zrovna teď mám Eloy období a včera bylo na pořadu Power and the Passion a Dawn. Jediné (kromě pověstné angličtiny) co se jim dá vytknou, je špatný zvuk remasteru z roku 2000.

Snake @ 13.12.2017 21:40:27
Právě. Když jsem lustroval e-shop a spatřil datum reedice, rozbzučel se mi v lebce výstražný signál a rozsvítilo červené světélko. Mrknul jsem se do databáze a tušení mě nezklamalo. Ořezali to na DR 7. Budu se snažit sehnat starší vydání, ale pokud to nepůjde mám smůlu a budu se s tím muset nějak srovnat.

08.12.2012 Petr Gratias
5 stars

Koncem šedesátých let pod impulsem rockové hudby britské scény založil kytarista a zpěvák Frank Bornemann kapelu, kterou pojmenoval podle vědecko-fantastického románu H. G. Wellse z konce 19. století The Time Machine. Zformovaná skupina brzy získala lokální úspěch, který přesáhl rodné město a zvítězila na několika festivalech jako nadějná progresovní hudební formace. V Hamburku pak natočili první singl. Nicméně skupina Eloy procházela častými změnami až v r. 1976 se obsazení ustálilo. Syrové rockové aspekty hudby byly do značné míry potlačeny a pod vlivem art rocku a postpsychedelického odéru začínají pracovat na koncepční proaranžované hudbě, která podle britských měřítek mohla oscilovat někdy mezi art rockem a space rockem, ovšem v německém balení. Koncepční alba byla v polovině sedmdesátých let v kurzu nejen v Británii, ale i v kontinentální Evropě.
Skupina byla vyzvána bulharským emigrantem Georgim Nedeltschevem k natáčení v jeho studiu v Kolíně nad Rýnem. Jejich náročné instrumentální party a pečlivá aranžmá byla odvážně propojena se symfonickým orchestrem a tak vznikl i albový projekt Dawn. Jeho úspěšnost překvapila nejen v Německu, Francii a Holandsku, ale především v Británii, kde v popularitě album předběhlo i uznávané Genesis a Queen.

Na albu se objevilo devět kompozic, které se svým pojetím přibližovaly principům vážné hudby, což potvrzovala i vložená suita.
AWAKENING je otevřené téma jako v artificiální hudbě přináší hudební introdukce s zvuky bouře, šuměním vody a lesem smyčců, na který se napojuje zurčení akustických kytar a poněkud patetická německy interpretovaná angličtina. Rockové pasáže sem vstupují s vyprecizovaným riffem pro elektrickou kytaru a volně se spojují s rockovou minisuitou BETWEEN THE TIMES: a) Between The Times b) Memory Flash c) Appearance Of The Voice d) Return Of The Voice. Harmonická struktura v lecčems připomíná „Jethro Tull bez flétnového podílu“. THE SUN-SONG nabídne opět otevřenou harmonii v širokých plochách s divadelním patosem. Posluchač si při poslechu skladby dokáže představit ranní rozbřesk slunce a jeho postupné získávání nadvlády nad odcházející nocí. Kompozice přechází plynule do další skladby THE DANCE IN DOUBT AND FEAR. Také jí je dána do vínku pompézně patetická atmosféra. Elektronické nástroje a akcentování rytmiky v ní poněkud vytlačují rockový základ, což ještě navíc potvrzuje napůl recitovaný a napůl zpívaný hlas jako při nějaké lehčí opeře, ovšem s nezpochybnitelným dopadem na posluchače. LOST!?(Introduction) sem vstoupí se sborovým církevním chorálem, s následnými divokými bubenickými přechody. Skladba získá na větší úderností a dravosti, třebaže přítomnost elektrické kytary zde výrazně absentuje a nahrazují ji důsledné akordické vstupu akustických kytar. Šumění mořského přílivu doprovází symfonický orchestr v melancholických vlnách smyčců (mírně poučených tématem Beatles – Eleanor Rigby) Bachovský motiv varhanního úvod přináší LOST ??(The Decision). Pestřejší rytmické postupy jsou precizní a konečně se nám hlásí elektrická kytara, třebaže je stále víceméně upozadňována synthesizery. Zbývající hudební materiál přináší proměnlivost nálad a nápadů samozřejmě v širokém formátu…..

Album se stalo uměleckým majstrštykem kapely, ale kupodivu si vedlo dobře i po obchodní stránce. Eloy se pod mírným oparem britských Pink Floyd dokázali strefit do vkusu německého publika a jejich hudba se stala vývozním artiklem nejen pro kontinentální Evropu, ale i pro japonský trh a Austrálii.
Jestliže v Británii přede dveřmi přešlapoval punk rock, v kontinentální Evropě okolnosti přály velkým projektům a spojení náročně pojednaného tématu se smyčci se jevilo jako varianta povýšit osobně ambice vyššími ideály. Eloy znějí opravdu hodně „německy“ na rozdíl od Triumvirat, kteří jsou jejich vzdálenými pokrevními příbuznými.
Myslím, že tomuhle jejich majstrštyku mohu dát absolutorium - pět hvězdiček.

reagovat

Jarda P @ 08.12.2012 20:19:46
K pořízení alb Eloy jsem se rozhodl až nedávno, kdy jsem se dokázal smířit s do té doby neposlouchatelnou angličninou Franka Bornemanna.Bohužel alba po Colours se snažila jít "s dobou", pro mě však příliš poslouchatelná nejsou. Takže od Inside po Colours a pak po dlouhé době od Tide Returns Forever po Visionary - výborné.

pito63 @ 08.12.2012 22:43:21
Nepochopil som úvodnú pasáž, kde sa píše, že "Dawn" prekvapil vo Veľkej Británii, kde v popularite predbehol i uznávané Genesis a Queen. Nakoľko skupina nemá na konte také albumy, domnievam sa, že ide o britské skupiny. Je rok 1976, Genesis majú na konte platňu "A Trick Of The Tail" (v UK #3), Queen titul "A Day At The Races" (v UK #1). Ak ma moje zápisky neklamú, tak albumy Eloy v 70. rokoch v Británii nevychádzali.
Ďakujem za vysvetlenie!

Petr Gratias @ 09.12.2012 11:06:30
Zdravím, Pito63....
nijak nezpochybňuji postavení zmíněných alb Genesis a Queen v inkriminované době. Nicméně Eloy se podařilo prorazit na britskou scénu, což bylo překvapivé asi pro obě strany (britskou i německou) a v rámci určité eufémie se pravděpodobně psalo o albu Dawn v těchto rovinách. Ono je vždycky těžké napsat: tohle album je lepší než toto a tohle zase horší než tamto. Přesto ale pracuji (jako novinář) s důvěryhodnými zdroji a saméozřejmě nemám v úmyslu čtenáře mystifikovat nějakými výmysly. To si nemohu v rámci etiky dovolit a ani to není můj styl. Jestli dovolíš, správný novinář a publicista svoje zdroje (z pochopitelných důvodů) neprozrazuje, nicméně jsou to ověřené informace, které vyšly tiskem. Jak už jsem podotknul, je třeba zde být liberální a benevolentní. V případě této recenze "kopu" za Eloy a jejich album Dawn a tak jsem tyto informace vklínil do textu...
Díky za pochopení. Navíc mě, Pito63, potěšilo, že jsi pečlivý čtenář a že sleduješ jemné detily a odstíny a dokážeš komparativním způsobem věci dávat dohromady. To mě těší a vidím, že jdeš pod povrch věci..
Zdravím a díky za pochopení!

Borek @ 09.12.2012 12:44:17
Petr Gratias: Ono taky zpochybňovat absolutně nezpochybnitelná a snadno ověřitelná data (ad Genesis, Queen) lze jen těžko. Zato se dá snadno okecat každá chyba. A úplně nejlíp řečma o utajených zdrojích... Přitom je to přesně naopak. Na hudebním webu si všechny diskutované informace žádají podpořit maximem důvěryhodných pramenů. Jejich neprozrazením může vyniknout investigativní novinář rozplétající mafiánské kauzy, ale hudební publicista tak jen znevěrohodňuje svá tvrzení.
Díky za pochopení, zdravím.

pito63 @ 13.12.2012 10:35:22
Petr
Po Borkovom príspevku som čakal, že sa ozveš na svoju obhajobu. Nestalo sa, preto som sa rozhodol niečo napísať.
Priznávam, že od doby, keď si tu začal prispievať, som prečítal jedinú Tvoju prácu; Deep Purple - Come Taste the Band [1975]. Jednoducho, nesedia mi Tvoje písačky. Každý máme právo na svoj štýl a na svoj zaručene „objektívny“ pohľad. Ja si však radšej prečítam príbeh, srandu a hodnotenie od hudobného amatéra, ako prácu tzv. profesionála. Nebavia ma rozborky a zborky, mňa tým proste neohúriš. Nezazlievam Ti to, je to Tvoj štýl a máš tu početný fan klub. Ak však predstavuješ verejnosti nejaké dielo, mal by si sa držať faktov. Po dlhej dobe som zahodil averziu voči Tvojim príspevkom a prečítal si úvod a záver recenzie na „Dawn“. Ak by som bol úplný truhlík, tak Ti to zožeriem aj so šnúrkami, ale...
Prečo to píšem? Mám kapelu Eloy rád, dokonca oveľa radšej, ako Genesis a Queen. Pri všetkej úcte k Frankovi Bornemannovi a jeho družine, o tomto diele vedelo iba pár nadšencov v samotnom Nemecku a nieto, aby zválcoval Britániu. Dokázal by som akceptovať, že máš nejaké zdroje v Londýne, ktoré Ti vytiahli dobové materiály a tamojšia hudobná tlač sa o Eloy vyjadrila kladne. Nič iné sa totiž stať nemohlo. Potom je to iba subjektívny pocit nejakého emigranta z Brna, ktorý Ti v tom čase napísal, že Eloy je bomba!
Zo zdrojov, ktoré mám, som zistiť, že album „Dawn“ bodoval iba v Nórsku (#18), dokonca, čuduj sa svete, nedostal sa ani do rebríčka v Nemecku. Prvýkrát sa to Eloy v domácich podmienkach podarilo až platňou „Ocean“. Naproti tomu, skupiny Genesis a Queen sú všade, snáď aj v „mongolskej“ hitparáde...
Takže, Petr, držme sa faktov a neohúrujme okolie výmyslami...
Zdravím a ďakujem za pochopenie!

P. S.: Nemám žiadne utajené zdroje. Mnohé veci sa dajú nájsť na internete, len to treba chcieť.

PaloM @ 13.12.2012 13:06:44
Eloy je muzika mimo mňa, nepocítil som potrebu venovať im čas. Kedysi mi dal kamarát napálené CD-R "Ra (1988)", páčil sa mi obal a hudba ma nijako nevyrušovala, ani neuchvátila.
Možno náš vzťah raz dopadne rovnako ako s Rush.

Len malú poznámku k poslednej Piťovej reakcii. Progboard je v súčasnosti výnimočné, jedinečné kultúrne otvorené fórum. Dokáže ľudí vychovávať v kultúre a kvalite a profesionalite písomného prejavu. Samozrejme len tých, ktorí sa chcú dať skultúrniť :-) To v dnešnej dobe, kde sa internetové diskusie hemžia všemožnými nadávkami a ponižovaním, je veľmi veľa. Som vďačný osudu, že som spoznal takýchto ľudí.

Borek @ 13.12.2012 13:56:02
Palo: Tomu se říká medvědí služba, co pro tebe kamarád udělal. Seznamovat se s Eloy albem Ra? Hůř už mohl vybRat jen Performance...

PaloM @ 13.12.2012 14:22:40
No možno, ale on je v tom nevinne, lebo vtedy sme si napaľovali, čo nám prišlo pod ruku a bolo toho málo.
Tak kde mám Eloy začať, aby ma nadobro dostali - tak ako sa to podarilo Rush ? Na angličtinu od Nemcov nemám alegiu. Vďaka za tipy.

Brano @ 13.12.2012 14:34:19
Palo,začať s Eloy môžeš kľudne práve týmto albumom.Ja mám v zbierke DAWN,OCEAN,SILENT CRIES AND MIGHTY ECHOES a PLANETS.Tieto považujem za najlepšie.

luk63 @ 13.12.2012 14:53:50
Ahoj PaloM, pokud můžu přidat svůj názor, tak doporučuji první tři alba: Eloy, Inside a Floating. Z mého pohledu jsou to nejzajímavější alba, co ELOY natočili, pak už je to pro mě celkem nudná kapela.

hejkal @ 13.12.2012 15:13:42
Viac-menej súhlasím s luk63, debut je najlepší, pretože je iný (nečakaj však nejakú originalitu).

Borek @ 13.12.2012 16:41:58
Palo: Eloy jsou všechno, jen ne nudná kapela. Fůra tipů je ve spícím diskuzním vlákně, odkud přidám i svůj, bo se od 31.01.2010 20:03:55 na mých preferencích nic nezměnilo: ... nejraději mám první alba, ohromně mi sedla poslední deska a před časem mi přišla k chuti jedna dříve odložená, takže shrnuto, momentálně by pětka vypadala asi takhle:

1) debut
2) Inside
3) Floating
4) Destination
5) Visionary

Čerstvě jen doplním, že Eloy třeba poslechnout komplet, dbal bych i na chronologii. Nepochybuju, že by si tvoje všežravý ucho něco nenašlo.

PaloM @ 13.12.2012 17:21:37
No čo budem zahovárať, pod dojmom Borkovej biografie na Progboarde som všetky vaše tipy dostal do počítača, asi pred hodinou. A zhruba za 20 minút príde zbytok celej diskografie. Ďakujem vám všetkým, no je to strašné, úplné zahltenie muzikou...

Jarda P @ 13.12.2012 19:07:00
Mě naopak neoslovil debut. Od inside po Colours bez chyby, Planets a Turn Of The Tide dobré, ale na můj vkus moc syntetizátorů, pak dlouho nic a zase od The Tides Returns Forever po Visionary skvělé, navíc mám pocit, že se Frank stále více zbavuje německého akcentu.

Brano @ 13.12.2012 20:32:40
Prezradím utajené zdroje novinára Petra Gratiasa.Sú to Anča Hvizdošová z Tŕnistej Hôrky a Mgr.Emil Hufnágel z Plytkej Lehôtky.Obaja sú vedeckí pracovníci,ktorí napísali dizertačnú prácu o vytláčaní Genesis a Queen z popredných priečok hitparád a z tejto činnosti obvinili nemeckú podvratnú paradesantnú brigádu s krycím názvom Eloy.Táto skratka znamená:Eliminácia Likvidačných Orgazmov Yohinbínom(ELOY).

PaloM @ 13.12.2012 21:21:05
Braňo, lenže informácia, ktorú našiel sám Veľký Mufty na svojom písacom stole v pracovni premiéra, vyvolala veľké zdesenie v radoch SIS. Odhalili, že tebou menované osoby sú dvojití agenti (a keď sú dvaja, teda štvorití), ktorí radili aj počas privatizácie bývalého privátneho, potom skolektivizovaného a teda znovu privatizovaného slovenského poľnohospodárstva. To malo až také dlhodobé následky, že sa po rokoch tejto diverznej činosti od západu objavil etylalkohol premenovaný na metyl-atď., z juhu sa objavilo bravčové premenované na hovädziu sviečkovú, od severu posyp na cesty, premenovaný na kuchynskú soľ a na ďalšie hrôzy by nestačilo toto okienko. Tak len v rýchlosti, nie je zdroj ako Zdroj. Kupujte slovenské potraviny, neverte utajeným Zdrojom !

Petr Gratias @ 13.12.2012 21:44:48
Asi si pár Progboardistů řeklo, že jsem byl umatován a že jsem sklapl kufry a vyklidil pole.
ŽÁDNÁ ODPOVĚĎ je TAKY ODPOVĚĎ.
Nechce se mi plýtvat energií, tam, kde to nemá smysl.
Nejsem Jan Hus, abych se nechal kvůli své pravdě upálit na hranici, ale svůj názor si ponechám.
Aniž bych to nějak vyhodnocoval, ležím tady v žaludku jako nerozložitelné sousto pár lidem za KATAPULT,KISS,album The Wall, PROGRESS ORGANIZATION a za album Come Taste The Band a Sgt. Pepper´s Lonely Hearts Club Band... s tím nic nenadělám a vlastně ani nechci.
Pito63 a Brano mě ovšem zklamali. Invektivy vůči mé osobě mě připadají neadekvátní. Nepamatuji si, že bych se do jejich recenzí někdy obořil podobným způsobem... no prosím, alespoň se vyložily karty.
Spíš je to tím, že jsem si "dovolil" zkritizovat někdy dříve to, co oni mají rádi a trochu jsem jim rozviklal základy jejich názorových přesvědčení.
Nejsem ani škodolibý, ani mstivý člověk a tak nebudu reagovat nějakými sáhodlouhými obhajobami a vysvětlováním. Bylo by to mrháním energie nesprávným směrem.
Moje "rozborky" a "sborky" nečtěte dál, abyste se od nich neumazali.
Nejsem uražen, ani vzteklý, ale spíš zklamaný.
Ostatní je vedlejší.....
Další debatu na tohle téma už nehodlám absolvovat,
bylo by to mlácení prázdné slámy....
Farewell.....

PaloM @ 13.12.2012 22:15:22
No, ja to nevidím tak dramaticky.
Tieto vzájomné obstreľovačky sú vyvolané absenciou dôkazov o faktoch. A ako človeka s technickým vzdelaním, ktorý v praxi musí merať fyzikálne veličiny s presnosťou na desatiny a vyjadrené v percentách na stotiny, ma mometálne zaujímajú tieto fakty a ako dôkazy priložené internetové zdroje, odkazy či linky, kde by som si to overil.
Tak chcem vedieť:
Umiestnenie týchto albumov v hitparádach (napr. Nemecko, Francúzsko, Británia):
Eloy - Dawn,
Genesis - Trick of the tail a predošlé,
Queen - A day at the races a A night at the opera. Zaujíma ma celý rok 1976 a rok 1977. A nakoľko ide hlavne o vyjasnenie stavu vo Veľkej Británii, tak prednostne tam. Tieto informácie musia byť verejne dostupné, na to netreba utajené pramene.
Načo toľko emócií, nech suchá reč čísiel rozhodne.

Jarda P @ 14.12.2012 06:57:17
Petrovy recenze čtu rád, ale s těmi Eloy se opravdu utnul. Jak píše Frank Bornemann, zaznamenali krátkodobě zájem o jejich hudbu v Anglii v podobě několika koncertů, zalíbili se Fishovi, ale o nějakém masivním zájmu ze strany Britů nemůže být řeč (a to bylo až dlouho po vydání Dawn). Taky si nedovedu představit, že by se v Anglii líbilo něco čemu po stránce jazyka téměř nerozumí. Těžko bychom si my oblíbili kapelu, ve které by zpívali Vietnamci. Zájem o Eloy byl v kontinentální i východní Evropě (třeba v Řecku),ale v Anglii jen okrajově.

pito63 @ 14.12.2012 09:12:57
No, nedá sa nič robiť, končím, pretože nemá žiadny význam reagovať na Gratiasove recenzie. Pokúsil som sa o zmier a zahodenie starých nedorozumení, ale nikam to nevedie, opäť som na začiatku, pri Come Taste the Band. Že som ja radšej nedržal hubu....
Neodpustím si jednu poznámku; ak s takými utajenými zdrojmi pracujú aj ostatní profesionáli...
THE KONIEC

PaloM @ 14.12.2012 10:11:54
Škoda, Top Charts mi nikto neposkytol. Čo si človek neurobí, nemá. Tak som si našiel Best Ever Albums >> odkaz
Toto je sumár okolo 200 rebríčkov (Charts).

Top 100 a rok 1976 a skupiny, čo nás zaujímajú:
>> odkaz
10. Trick of the tail
13. A day at the races
27. Wind and wuthering

Top 100 a rok 1977 >> odkaz
23. News of the world
30. Seconds out

Biografia skupiny a úspechy v revbríčkoch >> odkaz
V časti Years of success (1976 – 1979):
O albume Ocean, nie Dawn:
"In 1995, it was awarded a gold award by EMI - 25 years after the release, with sales figures in Germany alone at 250,000. ELOY were high in the German charts in 1977, sometimes outperforming their British colleagues in »Genesis« and »Pink Floyd«."

"1976 Top 40 Official UK Albums Archive" >> odkaz Tu sú rebríčky na každý týždeň v roku. Dawn bol nahratý v auguste a septembri 1976.
"1977 Top 40 Official UK Albums"týždeň po týždni.
>> odkaz
Do apríla žiadny Eloy.

Možno to nie sú tie správne zdroje, no som amagtér, neviem ako na to. Tak končím bez úspechu.

Brano @ 14.12.2012 11:45:52
Ono je komické keď sa niekto robí dôležitejší ako v skutočnosti je,keď sa vo svojej nadradenosti snaží zmeniť dejiny(hudobné) opierajúc sa o pseudofakty z tzv. utajených zdrojov.Keď niekto poukáže na tieto žvásty,tak autor žvástov sa hodí buď do polohy,že on je starší a teda v nevýhode a my ostatní sme mladší a to z nás robí nezdvorilých neotesancov.Alebo akýkoľvek prejav nesúhlasu(v mojom prípade ironický)považuje autor žvástov za invektívu na jeho osobu,za útok na jeho pyšný nedotknuteľný novinársky majestát.

PaloM @ 14.12.2012 13:49:55
Odhliadnúc od štvoritých agentov a ostatného folklóru okolo, mňa naozaj začali zaujímať údaje z rebríčkov Top Album 70. rokov, čo ma doteraz vôbec neinteresovalo.
Pre mňa by to bolo veľmi zdĺhavé objavovanie Ameriky a tak čakám, či sa ozvú naštudovaní fanúšikovia alebo skúsení hudobní publicisti, a vysvetlia mi, ako to s Eloy v Británii bolo v 2. polovici 70.-tych. Kniha o Krautrocku sa ani Eloy nevenuje, hľadať naslepo po webe je mravenčia práca, no snáď to má niekto z nášho teritória prebádané.

hejkal @ 14.12.2012 13:54:02
Priznávam bez mučenia, že tomuto som nikdy neprišiel na chuť, nuž netuším, kde hľadať údaje o rebríčkoch a ani ma to nezaujíma. Sem-tam je to spomenuté v nejakom booklete, občas niečo uvádzajú papierové encyklopédie a doteraz mi to stačilo. Takže sa ospravedlňujem PaloM, že ti neporadím.

PaloM @ 14.12.2012 14:00:54
hejkal, ďakujem za odozvu a samozrejme akceptujem. Pri tom dnešnom vŕtaní sa v r. 1976 a 1977 som v UK rebríčkoch albumov našiel len umelcov z UK a USA a jediná výnimka z iných krajín bol J.M.Jarre - Oxygene. Som zvedavý, ako sa predávali v Británii napr. Can, Kraftwerk a Tangerine Dream v 70. rokoch.

Brano @ 14.12.2012 14:15:14
Je fakt,že umelci z iných krajín mali vždy ťažké presadiť sa v Británii.Je za tým určitá uzavretosť a konzervatívnosť prostredia.A tiež nedôvera voči cudzincom a cudzím vplyvom.Preto si neviem predstaviť,že by sa v UK presadila skupina/interpret spievajúci inou rečou ako po anglicky a tiež si neviem predstaviť,že by angličania masovo počúvali príšernú angličtinu Franka Bornemanna.

PaloM @ 14.12.2012 15:01:31
Jasné Braňo, tiež to tak vnímam pokiaľ ide o Britániu. Spevák mi je veľmi sympatický, lebo mi pripomína moje dialógy s cudzincami na pracovných sympóziách alebo kurzoch. Najlepšie som si rozumel s Nemčúrmi a Rakúšanmi, ich angličtina bola (prevažne) tvrdá a bez prízvukov ako aj moja.
Hmm, ako teraz podrobnejšie čítam záver Petrovej recenzie, zabudol som pozrieť do japonských a austrálskych rebríčkov. To už prenechám iným záujemcom.

alienshore @ 14.12.2012 16:07:16
album Dawn od kapely Eloy sa pravdepodobne neumiestnil v UK rebríčku na žiadnom mieste .... , predalo sa ho však celkove 150 000 kusov, album Ocean 200 000 kusov a v nemeckom rebríčku predbehol vraj Genesis a Queen .... toť oficiálne internetove zdroje
>> odkaz
>> odkaz

dolycentrum @ 14.12.2012 17:25:29
Musim sa priznat,ze som ostal zaskoceny…od sameho zaciatku ako som sa zaregistroval na tomto fore som sa mylne domnieval,ze sa tu jedna o hudbu.A ono je to o utajovani,konspiracie a ktovie aka protistatna cinnost sa este vykluje…Nesnazim sa citat medzi riadkami (asi by som mal a tak svojej naivite dat co za to…),nedoverovat slepo,ze nazov skupiny je hudobne teleso,ale tajny agent Jeho Velicenstva a kodovym oznaceniam pozicia uspechu v rebricku je spustaci mechanizmus akcie…Pitko,novinar nie si,ale by si nim mal byt.Tvoje prispevky su citatelne a verim,ze hodnoverne zdroje zarucuju hudobne obohatenie.Nikdy nebolo tajomstvom,ze aj Ti najznamejsi publicisti uvadzali pramen odkial cerpali zdroj informaci,ktore pouzili vo svojich dielach.Opak sa stava pravdou…Utajeniu podlieha aj popis prostinkeho uspechu a k zneuzitiu je len krok.Nerozumiem tymto labusom,ale mal by som sa aklimatizovat a castejsie konzultovat s prispievatelmi.Mozno sa konecne dozviem,ze hudba je nieco uplne ine,zlozitejsie… a moja naivita hudobneho fanusika ma ukracuje o plnohodnotne prezitie…

PaloM @ 14.12.2012 18:01:06
Tak sme sa dopracovali k jedinému hodnovernému faktu, overený z viacerých zdrojov, že IBA album Ocean preskočil v NEMECKOM rebríčku Queen a Genesis. Ostatne, to napísal už Borek do biografie Eloy na Progboarde.
doly... : tvojmu zložitému predslovu som neveľmi porozumel.

Všeobecne smerované a vyjadrené: bez zneužitia pochybenia autora recenzie, ide len o jednu jedinú a jasnú vec: aby biela bola bielou, čierna čiernou a ružová ružovou. Ak to naisto neviem, tak si priznám omyl alebo sklerózu. Nemôžem tvrdiť že čierna je sivá, lebo je v okolí dosť iných, ktorí majú zrak v poriadku.
Inou rečou: ako amatérsky fanúšik sa môžem mýliť, je to ľudské. No ak sa na to príde, priznám si chybu, alebo ak som presvedčený o svojej pravde, predložím dôkazy, ktoré podržia moje tvrdenia.
Ako profesionálny publicista sa mýliť nesmiem. Ak áno, opravím sa s ospravedlnením. Ako profesionálny publicista dbám o pravdivosť všade tam, kde publikujem.
A ako to súvisí s Progboardom, kde "chodia" amatérski fanúšikovia ? Aj amatéri si od profesionálov zaslúžia profesionálny prístup. Profesionálny prístup obsahuje presné fakty.

pito63 @ 14.12.2012 21:48:32
Rozhodol som sa, že to nechám tak, ale nedalo mi, chcem uviesť niektoré veci.
Nešlo mi o žiadne znehodnotenie, výsmech a poníženie autora, len som chcel vedieť pravdu. Bol by som prvý, ktorý by sa potešil úspechu Eloy vo Veľkej Británii, ale je to nezmysel. Neviem, či bol Eloy niekedy v britskej hitparáde, ale v prvej stovke NIKDY. Umiestnenie Genesis a Queen som uviedol v predošlých príspevkoch. Každému musí byť jasné, že Eloy nikoho v Británii nezválcoval. Mám to z kníh Martina C. Stronga, škótskeho publicistu, ktorého encyklopédie kupujem. Nebudem nič hľadať na nete, lebo to nepotrebujem.

Chcem uviesť na pravú mieru aj výsledky Eloy v Nemecku. Tu to máte, študujte a kochajte sa úspechmi svojich favoritov:
>> odkaz

Prvý album Eloy, ktorý sa dostal do hitparády, bol Ocean (1977) - #28.
Netvrdím, že v tom 77-om roku nemohol byť v niektorom týždni eloyský album Ocean pred Genesis a Queen, ale asi z toho dôvodu, že britské kapely v rebríčku klesali. Ak sa pozriete na najvyššie umiestnenie Queen a Genesis, toto mi z toho vyplýva.

Tu máte Queen, nájdite si album a rok 1977: >> odkaz

Queen: A Night at the Opera, 1975 - #5; A Day at the Races, 1976 - #10 a News of the World, 1977 - #7...

Tu máte Genesis, nájdite si album a rok 1977: >> odkaz

Genesis: A Trick of the Tail, 1976 - #43; Wind & Wuthering - #19; a Seconds Out - #17....

Je mi trápne, že mám dokazovať niečo, čo som nespôsobil!

PaloM @ 15.12.2012 06:30:13
Piťo, ďakujem za informácie. Presne o to aj mne šlo, vidieť tie čísla. A tieto čísla potvrdzujú, kde je pravda. Nemusíš nikomu nič dokazovať, ty si to všetko nespôsobil. Aj mne je z to trápne, ale úplne z iných dôvodov, čo snáď nemusím rozvádzať.

Mirek Kostlivý @ 15.12.2012 14:54:09
Nu což, tak si to třeba Petr přál, aby album Dawn předběhlo jak Queen tak Genesis :-). Já desky Eloy na pražské burze vůbec nezaregistroval (na rozdíl od Can, Tangerine Dream, Kraftwerk, Lucifer's Friend, Birth Control a dalších), takže předpokládám, že v našich končinách byli Eloy méně známí než ostatní německé kapely. A v té Británii to asi bylo obdobné.

Brano @ 15.12.2012 17:38:17
Chlapi,už sa na to vykašlite!Pre britov je podstatné to,že vojvodkyňa Kejt je tehotná a milióny jej poddaných sa už teraz tešia ako budú v pote tváre robiť na luxusný prepychový život ďaľšieho následníka trónu.99 percent z nich ani nevie,že nejaký Eloy vôbec existuje.A ešte...o 5 dní je koniec sveta.Pozor na to!

06.12.2011 martin69
5 stars

Eloy z období kdy se v jejich hudbě spojuje odkaz Pink Floyd.Což není nějaké kopírování.Jsou jednoznačně originální a sví.Už jen špatná angličtina Franka Bornermanna je naprosto originální a nenapodobitelná.

Tohle album,pravděpodobně navazuje na příběh z předchozího alba Power And The Passion.Dawn bych řekl,že je hudebně mnohem zajímavější.Přidání orchestru je výborný nápad,až na několik malých částí je v pozadí a není hlavním rysem alba.

Mé nejoblíbenější album od Eloy.
reagovat

pito63 @ 06.12.2011 12:56:03
Nemám vlastný rebríček najobľúbenejších albumov Eloy, neuvažoval som nad tým. Veľmi sa mi páči debut, a tak by som mohol pokračovať. Táto skupina ma baví ako celok. "Dawn" je výborná porcia progresívnej hudby...
Martin69, vďaka za postrehy k albumu!

Brano @ 06.12.2011 17:38:27
Dawn je vynikajúci album a súhlasím s hodnotením.Keď som prvýkrát počul túto skupinu,tak na mňa pôsobila Bornermannova "angličtina" s nemeckým prízvukom desivo.Dnes už na mňa pôsobí celkom milo a čarovne ako poznávacie znamenie skupiny.

martin69 @ 06.12.2011 18:16:13
Brano,Piťo,děkuji!

Bluejamie65 @ 07.12.2011 19:44:30
Na jedné straně jsou mezi alby "Power and the passion" a "Dawn" určité textové souvislosti - např. především hned v prvních slovech textu je zmíněna Jeanne, ovšem v minulém čase, a ve třetím textu jsou popisovány erotické flashbacky, ve kterých si hrdina vybavuje Jeanninu tělesnou blízkost a své průvodní pocity.
Na druhou stranu je tu také hodně rozdílů. Akčnost originálně provedené cesty do minulosti, kterou vyniká text "Power and the Passion" je pryč. Reálie světa, ve kterém se odehrává "Dawn" ustopily do pozadí a mnohem více pozornosti je věnováno bezprostřednímu pocitu bolesti a ztráty ženy/lásky/naděje a snaze tyto pocity překonat. To znamená, že Jamie (pokud je to stále on) tentokrát nesedí uvězněn v hradní cele s vlhkými kamennými zdmi a stékajícími kapkami vody a nebojuje s mocným vévodou (jako tomu bylo na Power and the Passion). Na albu Dawn naslouchá tajemnému vnitřnímu hlasu a bojuje spíše s vlastními pocity, nejistotami a obavami. Věří, že jistou naději a útěchu mu může přinést okamžik východu slunce. Tzn. vše je mnohem abstraktnější a neurčitější než na "Power and the Passion" a ani konec alba nepřinese v textu prostou a jasně srozumitelnou pointu. Ale to je postup, který při psaní textu použili Eloy ještě mnohokrát.
Ovšem nejen mezi texty obou alb je tak drastický rozdíl. Rok 1975 znamenal okamžik rozpadu staré sestavy a v roce 1976 natočené album Dawn je nahráno skupinou, která má s předchozí sestavou společného snad jen F. Bornemanna. Texty i hudba tím pádem mají výrazně jiný charakter. Je otázka, jak by vypadalo další album původní sestavy, protože mně se velice zamlouvá styl, jak alba
"Power and the Passion" tak alba "Down". Takže přestože skok v prodejních číslech ze 30 000 na 150 OOO dal F. Bornemannovi zapravdu, ve mně dodnes hlodá červík pochybností a v mé hlavě se občas potulují představy, jak by vypadalo třeba takové (dnes jen hypotetické) "The New Power and the Passion" ... :-)

pito63 @ 08.12.2011 19:55:24
Som rád, že je tu ďalší fanúšik Eloy...
Bluejamie65, oprav ma, ak sa mýlim. Si to Ty, s ktorým som v diskusnom vlákne jedného nemenovaného českého časopisu hodil reč o "starých" kapelách? Bavili sme sa o Status Quo...

Bluejamie65 @ 08.12.2011 20:31:06
to pito63
Na Status Quo jsem chytlavý, obecně mě hodně zajímají skupiny, jejichž sdělení je podobným způsobem univerzální(rozuměj neodolatelně přitažlivé i po milionu poslechů a desítkách alb:-) pokud se někde někdy zmiňovalo Status Quo a já byl blízko, určitě jsem se zapojil:-)

pito63 @ 08.12.2011 21:04:38
Bluejamie65, už mi je to jasné. Prepáč, nebol som si istý. :-)

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 4x
martin69, Petr Gratias, kaktus, horyna
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 3x
Bluejamie65, minirock, ripo
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000