Beatles, The - In The Beginning

Beatles, The - In The Beginning - tracklist alba, hodnocen?, recenze

1989

Tracklist:

1. Money (Gordy / Bradford)
2. Till There Was You (Wilson)
3. To Know Her Is To Love Her (Spector)
4. Take Good Care Of My Baby (Goffin / King)
5. September In The Rain (Warren)
6. Sure To Fall (Perkins / Cantrell / Claunch)
7. Searchin´ (Leiber / Stoller)
8. Memphis (Berry)
9. Sheik Of Araby (Smith / Snyder)
10. Besame Mucho (Velasquez / Wilson / Skylar)
11. Three Cool Cats (Leiber / Stoller)
12. Crying, Waiting, Hoping (Holly)



Obsazení:

JOHN LENNON: rhythm guitar, vocals
PAUL McCARTNEY: bass guitar, vocals
GEORGE HARRISON: lead guitar, vocals
PETE BEST: drums

 
14.07.2013 Petr Gratias
3 stars

Jako celoživotní obdivovatel The Beatles jsem se obklopil jejich veškerým hudebním materiálem a když se po jejich rozchodu začaly objevovat i opravdu prehistorické nahrávky této kapely, z doby, kdy jejich sláva byla ještě relativně daleko, samozřejmě jsem si pořídil i onu prehistorii, i když s ohledem na zub času mají tyto hudební materiály zanedbatelný vliv na jejich význam a odkaz. Přesto se ale jejich hudba z něčeho vytvářela, formovala a hledala vlastní tvář a právě proto i album In The Beginning, vydané na CD ve Francii na labelu Pulsar přináší set písní, z nichž některé zapadly takříkajíc do zapomnění a jiné byly natočeny znovu a žijí na hudebních nosičích dodnes…. Takže se vraťme hodně daleko do historie ještě před první album Please Please Me (1963) a před první oficiální singl Love Me Do (5. říjen 1962)…
MONEY – opravdu dřevní zvuk raného syrového rock and rollu v britském balení. Skladbu nahráli The Beatles později na druhé album With The Beatles a také John Lennon s Plastic Ono Bandem…. Hlas Johna je ovšem identifikovatelný už tehdy. Máš ten správný drsný timbr a nezapomenutelný nosový projev. Doprovod je dobově potlačený a samozřejmě v monofonní verzi.
TILL THERE WAS YOU – uhlazený zpěv procítěného pojetí Paula McCartneyho. Je tady cítit vliv jeho amerických vzorů, který se nosil na přelomu padesátých a šedesátých let. Hudební doprovod je ještě více potlačen. Kytarové sólo v mezihře hraje samozřejmě George Harrison. Formálně je v pořádku. Myslím, že na svou dobu technicky poměrně neobvyklé. Je ovšem hráno zjednodušujícím způsobem s mírným ozvukovým vibrátem, ale bez zkreslení. Rytmika je hodně jednoduchá a zatlumená. Kytaru Johna ovšem téměř neslyším. Také tahle skladba byla natočena znovu na druhé řadové album With The Beatles.
TO KNOW HER IS TO LOVE HER – Americký skladatel, producent a aranžér napsal tenhle rhythmandbluesový kousek, který si prehistoričtí The Beatles upravili k obrazu svému. Je tady zvýrazněna sborová složka zpěvu s mírně houkavými sbory. Zvuk nahrávky se ale místy ztrácí a jeho úroveň je velmi nevyrovnaná. Oblíbené klubové číslo k tanci….
TAKE GOOD CARE OF MY BABY – před mikrofonem George Harrison. Tak tahle skladba má v sobě zvláštní kouzlo. Nikdy se mi nepodařilo sehnat originál, ale beatlesovská coververze obnažuje v krásné přirozené nahotě počátek šedesátých let. Melodie je velmi dobře vystavěná a The Beatles s ní velmi dobře pracují, třebaže Georgeův hlas nemá onu lennonovskou rockovou drzost a mccartneyovskou hladivou sebejistotu. Tahle skladba už natočena nebyla a zůstala v zapomenutí…
SEPTEMBER IN THE RAIN – rhythm and blues ve znamení The Beatles. Paul zpívá sólově. Kapela hraje v elegantních legátech a ze skladby cítím jakousi nespecifikovatelnou jazzovou atmosféru a zajímavé akcenty. Myslím, že skladba má velmi zajímavý konec, dokonce s basovým finále…
SURE TO FALL – skladbu napsal rockandrollový veterán Carl Perkins. Myslím, že bychom píseň mohli zařadit do kategorie rock-a-billy, kde je zvýrazněn prvek country. Kytarová mezihra s rozechvívanými tóny patří k dobovým zvyklostem. Kapela zde používá docela slušně vyvážený vícehlas a opírá se o elegantní melodickou linku….
SEARCHIN´ – známé autorské duo Leiber / Stoller napsal tuhle známou skladbu, kterou nazpívalo hodně interpretů a kapel. Tady je opravdu hodně cítit, jak jsou prehistoričtí The Beatles pod vlivem amerického rock and rollu. Bicí a baskytara dobře swingují, také Paul výtečně frázuje ve zpěvu a napodobuje Elvise Presleyho s dobovými manýrami. George do mezihry vloží stylové nijak komplikované sólečko.
MEMPHIS – tuhle skladbu napsal můj „král“ rock and rollu Chuck Berry. Tady se ale skladba jmenuje „jenom“ Memphis (nikoliv Memphis Tennessee). Klasický rock and roll postavený na základním principu s údernými akordy. Meihrové sólo působí přece jenom úsměvně „neohrabaně“, ale hlas Johna výtečně frázuje a my cítíme, že ten rock and roll vstřebal opravdu mistrovsky, třebaže sound nahrávky je „takový jaký je“.
SHEIK OF ARABY – harmonicky na svou dobu poměrně „složitá“ skladba. Před mikrofonem je George. Prehistorie The Beatles vykazovala skladby nejrůznějšího charakteru a z tohoto filmového swingu dokázala udělat The Beatles takový soft-beat už v dávných časech
BESAME MUCHO – hudební model, parodizující v padesátých letech nekriticky oblíbenou latinsko-americkou hudbu. Paul zpívá s nasazením a já vidím kavárenskou kapelu s klobouky, jak řádí v jakémsi obskurním barru a mává kytarami jako větrný mlýn…. Tuhle skladbu je možné slyšet jako „rozjezdovku“ ve filmu Let It Be, kdy se unavení John, Paul, George a Ringo snaží uvolnit atmosféru a Paul přejde málem do operního zpěvu s falzetem (jako parodie). Skladba byla natočena mnoha kapelami a patří mezi dobově populární materiál a myslím, že některé československé barové kapely ji hrávaly pro obveselení publika na tanečních parketech…
THREE COOL CATS – před mikrofonem je George. Občas mu ve zpěvu vypomáhá John.. Opět Leiber / Stoller. Schematický a úderný model taneční hudby, který byl součástí jejich dávného repertoáru. Rytmika běží vpřed bez jakýchkoliv překvapivých breaků a kytary broukají zrychlené doprovody. Myslí, že i tohle je dnes totálně zapomenutý prehistorický kousek.
CRYING, WAITING, HOPING – závěr patří písni Buddyho Holly. Kupodivu ho nezpívá Paul, jeho velký obdivovatel, ale George. Georgeovi je zde v písních trochu překvapivě poskytnut poměrně široký prostor jako zpěvákovi. Skladba se od předešlé příliš neliší v pojetí, interpretaci a aranžmá. Byly to prostě písničky k tanci a z toho se vycházelo, když byly natáčeny. Kytarové sólo uprostřed se drží opět zavedených formulí. Žádné zkreslení a žádné vybočování z dobových zvyklostí, kdy kytara byla součástí písně a nedostávala prostor k nějakému zásadnějšímu sebevyjádření.
Samozřejmě netvrdím, že většina pánů progboardistů padne z alba na zadek, ale myslím, že prostor zde by měla dostat opravdu i ta nejdřevnější historie a možná, že někteří mladší milovníci The Beatles tyto zapomenuté začátky kapely buď neznají, anebo nemají možnost se k nim nějakou přímější cestou dostat. Je to tedy odraz vzdálené ozvěny hudby prvopočátku šedesátých let ve vší naivitě prorazit a pozvolna uhájit prostor na hudebním kolbišti. Moje úloha při hvězdičkování je tedy velmi znesnadněna v rámci objektivního nazírání s ohledem na další beatlesovský materiál. Chybí tady přítomnost producenta a hudebního poradce kapely George Martina a zvukového režiséra Philipa McDonalda… Asi by bylo namístě nabídnout dvě a půl hvězdičky, ale s ohledem na onu bezprostřednost a raritnost řady písní ty tři hvězdičky nabídnu…




reagovat

OHNOTHIMAGEN @ 14.07.2013 11:59:04
No, a já doplním, že se jedná o nahrávky pořízené při přehrávkách pro Decca Records na Nový rok 1962. Decca nakonec smlouvu s Beatles nepodepsala a upřednostnila místo nich Tremeloes - pravděpodobně především z toho důvodu, že Tremeloes byli "v místě", zatímco Beatles přespolní (cca 20 km versus 350 km).

Petr Gratias @ 14.07.2013 13:26:38
Zdravím OHNOTHIMAGENE.....
velmi trefné doupřesnění!
Doneslo se mi, že ta smlouva s DECCOU nedopadla
kvůli jiné skupině, ale netušil jsem, že to byli právě Tremeloes (!) Díky za informaci!
DECCA si po raketovém úspěchu Beatles na EMI musela
mnohokrát připomenout, jak bylo jejich vedení krátkozraké, že smlouvu nepodepsali. Proto měli být Rolling Stones jako náplast na tuhle neprávnou ochodní strategii...
Nicméně na druhé straně si myslím, že kdyby k tomu došlo, asi těžko by měli John, Paul, George a Ringo takového kvalitního producenta a hudebního poradce jako byl George Martin...
Díky!

Mimo téma: zjistil jsem , že dlouhodobě není k dostání na CD Georgeova alba Dark Horse (1974) a Extra Texture / Read All About It (1975). Trvá to hodně dlouho...
Nechystá se Dhani a Olivia vydat nějaké remasteringy a pokračovat v tradici All Things Must Pass, Living In The Material World, Thirty Three And 1/3 a dalších alb?
Nejsem informován. Ale jmenovaná alba prostě nejsou k sehnání...

leon66 @ 10.09.2013 07:59:45
Petr Gratias - >> odkaz

Detail hodnocení alba (hodnoceno x)

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 1x
Petr Gratias
5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

5 hv?zdi?ek - hodnoceno 0x

copyright Progboard 2005 | created by www.potentus.com and Poki | hosting sponzoruje Internetplus.cz | RSS kanál RSS kanál

Pravidla pro užívání webu Progboard.com naleznete zde.

Přidej na Seznam optimalizace PageRank.cz ?esk? toplist SuperLink Add to Google

Google Pagerank - www.progboard.comGoogle Pagerank S-Rank - www.progboard.comS-Rank JyxoRank - www.progboard.comJyxoRank

Ikonky

Rock Shock Hudba 2000