Davis, Miles - A Tribute to Jack Johnson

Davis, Miles - A Tribute to Jack Johnson - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1971

Tracklist:

01. Right Off (26:53)
02. Yesternow (25:34)

The first track and about half of the second track were recorded on 7. 4. 1970. The second part of the second track (starting at about 12:55) was recorded on 18. 2. 1970.


Obsazení:

Miles Davis: trumpet
Steve Grossman: soprano saxophone
Bennie Maupin: bass clarinet (2)
John McLaughlin: electric guitar
Sonny Sharrock: electric guitar (2)
Herbie Hancock: organ
Chick Corea: electric piano (2)
Michael Henderson: electric bass
Dave Holland: electric bass (2)
Billy Cobham: drums
Jack DeJohnette: drums (2)

 
02.08.2019 Martin666666
5 stars

Pokud bych chtěl rockera přesvědčit o jazzu a jazz fandu přesvědčit o rocku, pustil bych jim tento rock-jazz, možná i hardrock-jazz fusion. Záměrně používám rock-jazz a ne jazz-rock.

Úvodní Right Off je jeden z nejdelších rockových songů, který spatřil světlo světa. Od úvodního kytarového rifu zjistíte, že John McLaughlin je na této nahrávce 100% partnerem Milese. Jeho kytarové rify valí track neustále dopředu a pokud se tempo místy zpomalí, je to jen proto, aby dostaly prostor ostatní nástroje, které se jakoby náhodou ozvou odněkud „z jiného světa“. Takto se vám představuje Herbie Hancock spolu Stevem Grossmanem (saxofon) Pod tím nebo nad tím vším udržuje vše pohromadě rock-jazz-blues-funková basa Michaela Hendersona. Samostatná kapitola je Billy Cobham, který spojuje jednotlivé části zdánlivě monotónním rytmem a nedá vám nic zadarmo. Jeho breaky a kudrlinky si musíte naposlouchat a až po opakovaném poslechu se Vám otevře jeho Groove.

Druhá strana a tedy také druhá skladba Yesternow vám odkryje psychedelickou tvář Mr Davise. Po celou dobu trvání se nahodile ozývají výbuchy Milesovi trubky a kytary JM. Basa tentokrát, mě tak připadá, opakuje dokola jeden riff, který občas jemně opepří. Bicí v první polovině sklady jen nápaditě přihrávají, prostor výrazně ovládají činely a high-hat, Ucelený rytmus nasadí Cobham až v druhé půli.

Miles Davis byl vynikající trumpetista, zde, samozřejmě nejen zde, se ještě přesvědčíte o jeho kvalitách jako kapelníka. Dokázal se povznést nad svoje ego a přenechat prostor ostatním muzikantům. Mohl bych i s klidem říct, že tuhle show mu vyfouknul McLaughlin, ale není to přesné. Miles měl vše pod kontrolou a dobře věděl, kam chce všechny spoluhráče nasměřovat.


Pokud se někdo chce propracovat k Milesově tvorbě, doporučuji právě toto album pro začátek.

Jak jsem se dočetl v Milesově biografii, chystal v tomto rock-jazz období spolupráci s Jimi Hendrixem. Ukázka jejich spolupráce se dá na webu dohledat. Bylo by asi zajímavé, jakým směrem by se jejich tvorba ubírala, dokážu si představit živé vystoupení těchto dvou velikánů.



reagovat

stargazer @ 03.08.2019 08:55:29
Jack Johnson je defakto McLaughlinova autorská práce. Přišli do studia a začali jamovat. JM přišel s rifem, Cobham se připojil, pak ostatní, celé to dozoroval Davis a alum bylo na světě. Práva byly Davisovy, protože on dal partu dohromady a deska nese jeho jméno. Proto tenkrát v Mahavishnu třenice o autorská práva. McLaughlin převzal Davisův model. Tak to v té době ve světě jazzu chodilo. Deska je dobrá, já dávám tři hvězdy

VaclavV @ 03.08.2019 10:23:30
Mimochodem za pár týdnů vychází Milesovo "nová" řadovka :-)

10.07.2016 vmagistr
4 stars

Jazz - tohle slovíčko má pro spoustu "pravověrných" rockerů příchuť nudy, akademičnosti, nesrozumitelnosti či přímo chaosu. Zčásti to dává smysl - klasičtější rockové podžánry (tedy nikoli všeliké rockové a metalové avantgardní výtvory, které si co do posluchačské náročnosti často ani s free jazzem v ničem nezadají) se se svou zkonvencionalizovanou strukturou skladeb a melodických obrazců daleko snáze nechají zkrotit posluchačovými sluchovými buňkami. A obvykle to bývá nářez. Zatímco jazz...

Jenže chyba lávky. Mezi rockem a jazzem už pěkných pár desítek let neleží žádná nepřekonatelná propast, naopak se oba žánry dokázaly v rozumné míře obohatit o nové stimuly z "druhého břehu". A co teprve, když pak dostaly možnost rovnocenně koexistovat na jednolité nahrávce? To šel rázem jazzový chlad a akademičnost stranou, a rockový rybníček se zase mohl rozlít do takové instrumentační a melodické šíře, o jaké se mu dřív ani nesnilo.

Parádním příkladem toho, jaký masakr mohl při dodržení výše uvedených podmínek vzniknout, je deska Milese Davise A Tribute to Jack Johnson. Má sice jít o soundtrack, ale tahle hudba parádně funguje sama o sobě a popravdě si nemyslím, že by obrazový doprovod (prý docela obskurní dokument o životě slavného černého boxera) mohl zvukový zážitek v tomto případě vylepšit.

Takže co tu máme? Jádro budoucích Mahavishnu Orchestra (John McLaughlin a Billy Cobham) spolu s mladičkým basákem Michaelem Hendersonem rozjíždí syrový jam, nad kterým snad žádný příznivec rockového rachotu nemůže ohrnout nos. Po chvíli se přidává i maestro Davis (basák se při transpozici do jiné tóniny v ten moment zapomene a jede si ještě chvíli dál původní riff) a začíná se odvíjet schéma skladby Right Off, která vyplní celou první stranu desky - sólující trumpetista s našlapanou rockovou kapelou v zádech. Zhruba v polovině skladby se do zklidněných pasáží zapojí i saxofon Stevea Grossmana, s mohutným varhanním nástupem Herbie Hancocka ale celá kompozice opět nabere slušný spád.

Druhá strana desky s další rozsáhlou skladbou Yesternow se nese v o poznání klidnějším (a jazzovějším) duchu. O volně plynoucí basovou linku se otírají tu klávesy, tu bicí, tu elektrická kytara a nad tím vším pokojně vytrubuje své minimalistické melodie pan Miles Davis. Tahle kontemplativní nálada už vyžaduje větší soustředění, abyste ze skladby něco měli. Stejně jako v případě první skladby i zde ale přichází v polovině zlom a nová rytmická linka. Tuto část desky prý s Davisem nahrávala jiná (ale stejně hvězdná) sestava (Chick Corea, Jack DeJohnette a další) a opravdu lze zaznamenat o něco temnější hudbní výraz, ale jazzrockové zkáze z Right Off už se to nevyrovná.

Zhodnocení je z mého pohledu vcelku jednoduché. Skladba Right Off se mi jeví jako zásadní záležitost, která by měla potěšit každého fanouška fusion, zatímco Yesternow už se více vrací do vyzkoušených vzorců z předchozích Milesových desek. Vidím to celkově na slušné čtyři hvězdičky s tím, že první polovině desky bych dal bez váhání i plný počet.
reagovat

Jardo @ 11.07.2016 22:45:00
vmagistr: v prvých dvoch odstavoch si tému jazz vs. rock vystihol dokonale. Áno, v podstate sa jazzoví muzikanti dívali na tých rockových (beatových) zhora, považujúc ich hru za amatérsku, bez techniky. Avšak rockoví hudobníci odsudzovali u tých jazzových zasa akademickú suchopárnosť a prílišný dôraz na techniku, precíznosť, ktorá postráda akúkoľvek živelnosť.

bullb @ 12.07.2016 15:39:16
Jardo: Práve u Milesa Davisa by som nehľadal až tak prehnanú precíznosť. Čo som o ňom čítal a počul, s výnimkou be bop obdobia sa snažil improvizovať. Ale všeobecne to platí: jazz a rock boli na opačných póloch. Práve začiatok 70-tych rokov je začiatkom zbližovania a aj preto vznikol jazz-rock.

Jardo @ 12.07.2016 21:01:43
Teraz som nemal na mysli Davisa, (skôr som chcel zovšeobecniť túto problematiku v rámci 60's) len som nadviazal na to, čo trefne uviedol vmagistr.

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 2x
urzug, Martin666666
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 1x
vmagistr
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 1x
stargazer
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

Přihlášení

uživatelské jméno

heslo

Auto-login
» nový uživatel

Progboard Radio

» Pustit radio
» Progboard TV

Diskografie Davis, Miles

Davis,
1952
The New Sounds

Davis,
1952
Young Man With a Horn

Davis,
1953
Blue Period

Davis,
1953
Miles Davis Plays the Compositions of Al Cohn

Davis,
1953
Vol. 2

Davis,
1954
Miles Davis All Star Sextet

Davis,
1954
Miles Davis Quartet

Davis,
1954
Miles Davis Quintet

Davis,
1954
Miles Davis With Sonny Rollins

Davis,
1954
Vol. 3

Davis,
1955
The Musings of Miles

Davis,
1955
Blue Moods

Davis,
1955
Miles Davis All Stars, Volume 1

Davis,
1955
Miles Davis All Stars, Volume 2

Davis,
1956
Blue Haze

Davis,
1956
Dig (Compilation)

Davis,
1956
Miles Davis and Horns (compilation)

Davis,
1956
Quintet / Sextet

Davis,
1956
Collectors' Items

Davis,
1956
Miles (The New Miles Davis Quintet)

Davis,
1957
Walkin' (Compilation)

Davis,
1957
Cookin' With the Miles Davis Quintet

Davis,
1957
Relaxin' With the Miles Davis Quintet

Davis,
1957
'Round about midnight

Davis,
1957
Bags' Groove (compilation)

Davis,
1957
Miles Ahead

Davis,
1958
Porgy and Bess

Davis,
1958
Milestones

Davis,
1959
Kind of Blue

Davis,
1959
Miles Davis and the Modern Jazz Giants

Davis,
1959
Workin' with The Miles Davis Quintet

Davis,
1960
Sketches of Spain

Davis,
1961
Steamin'

Davis,
1961
Someday My Prince Will Come

Davis,
1963
Seven Steps to Heaven

Davis,
1964
Quiet Nights

Davis,
1964
Miles in Berlin

Davis,
1964
Miles Davis in Europe

Davis,
1965
E.S.P.

Davis,
1965
My Funny Valentine: Miles Davis in Concert

Davis,
1966
Four & More

Davis,
1967
Sorcerer

Davis,
1967
Miles Smiles

Davis,
1968
Miles in the Sky

Davis,
1968
Nefertiti

Davis,
1969
Filles de Kilimanjaro

Davis,
1969
In a Silent Way

Davis,
1969
Miles in Tokyo

Davis,
1970
Bitches Brew

Davis,
1970
Miles Davis at Fillmore

Davis,
1971
A Tribute to Jack Johnson

Davis,
1971
Live-Evil

Davis,
1972
On the Corner

Davis,
1973
In Concert

Davis,
1973
Jazz at the Plaza Vol. I

Davis,
1973
Black Beauty: Miles Davis at Fillmore West

Davis,
1974
1958 Miles

Davis,
1974
Big Fun

Davis,
1974
Get Up With It

Davis,
1975
Agharta

Davis,
1975
Pangaea

Davis,
1976
Water Babies

Davis,
1977
Dark Magus

Davis,
1979
Circle in the Round

Davis,
1981
The Man with the Horn

Davis,
1981
Directions

Davis,
1982
We Want Miles

Davis,
1983
Decoy

Davis,
1983
Star People

Davis,
1985
You're Under Arrest

Davis,
1986
Tutu

Davis,
1987
Music from Siesta (with Marcus Miller)

Davis,
1989
Amandla

Davis,
1989
Aura

Davis,
1991
Doo Bop

Davis,
1991
Dingo

Davis,
1991
Miles & Quincy Live at Montreux

Davis,
1996
Live Around the World

Davis,
2019
Rubberband


copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje GMMedia.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000