AC/DC - Let There Be Rock - tracklist alba, hodnocen?, recenze

Sólová kytara: Angus Young
Doprovodná kytara, vokály: Malcolm Young
Basa, vokály: Mark Evans
Bicí, perkuse: Phil Rudd

30.06.2016 EasyRocker
5 stars

Nikdy jsem nebyl žádným oddaným fanouškem ejsíček, takže jsem nebyl ani na posledním koncertě v Praze, ale je pravda, že hlavně jejich první alba mě svou hyperenergetickou produkcí vždycky spolehlivě nakopnou. Odklon ke stadionovému zvuku na Highway to Hell jim podle mě uškodil hudebně, komerčně samozřejmě naopak. Vrcholem jejich tvorby je u mě asi jejich tenhle jejich zásek.

Už úvodní nesmrtelně sekaný flák Go Down vyjadřuje nejen špičkovou kvalitu téhle desky, ale i prapodstatu téhle australské skvadry vůbec. Nevyhledávám vědomě podobnou hudbu, ale obdivuju jejich umění udělat tenhle rockový nářez s minimem prostředků. Salva Ruddových bicích a pak smrtelně odsekávaná kytarová staccata a hulákaný refrén, už tady cítíte ty odletující elektrické jiskry a obrovité množství přebytečné energie, která se plánuje vybít se na nebohém posluchači. Dog Eat Dog - pěkně melodicky vymyšlený motiv, jen zlehka zapojené sekanice a konečně rozjezd tohoto kusu v plné zbroji. Skutečně zběsilé elektrické boogie, kde refrén v podání Bona Scotta musí probudit i mrtvoly zalité asfaltem. Klokani si s námi doslova hrají, přesně ví, kdy zvolnit a kdy vypustit rohaté démony. Co ale dodat k následujícímu titulnímu monstrfláku, to už fakt nevím. Kolotoč superrychlých kytarových paleb, podpořený primitivním, ale účinným vířením Ruddových bicích a krásně žehlící Evansova basa. Když se celé tohle monstrum rozjede a přidá se zběsile vyšívané Angusovo sólo, letím už pod tímhle knokautem definitivně k zemi. Zkrátka kdykoli zaslechnu tento zdrcující rock´n´rollový opus, mám chuť tasit pěsti jako čerstvě tragicky zesnulý hrdina Bud Spencer a jím to někomu pořádně vyložit, kdo by proti téhle bohulibé produkci něco namítal. Uf! Bad Boy Boogie nás přece jen bude o něco více šetřit, je svému názvu věrná, takže tu máme plnotučnou blues samozřejmě načichlou elektricky sršící verzi boogie. Zahulený, manický hlas Bona Scotta je prostě neodolatelný, tady se vrací až k "černé" podstatě, Angus tu vystřihne zajímavé sólo. Nesmrtelné sekané duo syrových kytar a Bonova hlasová deklamace, to je zcela zásadní hymna Problem Child, kterou znáte od Australanů zajisté ve více verzích. Zajímavá, ohromně silná věc, kde se AC/DC už malinko pasují do stadiónových titánů budoucnosti. Syrová osekaná produkce a ječící Angusova sóla ale zajišťují ten energetický tlak, který se mi na jejich rané tvorbě tak líbí. Co pak dodat k následujícímu majstrštychu Overdose? Napjatý úvod s čistými tóny kytar a lehkými údery basy a postupný nástup tohoto rockového kolosu v doprovodu Ruddových dělostřeleb, to je u mě jeden z největších rockových momentů - neskutečně vymyšlená záležitost. Nad tím vším chlapík Bon, halasící o svém předávkování láskou, a bůhví čím ještě. Naprosto zásadní hymnus, a kdo znáte cover na stejně zničujícím albu Fabulous Disaster od legendárních thrashových Exodus (1989), tak tam už vůbec není co řešit... Pokud si snad někdo chce oddechnout, má smůlu - je to velmi svižný magicky sekaný nástup Hell Ain´t a Bad Place to Be, doslova učebnice stylu těchto klokanů. Spojení prajednoduchého, primárního blues/rocku/boogie do takhle účinné a drtící podoby má zkrátka můj respekt. Refrén s vámi bude cloumat ještě ve spánku. Pokud si už chcete skutečně odpočinout, pak vězte, že se tato kapela důsledně řídí Zátopkovým heslem "Už nemůžeš? Tak přidej!" - nejzásadnější zářez nejen tohoto alba, ale pro mě i jeden z nejlepších rock´n´rollových paleb vůbec se totiž skrývá až na závěru pod názvem Whola Lotta Rosie. Jen jemně sekaný nástup, stoptime a to, co se děje v té mlýnici a skrumáži potom v čase 5:22, si musíte zkusit aspoň jednou sami, od orgií to jistě ale daleko nemá. Neskutečné, neuvěřitelné. Ztlučený a odhozený někam do škarpy v sobě sbírám poslední síly, abych pozvedl palec vzhůru. I tak se to dá dělat.

Neskutečná lavina balvanů, kovu a dalších rockových ingrediencí, která mě po dohrání posledních sekund seřeže zadnici vždy stejně spolehlivě. Tohle je pro mě podstata, gró hudby AC/DC, všem Highway... a Back in Black navzdory (i když si je taky rád poslechnu, ale už mě to nijak nekope). Pětihvězdičkový sekec mazec.

reagovat

05.04.2011 doctormilt
5 stars

Tahle deska z roku 1977 je v diskografii AC/DC dost přelomová. Po tvrdé a nekompromisní HIGH VOLTAGE přišlo poněkud "volnější" album DIRTY DEEDS DONE DIRT CHEAP. Mnozí asi čekali co bude dál. Odpovědí byla asi nejtvrdší deska AC/DC vůbec.
Od první GO DOWN až po poslední WHOLA LOTTA ROSIE nečekejte nic jiného než starý dobrý poctivý hard rock.
Hned první pecka GO DOWN uhrane posluchače drsným riffem a i textově se s tím Bon nepáře. A kdo by chtěl počítat, ať to udělá. Závěrečné GO DOWN se ozve hned 35x!
Zpátky do roku 1955 nás vrátí LET THERE BE ROCK. Studiová verze mě osobně přijde lepší než ta co se dodnes(!) hraje živě.
Super tvrdá OVERDOSE odkazuje tak trochu na LED ZEPPELIN a i když to tak nevypadá je o lásce. Fakt!
Škoda že na evropské verzi chybí CRAPSODY IN BLUE. Skvělá balada o tom jak celý soubor chytil filcky. (Začnete se drbat, když se začnou líhnout) - no není to ze života?
Již před časem jsem pověřil své nejbližší, ať mi nechají na funuse zahrát HELL AIN´T A BAD PLACE TO BE. skvělá věc, nemyslíte? Jen ten kněz bude asi proti.
Tahle deska je pro mě to nejlepší co AC/DC kdy natočili. Navíc jde o poslední věc před výměnou basáka. Nic proti Cliffovi, ale Mark Evans prostě k týhle partě patřil.
Škoda "ošizené verze". I původní obal (prsty na hmatníku kytary se mi líbil víc.

reagovat

04.02.2011 Cossack
5 stars

Všechno podstatné je obsaženo v ostatních recenzích, oproti předcházející, hejkalové, to u mě bude zase za pět hvězd, protože jak první, "Go Down", tak druhou, "Dog Eat Dog", považuji za vynikající, stejně jako zbytek alba.

Také já vidím vyjímečnost této nahrávky především v perfektní soudržnosti a kompaktnosti, přitom ale značné pestrosti jednotlivých skladeb. Kdysi jsem v něčí recenzi četl, že je to nejsvižnější deska AC/DC (nebo něco v tom smyslu) a myslím si to taky.

A na závěr jednu (možná) zajímavost:
Na původní „vinylové“ verzi "Let There Be Rock" se nenachází na 5. místě "Problem Child" (jejíž o něco delší verze je na "Dirty Deeds Done Dirt Cheap"), ale "Overdose", po které je skvělá „bluesovka” "Crabsody In Blue"; 7. a 8. místo a písně na nich jsou opět stejné, jako na CD verzi.

reagovat

Cossack @ 04.02.2011 03:49:57
Když jsem tuto „recenzi” psal (28. května 2010), byl zde ještě uveden tracklist CD-vydání, tj. s "Problem Child" a bez "Crabsody In Blue"... V téhle chvíli poslední odstavec poněkud ztrácí význam.

gunslinger @ 04.02.2011 11:05:47
pre mňa najlepší album ac dc

pito63 @ 04.02.2011 12:31:05
Svoj postoj k tejto platni som vyjadril o recenziu nižšie, nebudem sa opakovať.
Výborný album od mojej obľúbenej skupiny!

b.wolf @ 01.07.2016 12:33:59
Již jsem to zde kdysi psal, pro mě jednoznačně nejlepší deska, pokud sáhnu po cedle, tak tohle vždycky upřednostňuji. 5/5

20.04.2009 hejkal
4 stars

AC/DC som ešte nerecenzoval, takže premiéra.

Na úvod sa ozve klasické boogie s mierne nemravným textom, Go down. Z nejakého dôvodu sa mojim spoluhráčom z kapely páči, takže som si k tejto skladbe chtiac-nechtiac vytvoril pozitívny vzťah. Dog eat dog prekvapí bicími hranými cez prechody, to nie je to, čo bicmena preslávilo. Inak je to dreňový hard rock so silným blues-boogie cítením v pozadí. Titulná skladba je klasická svižná rifovka, správne vytvrdená a zahraná s energiou jadrovej elektrárne. Bad boy boogie je, neprekvapivo, boogie krížené rock’n‘rollom. V prvom momente pripomenie neskorší megahit od ZZ Top Sharp dressed man, ale tento pocit sa rýchlo vytratí. Typický patentovaný rif, ktorý hrajú prakticky neustále a je z toho celý rad albumov, to je Problem child. Overdose začína akosi baladicky, ale napokon sa z toho vykľuje posadená, smutnejšie ladená vec. Čo by to bolo za nekompromisných rockerov, keby sa neopreli o Peklo. Hell ain’t a bad place to be obsahuje sekaných rifov na rozdávanie, spolu tvoria prekvapivo melodický základ podopieraný bum-čvach rytmikou. Neboli by to AC/DC, keby to bolo inak. Záverečnú bodku prináša koncertná stálica majúca nadbytok „drajvu“ a energie. Whole lotta Rosie je jedna z najlepších skladieb skupiny, čo viac si na koniec priať.

So mnou je to tak, veľmi zriedka sa vraciam k AC/DC, vždy radšej pokračujem k niečomu inému, ale keď si ich konečne pustím, hneď som nadšený a nerozumiem tomu, prečo ich tak nedoceňujem. Konkrétne tento album je, napriek rozpačitejšiemu začiatku (prvé dve skladby nepovažujem za niečo extra), výborný.

reagovat

pito63 @ 10.10.2010 15:30:52
Ja sa k AC/DC vraciam rád a pomerne často. Pre mňa je to hudba na dobíjanie batérie a ideálny relax.
Nemám problém s úvodnými skladbami, práve naopak - "Dog Eat Dog" považujem, spolu s "Overdose", za jednu z najlepších na albume. Môj problém má meno "Problem Child". Jej dodatočnému zaradeniu za "Crabsody In Blue" nerozumiem. Vlastním digipakové vydanie z roku 2003. Aspoň tu mohla byť táto pieseň vydaná medzi bonusmi. Bohužiaľ, žiadne bonusy, žiadna skladba "Crabsody In Blue"!
Inak, s hodnotením recenzenta súhlasím, aj u mňa za 4 hviezdičky.

16.11.2008 vlado matoušek
5 stars

ZÁSADNÍ ALBUM ACDC
podle mne již nikdy nepřekonané album acdc ,acdc jedou jako dobře promazaný stroj album nemá jediné hluché místo nervní riffy malcolma a anguse,album postrádá načančané hitovky typu highway to hell ale to je naprosto v pořádku neboť skladby zní dokonale syrově , také si myslím že pozdější metalová pompéznost zařadila acdc mezi běžné heavy metalové kapely a kapele sice přinesla ohromnou popularitu ale to pravé ořechové to už pro mne není ,zde slyšíme podle mého názoru dokonalou směs klasického rocknrollu a blues v dobovém syrovém punkovém balení
kdo má rád rocknroll musí toto album mít !!
reagovat

b.wolf @ 18.12.2008 22:31:13